K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Skylla på miljöpartister för eget beteende, låter rimligt
 
  • Gilla
Edanator och 4 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.
Du hade alltså ingen tanke på att förbättra stadsmiljön genom att minska utsläppen en aning?
 
  • Haha
  • Arg
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.
Inte länge till, många elhybridsägare kommer få en mindre chock framförallt 2027. En BMW xDrive25e sägs kunna kosta härliga 5 389 kronor i fordonsskatt då, upp från 390 kr.

Den bittra sanningen är att man inser efter lite research att det är mer eller mindre är helt kört med miljön ändå.1,5 gradersmålet är inte realistiskt längre, det skulle kräva att USA, Kanada mfl. sänker sina CO2-utsläpp med 90%, Europa 75%, Sverige 65% och det har vi i bästa fall 10 år på oss för. Det kommer som man inser lätt, inte hända, inte ens i Sverige. Under tiden bygger Kina dussintals med nya kolkraftverk. För vi behöver också globalt ta höjd för ökade utsläpp från utvecklingsländer för att de ska kunna komma ur fattigdomen.

Därtill kommer att jordbrukssektorn är extremt oljeberoende för att b.la. framställa konstgödsel. Utan den så kommer maten räcka till ännu färre. Frågan är vilken miljard av människor som ska behöva betala det priser?

Argumentet att det är billigare att åka elbil gäller bara när man laddar hemma och så länge intäkterna från bränsleskatterna inte viker. De pengarna måste in till statskassan för att vi ska ha råd med välfärden, så någon form av ändring lär inte ligga långt bort. Kontentan är att det bara kommer bli dyrare att äga/köra bil.

Så det är ju en jättefin tanke att åka hybrid eller elbil för miljöns skull. Men det spelar i slutänden ingen som helst roll. Och det blir som helt befängt dumt i slutändan är när politikerna inte ens kan hålla en långsiktig linje om fordons- och bränsleskatter. Det enda de lyckades med på senaste klimatmötet var väl att elda upp en paviljong?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
tommib och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tror inte miljöpartister vill ha bilar alls i stan. Spelar inte så stor roll vad dom drivs av. Ska vara gångtrafik, gräsmatta på trottoaren och gödseldoft...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Varför köper man en bil överhuvudtaget om man bor i Stockholms innerstad?
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
S
M mawno skrev:
Varför köper man en bil överhuvudtaget om man bor i Stockholms innerstad?
Märklig fråga. Kanske därför att man har behov av att röra sig med bil utanför Stockholms innerstad.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Inte länge till, många elhybridsägare kommer få en mindre chock framförallt 2027. En BMW xDrive25e sägs kunna kosta härliga 5 389 kronor i fordonsskatt då, upp från 390 kr.

Den bittra sanningen är att man inser efter lite research att det är mer eller mindre är helt kört med miljön ändå.1,5 gradersmålet är inte realistiskt längre, det skulle kräva att USA, Kanada mfl. sänker sina CO2-utsläpp med 90%, Europa 75%, Sverige 65% och det har vi i bästa fall 10 år på oss för. Det kommer som man inser lätt, inte hända, inte ens i Sverige. Under tiden bygger Kina dussintals med nya kolkraftverk. För vi behöver också globalt ta höjd för ökade utsläpp från utvecklingsländer för att de ska kunna komma ur fattigdomen.

Därtill kommer att jordbrukssektorn är extremt oljeberoende för att b.la. framställa konstgödsel. Utan den så kommer maten räcka till ännu färre. Frågan är vilken miljard av människor som ska behöva betala det priser?

Argumentet att det är billigare att åka elbil gäller bara när man laddar hemma och så länge intäkterna från bränsleskatterna inte viker. De pengarna måste in till statskassan för att vi ska ha råd med välfärden, så någon form av ändring lär inte ligga långt bort. Kontentan är att det bara kommer bli dyrare att äga/köra bil.

Så det är ju en jättefin tanke att åka hybrid eller elbil för miljöns skull. Men det spelar i slutänden ingen som helst roll. Och det blir som helt befängt dumt i slutändan är när politikerna inte ens kan hålla en långsiktig linje om fordons- och bränsleskatter. Det enda de lyckades med på senaste klimatmötet var väl att elda upp en paviljong?
På nyreggade bilar. Att ändra skatten på befintlig vagnpark görs inte.
 
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
På nyreggade bilar. Att ändra skatten på befintlig vagnpark görs inte.
Borde det göras om de inte laddas utan går på bensin......
 
S Staffan-N skrev:
Tat lugnt, ladda el i innerstan kommer snart bli billigare än att betala dryga böter för att köra fossilbil när hela innerstaden blir miljözon 😎
Sen får man inte köra med hybrid i miljözon bara elbilar😂
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror inte miljöpartister vill ha bilar alls i stan. Spelar inte så stor roll vad dom drivs av. Ska vara gångtrafik, gräsmatta på trottoaren och gödseldoft...
Hela Sthlm skall väll vara våtmark då
 
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
S
L lat skrev:
Du hade alltså ingen tanke på att förbättra stadsmiljön genom att minska utsläppen en aning?
Kvantifiera 'en aning'. Ställ sedan kostnaden och besväret mot nyttan.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Skönt att min diesel från 2010 är en miljöbil med låg skatt fortfarande!
Samma med min dieselgate Audi👍😁
 
S
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Fairlane
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.
Ja hur tänkte "man" när man inte tog reda på det minsta om hur det fungerar?
För 110 kr får du väl cirka 20 kWh som tar den knappt 10 mil? Dyrare än bensin ja, men att ladda publikt är allmänt känt att det inte är lönsamt.
K Klockanpå skrev:
Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Du vet väl att det majoriteter byts ofta i Stockholm?
K Klockanpå skrev:
Säg det till en miljon andra som bor hemma i Stockholms stad.
Stockholm stad är inte samma sak som Stockholms innerstad. Varför skulle en boende i villa i Bromma eller Stureby inte kunna ladda hemma? Varför skulle en boende i radhus i Vällingby eller Fruängen inte kunna ladda hemma?
K Klockanpå skrev:
Precis det här som är problemet. Jag utgick från att Stockholm hade de bästa förutsättningarna för att ha plugin-hybrid i, även om man inte äger en fristående villa i innerstan (för hur många gör det?). Här bor folk i lägenheter i anslutning till parkeringar och bilvägar, vilka senast jag kollade var till för, precis - bilar.
Varför trodde du det? Varför tror du att Stockholms Stad = Stockholms Innerstad?

K Klockanpå skrev:
Men uppenbarligen finns knappt någon infrastruktur för laddning och den som finns är dyrare att ladda vid än att tanka bensin för. Så varför i hela Miljöpartiet skulle jag vilja betala mer för att åka miljövänligt när de inte har bäddat för det vid makten?
Varannan mandatperiod är röd, varannan blå i Stockholm sedan länge.
K Klockanpå skrev:
Jag förstår det. Poängen är att även om vi hade tänkt till så har uppenbarligen inte Stockholms stad tänkt till. Även de som bor i stan har bil, vad tror du annars alla boendeparkeringar är till för. Vi har inte samma möjligheter att ladda hemma som någon som bor i villa. Och då möjligheten saknas, så kommer det alltid vara dyrare att ladda än att tanka.
Varför skulle kommunen sponsra de i innerstaden? Ska skattebetalarna i Bromma betala för både sin egen laddning och din?

K Klockanpå skrev:
Fast skatten för pluginhybrider kommer väl höjas kraftigt 2026 eller 2027
Tips, köp inte en ny då.


Det låter som att du bara antagit att någon annan ska ordna allt för att det ska bli så bra som möjligt för dig, något eget ansvar verkar sakna och det verkar saknas en del kunskap både om vad Stockholms Stad är och hur den drivs.
 
  • Gilla
långtjock och 13 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Borde det göras om de inte laddas utan går på bensin......
Jag som hybridägare kör helst inte på bensin. Det kostar ju nästan ingenting att ladda hemma jämfört med att köra på bensin. Sen är bilen trevligare att köra på el också. Tänker att man är en märklig hybridägare om man tankar o onödan.
 
  • Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.