20 371 läst ·
201 svar
20k läst
201 svar
Pluginhybrid i stan vilket skräp
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Jadu, det är som med allt. Det kommer fördelar och nackdelar med sitt boendeval. Jag bor i ett villaområde utanför stan och har långt att åka till restauranger, men gott om parkeringsyta på gatan eller min egen tomt. I city är det ont om gratis parkering eller billig laddning.K Klockanpå skrev:Precis det här som är problemet. Jag utgick från att Stockholm hade de bästa förutsättningarna för att ha plugin-hybrid i, även om man inte äger en fristående villa i innerstan (för hur många gör det?). Här bor folk i lägenheter i anslutning till parkeringar och bilvägar, vilka senast jag kollade var till för, precis - bilar.
Men uppenbarligen finns knappt någon infrastruktur för laddning och den som finns är dyrare att ladda vid än att tanka bensin för. Så varför i hela Miljöpartiet skulle jag vilja betala mer för att åka miljövänligt när de inte har bäddat för det vid makten?
Jag har bott centralt i Stockholm också, men det var bara att gilla läget, betala det de kostar eller flytta om jag tyckte nackdelarna övervägde fördelarna som var mina alternativ.
Infrastruktur för laddning tycker jag det finns det gott om i Sthlm. Jag har inga problem att hitta laddplatser i city, men att hitta billiga laddplatser är något annat. Men jag har svårt att hitta billiga bilar hos Mercedes också, men jag kan inte klaga på att Mercedeshandlaren har för få bilar...
Vilket drivmedel eller bil som är ekonomiskt bäst beror på flera faktorer, körsträcka bland annat.K Klockanpå skrev:
Tillgången och priset på drivmedel är central för bilkalkylen, likaså priset för parkering hemma och på arbetsplatsen.
Tror vi tex att dieseln kostar 16kronor nästa mandatperiod, eller ökas reduktionsplikten så en liter kostar 30kr?
Kan du ladda för 1,5kr/kwh hemma eller 15kr på gatan?
Kostar parkering 500 eller 2500kr/mån
Har lägenhetshuset i stan inte tillgång till egna parkeringsplatser eller stolpar så får bilisten njuta av marknadens krafter.
Antagligen är det svårt att få ekonomi i publik spontan laddning av en hybrid med litet batteri. Men du har ju också en drivmedelstank där priset är mer stabilt stt förlita dig på.
Det är dock fortfarande möjligt för en arbetsgivare att helt subventionera på-jobbet-laddning, så det kan ju vara en öppning för hybriden.
Bor du mitt i stan är det troligen billigare med andra färdmedel än bil, som lokaltrafik eller ligistspark. Så bilen kan ses som ett villhöver, och då är du medveten om att det inte är en plusaffär så att säga.
Redigerat:
Ja, det är så plugin-hybrider kommer till sin rätt! Vår dotter kör på el till o från jobbet. Bor i villa och laddar hemma varje natt. Bara längre resor sker med bensindrift.Huddingebo skrev:
Jag förstår det. Poängen är att även om vi hade tänkt till så har uppenbarligen inte Stockholms stad tänkt till. Även de som bor i stan har bil, vad tror du annars alla boendeparkeringar är till för. Vi har inte samma möjligheter att ladda hemma som någon som bor i villa. Och då möjligheten saknas, så kommer det alltid vara dyrare att ladda än att tanka.Huddingebo skrev:
Skönt att min diesel från 2010 är en miljöbil med låg skatt fortfarande!
Du har köpt en laddhybrid (som kostar mer än en bensinbil), är den då också lönlös? Eftersom en bensinbil är billigare? Varför köpte du den då?K Klockanpå skrev:
Det är ju detta som är hela problemet med elektrifieringen av fordon. Det blir dyrare, det är ju därför vi har kört bensin och diesel i över 100 år. Problemet med bensin/diesel är bara att det är dåligt för miljön. Du kommer aldrig kunna välja det dyraste laddsättet (publikt på dyra områden med många kunder) och tro det ska bli billigare. Den som investerar i laddning där får höga kostnader och gör detta som ett vinstdrivande företag, inte välgörenhet.
Enklast är att skippa att ladda i innerstad på publika platser om du primärt ska komma billigast undan. Ladda på jobbet, eller på lågkostnadsplatser som försöker locka dig till sin butik eller annat om du är en price hunter.
Men flytta då om det är så hemskt? Måste alla verkligen ha tillgång till precis allting? Jag bor på landet och har plats för fem bilar på min uppfart och har inga problem att ladda bilen hemma, å andra sidan har jag flera mils körning till en storstad med okej restaurangutbud. Ska jag kräva fler restauranger på landsbygden?K Klockanpå skrev:Jag förstår det. Poängen är att även om vi hade tänkt till så har uppenbarligen inte Stockholms stad tänkt till. Även de som bor i stan har bil, vad tror du annars alla boendeparkeringar är till för. Vi har inte samma möjligheter att ladda hemma som någon som bor i villa. Och då möjligheten saknas, så kommer det alltid vara dyrare att ladda än att tanka.
vad har du för parkering till din kvart?K Klockanpå skrev:Precis det här som är problemet. Jag utgick från att Stockholm hade de bästa förutsättningarna för att ha plugin-hybrid i, även om man inte äger en fristående villa i innerstan (för hur många gör det?). Här bor folk i lägenheter i anslutning till parkeringar och bilvägar, vilka senast jag kollade var till för, precis - bilar.
Men uppenbarligen finns knappt någon infrastruktur för laddning och den som finns är dyrare att ladda vid än att tanka bensin för. Så varför i hela Miljöpartiet skulle jag vilja betala mer för att åka miljövänligt när de inte har bäddat för det vid makten?