K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Något är uppenbarligen märkligt i det här inlägget. Om du laddar för 110 kr och du tar dig 35 km så är det antingen extremt hög förbrukning eller extremt högt pris. En elbil eller laddhybrid drar i normalfallet ca 2 kWh/mil. Så då skulle priset för laddningen vara nästan 16 kr/kWh. Det skulle vara ett ockerpris helt enkelt. Skulle det vara ett normalt pris som vid snabbladdning typiskt sett ligger på ca 6 kr/kWh vid drop-in utan abbonemang, så skulle det ge en förbrukning på över kWh/mil vilket skulle vara extremt högt.

Så vad är det jag missar här?

Hemingway Hemingway skrev:
Ja, här ser man ju att laddhybriden ligger 217' över billigaste alternativet. Men då får man 200 hk mer och awd, så lite mer får man också för pengarna.
Exakt men du tyckte jag hade fel ändå? Att en hybrid åtminstone då 2019 var mycket dyrare?

Get de extra hk någonting när man kör i Sverige med hastighetsbegränsning?

Jag har drygt 200 hästar i min bil och den behöver man sätta i Eco läge för att inte råka köra för fort om man rör lite grann på pedalen...

• Haha
maria01
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Något är uppenbarligen märkligt i det här inlägget. Om du laddar för 110 kr och du tar dig 35 km så är det antingen extremt hög förbrukning eller extremt högt pris. En elbil eller laddhybrid drar i normalfallet ca 2 kWh/mil. Så då skulle priset för laddningen vara nästan 16 kr/kWh. Det skulle vara ett ockerpris helt enkelt. Skulle det vara ett normalt pris som vid snabbladdning typiskt sett ligger på ca 6 kr/kWh vid drop-in utan abbonemang, så skulle det ge en förbrukning på över kWh/mil vilket skulle vara extremt högt.

Troligen betalar TS också för tid, inte bara kwh. De som har laddstolparna tar ju gärna betalt för tid också så det finns ett incitament att flytta bilen när den är färdigladdad. Men har man en laddhybrid som laddar 3,7 kW så slår det ju fel för kunden, men samtidigt är det den sorts kund som laddstationsägaren vill få att flytta på sig så en elbil kan komma och suga i sig 11 kW i 8 timmar och istället bli en affär om 88 kWh istället för 8,8 kWh.

Inget tror jag, men som någon påtalat, om du ställer dig i stockholm på en parkeringsplats med elstolpe (ej snabbladdare så kan det vara så att man får betala för parkeringen också och då kan det ju bli dyrt om man står och laddar utan att ha en anledning egentligen att stå där förutom laddningen.

Jag rekommenderar då tex bauhaus där jag nor f de är de har stolpar men gratis parkering.

A Andreas Mur skrev:
Exakt men du tyckte jag hade fel ändå? Att en hybrid åtminstone då 2019 var mycket dyrare?
Merkostnaden för närmaste jämförbara bil var dryga 100', gentemot absolut billigaste fossilbil var den dryga 200' och du sa 300'. Så ja, jag kan inte säga att du var spot on. 😇

Men prisskillnaden på den tiden var större än jag minns. Volvo hade ju inte släppt T6 TE än där, det var ju med den som försäljningen satte mer fart och då var prisskillnaden mellan vanlig T6 och T6 TE inte fullt så blodig.

A Andreas Mur skrev:
Inget tror jag, men som någon påtalat, om du ställer dig i stockholm på en parkeringsplats med elstolpe (ej snabbladdare så kan det vara så att man får betala för parkeringen också och då kan det ju bli dyrt om man står och laddar utan att ha en anledning egentligen att stå där förutom laddningen.

Jag rekommenderar då tex bauhaus där jag nor f de är de har stolpar men gratis parkering.
Ja, laddning efter gatan har alltid parkeringen separat. Men den är samma som på plasterna utan laddning. Sthlm's stad kör antingen Taxa 2 eller Taxa 3 på alla platser inom ett område.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
TS måste väl parkera någonstans. Har han redan egen parkering vid bostaden utan möjlighet att ladda går det att parkera gratis på gatan mellan 19 och 07 utom i de allra mest centrala delarna av Stockholm.

• Gilla
16386
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Inget tror jag, men som någon påtalat, om du ställer dig i stockholm på en parkeringsplats med elstolpe (ej snabbladdare så kan det vara så tt man går betala för parkeringen också och då kan det ju blidyrt om man står och laddar fär utan att ha en anledning egentligen att stå där förutom laddningen.

Jo, men någonstans ska du ju stå med din bil oavsett drivmedel så parkeringskostnad skulle det vara ändå. Det är ju aldrig så att det nånsin lönar sig att ställa sig på en dyr betalparkering enkom för att ladda. Är det en ekonomisk fråga så är det, för någon som bor i Stockholm och endast åker utanför stan med bilen någon gång i månaden, enda rimliga att ha en väldigt billig äldre bil eller att hyra bil. Resten av tiden åker man kollektivt.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jo, men någonstans ska du ju stå med din bil oavsett drivmedel så parkeringskostnad skulle det vara ändå. Det är ju aldrig så att det nånsin lönar sig att ställa sig på en dyr betalparkering enkom för att ladda. Är det en ekonomisk fråga så är det, för någon som bor i Stockholm och endast åker utanför stan med bilen någon gång i månaden, enda rimliga att ha en väldigt billig äldre bil eller att hyra bil. Resten av tiden åker man kollektivt.
Håller helt med, förklarade bara vad någon eventuellt missat men som egentligen inte är relevant. Tror mest att TS inte gillar hybrider överhuvudtaget.

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Mur skrev:
Håller helt med, förklarade bara vad någon eventuellt missat men som egentligen inte är relevant. Tror mest att TS inte gillar hybrider överhuvudtaget.
Sant, tanken slog mig faktiskt inte att man laddade på en betalparkering om man inte samtidigt var i behov av att faktiskt parkera 😅

Plugin är utmärkt som pendlarbil om man kan ladda hemma. Min tar mig till jobbet 6 mil rundtur per dag och skall jag längre sträckor på helgerna så slipper jag fundera på ladda på vägen. Pendlingen är trots allt 95% av körningen. Räknade ut att på de 2000 mil jag kör årligen så sker 1800 på eldrift och 200 med fossilmotorn. Förbrukningen på bilen ligger totalt på 0,14 l/milen. Det suraste med pluginbil är när den skall in på service så tas ingen hänsyn till hur långt bensinmotorn gått utan filter och olja etc skall ändå bytas.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Plugin är utmärkt som pendlarbil om man kan ladda hemma. Min tar mig till jobbet 6 mil rundtur per dag och skall jag längre sträckor på helgerna så slipper jag fundera på ladda på vägen. Pendlingen är trots allt 95% av körningen. Räknade ut att på de 2000 mil jag kör årligen så sker 1800 på eldrift och 200 med fossilmotorn. Förbrukningen på bilen ligger totalt på 0,14 l/milen. Det suraste med pluginbil är när den skall in på service så tas ingen hänsyn till hur långt bensinmotorn gått utan filter och olja etc skall ändå bytas.
Fast nu är ju TS huvudvärk att han inte kan ladda hemma utan vill ha samma förutsättningar på gatuparkering som om han bott i villa med egen parkering.

Kvackatore Kvackatore skrev:
Olja åldras ju bara genom att åka med i tråget, så det är nog klokt att byta den ändå varje år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.