20 372 läst ·
201 svar
20k läst
201 svar
Pluginhybrid i stan vilket skräp
Det skulle kunna vara exakt den som anges som skäl, att laddhybriderna släpper ut mer växthusgaser än vad som anges i förutsättningarma.Nissens skrev:
Nu har jag sålt min laddhybrid men även den släppte nog ut en del CO₂ eftersom jag, som väl de flesta, körde på bensin på långresor. Då släpper den ju ut lika mycket som vilken bensinbil som helst. Eftersom min dessutom envisades med att dra igång bensinmotorn för att värma bilen så tillkom nog en del där.
Så: Jag körde mest på el och köpte inte bilen på grund av den låga skatten - men jag släppte ut en hel del CO₂. Det stämmer med hur mina bekanta som har liknande bilar använder sina. Känner ingen som köpte en dyrare bil på grund av den lägre skatten och sedan kör bara på bensin. (Det var vanligare på sprittiden...)
Ja, att många struntar i att ladda dom går i linje med det.Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, kör man ofta långresor så är laddhybrid fel bil att ha.Slottsbäcksväktarn skrev:
Kanske var något fel på den då, min drar mycket sällan igång bensinmotorn.Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag kör oerhört mycket på el, räckvidden är ca 70-80km och täcker nästan alla vardagskörningar. Jag tankar ungefär var 3-4 månad. Med fossilbil tankade jag 1-2 ggr i månaden..Slottsbäcksväktarn skrev:
Men tydligen för mycket ändå.Slottsbäcksväktarn skrev:
Aldrig träffat någon som resonerat så - men de finns säkert.Nissens skrev:
Alla bilar innebär någon form av kompromiss. För mig funkade det att alla vardagsresor gick på el och resorna till stugan fick gå på bensin. Då jag ganska ofta - på t.ex. landet - drar halvtungt släp fanns inte så många alternativ när jag köpte min. Körde som mest 800 mil på en tank, trots att bilen egentligen bara gick knappt 6 mil på el.Nissens skrev:
Nej, det var enm KIA. Som sagt - alla bilar är en kompromiss.Nissens skrev:
Samma här, med reservation för resorna till stugan då.Nissens skrev:
Håller inte med. Hade inte råd med elbil som motsvarade mina behov (och kunde inte ha en extrabil för resorna till landet. Kompromissen funkade. Nu kör jag på "helel" - det har hänt en del på de 6 år jag hade laddhybriden.Nissens skrev:
Tramsa inte - det var tydligt från början. Självklart kan man, om man anstränger sig, maximera sina kostnader. Det finns dock ingen anledning att göra det i Stockholm. Finns massor med laddare på gatumark. Inte de billigaste men inget man måste betala sådana absurda summor för.Hemingway skrev:
Jag förstår inte. Vad var tramset? Det känns som om frågan att det tas betalt per tid bakas ihop med något annat nu. Det som en tidigare skribent undrade var ens hur det kunde bli så dyrt med laddning överhuvudtaget när laddhybriden kanske inte ens kan ladda mer än 10 kWh och det omöjligen kan kosta 15kr/kWh och jag påtalade då att laddaren även kan ta betalt för tid så förklaringen var till det.Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag trodde du hade missförstått att det finns laddare som tar betalt för tiden du står vid laddaren, men som inte har med parkeringen att göra. De allra flesta med laddning efter gatan tar ju de närmaste laddarna och är låsta till prismodellen som finns där.
Tror det handlar om stadsbor som inte har möjlighet att ladda hemmavid.Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, stugresorna spräckte väl miljöberäkningarna då.Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag drar husvagn på sommaren, det hade aldrig funkat med en renodlad elbil. Så hade inte laddhybrid funnits, så hade enda realistiska alternativet varit fossilbil.Slottsbäcksväktarn skrev:
Vet inte vad du menar med det.Slottsbäcksväktarn skrev:
Nja, de är ju en del av din vardag tydligen, så laddhybrid kanske inte är optimalt i ditt fall.Slottsbäcksväktarn skrev:
Som sagt, drar man husvagn ibland är det orealistiskt med helel. En husvagn suger musten ur elbilen snabbt.Slottsbäcksväktarn skrev:
Bättre att åka merparten av resorna på el och bensin till stugan än att köra på bensin hela tiden.Nissens skrev:
Exakt så jag resonerade.Nissens skrev:
Min KIA drog igång bensinmotorn för att värma bilen. En kompromiss. Inget konstigt med det,Nissens skrev:
Au contraire - det var en helt optimal kompromiss. Nu klarar jag de resorna med el och kan dra släp. Vi drar inte husvagn hundratals mil så vi får leva med de extra laddstoppen om vi drar något hemifrån till stugan.Nissens skrev:
Så är det säkert.Nissens skrev:
Jag är rätt säker på att jag inte missförstått något alls, av det som går att förstå, i den här tråden - undantaget möjligen huruvida TS är ett troll - men det får vi väl förutsätta att hen inte är.Hemingway skrev:
Jag vet inte hur TS bor men där jag rör mig i Stockholm behöver man inte betala sådana priser för parkering plus laddning. På de flesta ställen jag ser kostar parkering lika mycket oavsett om man laddar eller ej - men visst, som jag sade, om man anstränger sig kan man maximera kostnaderna.
Och nej, laddhybrid är inte rätt om man inte kan ladda hemma eller på jobbet till rimliga priser.
Folk är tyvärr ofta otroligt dumsnåla. Ungefär som att folk kastar fullt fungerande kyl/frys för att köpa nya för att de drar lite mindre el. Typ betala 5 - 10k för att spara någon/några hundralappar om året på en pryl som man får vara glad ifall den håller 5+ år.Fairlane skrev:
Okej, jag är helt med på att du inte missförstått. Men ändå nämner du parkering och laddpris för tid i samma mening och jag vill då förtydliga även om du redan förstått för det kan finnas andra som missar det, det är två separata saker.Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag är rätt säker på att jag inte missförstått något alls, av det som går att förstå, i den här tråden - undantaget möjligen huruvida TS är ett troll - men det får vi väl förutsätta att hen inte är.
Jag vet inte hur TS bor men där jag rör mig i Stockholm behöver man inte betala sådana priser för parkering plus laddning. På de flesta ställen jag ser kostar parkering lika mycket oavsett om man laddar eller ej - men visst, som jag sade, om man anstränger sig kan man maximera kostnaderna.
Och nej, laddhybrid är inte rätt om man inte kan ladda hemma eller på jobbet till rimliga priser.
Vissa laddföretag tar betalt för tid, andra för kWh, men det finns också de som tar betalt för både tid och energi i stil med detta = 5 kr/kWh, 10 öre/min. Det har fortfarande inte med parkering att göra. Du får ändå logga in och betala parkering i en separat affär (app) med parkeringsbolaget. Så tidsaspekten ska inte blandas ihop med parkeringen.
När det är en sån här betalningsmodell så får en laddhybrid med 3,7 kW laddning ett pris om 180 x 0,1 + 11 x 5 = 73kr medan för en elbil som laddar 11 kW så blir det 11 x 5 + 60*0,1= 61kr. För laddföretaget blir det bättre att kunna få totalt 3 x 61kr= 183kr för 3h användande från en elbil än 73kr för en laddhybrid så de kommer fortsätta styra bort laddhybrider om de istället har elbilar som kan ersätta.
Men...Hemingway skrev:
Vissa laddföretag tar betalt för tid, andra för kWh, men det finns också de som tar betalt för både tid och energi i stil med detta = 5 kr/kWh, 10 öre/min. Det har fortfarande inte med parkering att göra. Du får ändå logga in och betala parkering i en separat affär (app) med parkeringsbolaget. Så tidsaspekten ska inte blandas ihop med parkeringen.
När det är en sån här betalningsmodell så får en laddhybrid med 3,7 kW laddning ett pris om 180 x 0,1 + 11 x 5 = 73kr medan för en elbil som laddar 11 kW så blir det 11 x 5 + 60*0,1= 61kr. För laddföretaget blir det bättre att kunna få totalt 3 x 61kr= 183kr för 3h användande från en elbil än 73kr för en laddhybrid så de kommer fortsätta styra bort laddhybrider om de istället har elbilar som kan ersätta.
Jag vet allt det där. Jag har kört laddhybrid i nästan 7 år. Man får tänka till när man laddar och parkerar.
Om man absolut måste parkera i röd, eller rödare, zon på gatumark i Stockholm för att kunna ladda så blir det dyrt - men de flesta bor inte så att de måste det. För Taxa 3-5 är det fortfarande gratie att parkera på natten 19-07 och på helgen.
Det låter lite underligt om det s.a.s. är "gratis" att parkera dieselbilen när man absolut måste betala absurda belopp när man parkerar laddhybriden för att ladda.
Som TS beskriver situationen har hen gjort en usel förstudie. Jag visste allt om förutsättningarna när jag skaffade laddhybrid och på samma sätt allt nu när jag har byt till elbil. Hade jag bott som det låter som om TS bor hade jag nog valt att inte ha bil alls - för vardagskörning. Det kostar att parkera i Stockholm - alldeles oavsett om man laddar eller ej.