K Klockanpå skrev:
Spelar ingen roll uppenbarligen totalt värdelös teknik om den är så känslig för variationer. Problemet är priset på elen, inte bilen.
Jo, det verkar definitivt vara bilen som är problemet om den drar 10 kWh/mil eftersom ingen annan än du verkar känna till några PHEV som drar så mycket.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Fast nu är ju TS huvudvärk att han inte kan ladda hemma utan vill ha samma förutsättningar på gatuparkering som om han bott i villa med egen parkering.
Exakt, jag fetmarkerar del av mitt inlägg
"Plugin är utmärkt som pendlarbil om man kan ladda hemma."

Att köpa plugin utan att kunna ladda på egna hushållselen är att skjuta sig själv i foten.

Kvackatore Kvackatore skrev:

Att köpa plugin utan att kunna ladda på egna hushållselen är att skjuta sig själv i foten.
Precis det rådet jag ger de som frågar mig. Man har ingen nytta av laddbar bil om man inte kan ladda hemma.
Sen kommer det nog inte att ändras snabbt tyvärr för lägenhetsboende och andra som inte har möjlighet att installera laddning vid hemmet idag. Samhällsutvecklingen har ju tryckt mot att man inte ska ha bil alls i städer så att förvänta sig en snabb växling att underlätta är nog dumt. Men jag kan ha fel :)

Angående bensin/el på en hybrid:
Jag har haft min Passat eHybrid 2024 i lite drygt ett år nu.
Den har gått 9750 km och för det har jag använt 147 liter bensin samt okänt antal kWh. Det blir 0,15 liter/mil. Bensinen har jag fyllt i när jag varit på besök i Karlstad eller Motala och liknande.

Jag laddar hemma i en box som jag skaffade till min förra Passat GTE 2020, så den laddar bara på 1-fas fast nya bilen kan ta emot 3-fas. Den gamla tog 3-4 timmar att ladda upp från tomt och den nya tar bortåt 8 timmar med den gamla laddaren, men det är OK för nattladdning.

Jag har begränsat strömmen i laddaren till 13A för att minska risken med att överbelasta huset. Om man har en 3-fas laddare går det 3x så fort såklart, men problemet med delning av strömmen med andra förbrukare i huset kvarstår ju.

Dessutom kan den nya bilen laddas i snabbladdare med 50 kW så då tar det knappt en halvtimme att fylla ett tomt batteri vid en laddstation på stan/europavägarna.

Det går in 21 kWh i den nya Passatens batteri, den gamla hade 11 kWh kapacitet på batteriet.
Så när man åker på längre resor än 100 km så kan man fylla på vid en sån laddstation på mindre än 30 minuter medan man fikar.

Nissens
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju bara på nya bilar, inte redan sålda värt att notera.
Är du säker på det?

Nissens
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jo, den delen visste jag. Tänkte mer på delen om att "Många har köpt plugin hybrider för den låga års skatten" och att de sedan kör på bensin.
Vad är din bild av skälet till skattehöjningen?

Jag såg att du skrev det fetade, men TS kan inte ladda hemma så kommentarer om det och hur förträffligt det är får nog anses som off topic. 😇

Hemingway Hemingway skrev:
Jag såg att du skrev det fetade, men TS kan inte ladda hemma så kommentarer om det och hur förträffligt det är får nog anses som off topic. 😇
Inte alls, TS har köpt fel produkt för ändamålet. Det har han ju även kommit fram till själv - inlägget är egentligen ingen fråga utan ett konstaterande. Påståendet är att plugin är skräp i stan, jag hävdar att det är utmärkt i stan, under förutsättning att man inte bor i stan utan pendlar dit. 😋

Inte alls, TS har köpt fel produkt för ändamålet. Det har han ju även kommit fram till själv - inlägget är egentligen ingen fråga utan ett konstaterande. Påståendet är att plugin är skräp i stan, jag hävdar att det är utmärkt i stan, under förutsättning att man inte bor i stan utan pendlar dit. 😋
Alternativt pendlar ut och laddar dagligen på jobbet, eller har tillgång till parkering med laddning vid bostaden.

Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Är du säker på det?
Så är det. Det är bilar som säljs fabriksnya från 1/1 2026.

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Som dessutom inte klarar kraven på 75 gram, Volvo XC60 tex klarar dom kraven och ligger kvar på 360:-

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H Henrikkkkkk skrev:
En plug-in ska man ju självklart ladda hemma under natten till lågt elpris för att det ska löna sig och vara tidsmässigt försvarbart.
Man behöver väl inte vara raketforskare för att fatta att när han bor i Stockholms innerstad är det kanske inte möjligt....

J Jörn Ström skrev:
Man behöver väl inte vara raketforskare för att fatta att när han bor i Stockholms innerstad är det kanske inte möjligt....
...och man behöver kanske inte vara raketforskare för att fatta att man ska köpa en bil som går att tanka på ett bra sätt där man bor...... Även om jag inte är så förtjust i hybridbilarna så kan dessa förstås ha sina fördelar, om man kör kortare sträckor och kan ladda hemma.... Det låter lite som den här vanliga elbilar-är-skit-diskussionen - jag kör minsann 150mil om dagen varje dag och det går ju inte med en elbil så då är den värdlös för alla. Men detta har ju TS redan fattat så det är ju inte mycket att snacka om egentligen.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Alternativt pendlar ut och laddar dagligen på jobbet, eller har tillgång till parkering med laddning vid bostaden.
Tror ytterst få har tillgång till laddning på jobbet till likvärdigt pris eller billigare som hushållselen, men visst, grattis till de som har. De flesta företag och även BRF'er köper in externa aktörer för laddplatserna, dessa aktörer prissätter med vinst. Nästa år försvinner dessutom skattefriheten för just detta och man åker på förmånsbeskattning om sådant laddning erbjuds under marknadsvärde.

L lordi skrev:
Hade tidigare elbil i jobbet. Pga usel räckvidd så behövde jag ofta snabbladda på macken eller varhelst det var möjligt. Kostnaderna för laddning är alldeles för höga när de överstiger motsvarande dieselkostnad med råge.
Har nu återgått till diesel och får nog ingen elbil igen förrän det är ekonomiskt försvarbart, och batterier och räckvidd har utvecklats till en nivå där de fungerar att ha i en arbetsbil.
Tyvärr är det ovanligt med hybrider när det gäller transportbilar
Litiumjonbatterierna får vi nog dras med i vart fall ytterligare 5 år. Men genom att koppla dem som 800 V istf 400 V sjunker laddtiden på långresor så man knappt hinner få i sig en kopp kaffe ens. Men nu blev det visst kraftigt OT. På frågan "billig laddning innanför tullarna" är svaret kanske någon SBAB-liknande aktör. Borde gå att driva med ett pris på 3 kr/kWh, vilket fortfarande skulle vara dubbelt så dyrt som bensin per kWh, men ändå löna sig för bilisten eftersom elbilar har mer än tre gånger bättre energiutnyttjande än bensinbilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.