44 382 läst ·
40 svar
44k läst
40 svar
Plugg vill inte fästa i lättbetong
Använde adjufix till dörrar och fönster.kapten_krok skrev:
Hej!
Bor i lättbetonghus och har precis monterat en tung altandörr med Essves trekantiga lättbetongplugg. Gör aldrig om det. Skitplugg.
Fick göra om och lägga i bruk i hålen och göra om, trots fina mindre hål. Pluggen gillar inte att man drar in och ut. Imorrn ska nästa dörr upp så fixade lite annat...
Mitt tips är antingen ett lättbetongankare i metall alternativt en specialplugg med vingar enligt bild.
Pluggen med vingar finns på Bauhaus från Stabilt och 4st kostar typ 35kr kontra Fishers motsvarighet som kostar 90kr.
Lättbetongankare är från FAST och köpt från Velltra, kostade 90kr för 40st.
En viss prisskillnad.
Jag gjorde ett test och drog i dessa i väggen och skruvade utan moment fram och tillbaka.
Pluggen med vingar gjorde nästan så väggen sprack, så jävligt sätter den sig.
Testade sedan att ta en polygrip och dra för kung och fosterland. Efter mycket om och men fick jag ut lättbetongankaret, men det var otroligt vad jag fick slita.
Pluggen med vingar sitter kvar än, går inte att få ut.
Essves lättbetongplugg är inga problem att dra ut trots litet fint hål.
Fördelen med lättbetongankaret är att du kan få pluggen mer exakt där du vill ha den. Inte lika lätt med pluggen med vingar som gärna drar på sig lite iom motståndet när man slår in den i hålet. Ankaret rör sig heller inte i hålet på samma sätt som pluggen med vingar, även om man aldrig får ut pluggen. Men den ger utrymme för rörelse. OBS: jag hade dragit i skruven i botten fram och tillbaka utan moment så att väggen nästan sprack, såklart påverkade det. Men ankaret berördes ej på samma sätt trots samma procedur.
Kommer således fortsätta använda ankarna istället, betydligt mycket billigare och funkade kanon.
Är det riktigt tunga grejer så kan en kombo vara bra med plugg med vingar och ankare.
Imorrn blir det en kombo. Fyller även hålen med cement på tub innan jag slår i plugg/ankare.
Sätter jag upp hyllsystem och liknande blir det ankare framgent. Tunga dörrar i glas, skjutpartier etc är en kombo att föredra.
Du spänner ut adjufixen från karmen, loar in hela karmen sedan borrar du iadjjfixen och pluggar och skruvar eller kör du deras lättbetong skruv direkt i
Funkar superbra
Oftast funkar det bra och dra en lättbetongskruv direkt i lättbetong, bara man inte överspänner
Det jag använderK kanonkula skrev:Använde adjufix till dörrar och fönster.
Du spänner ut adjufixen från karmen, loar in hela karmen sedan borrar du iadjjfixen och pluggar och skruvar eller kör du deras lättbetong skruv direkt i
Funkar superbra
Oftast funkar det bra och dra en lättbetongskruv direkt i lättbetong, bara man inte överspänner
Jag ruskar liv i tråden igen, och hoppas att ni har goda råd att komma med 
Jag monterade två IKEA-hyllor i min dotters lägenhet för ett taq sedan. Det är sådana som inte har någon konsol som stöder upp dem undertill, utan sådana som ser ut som lite tjockare hyllplan som bara sticker ut från väggen.
Varje "konsol" (två stycken per hylla) fästes med fyra eller fem skruvar i plugg i väggen, men nu har den ena hyllan fallit ner
När jag borrade in pluggarna i väggen reagerade jag på att det gick lätt att borra, och givetvis använde jag slag när jag borrade... inte bra vad jag kan läsa i tråden.
Men jag trodde ju att det var en solid betongvägg. Pulvret som kom ut vid borrningen var till en början vitt och sedan kom det ut rött pulver. Förmodligen var det till en början ytputs, och sedan verkar det vara någon sorts poröst rött material bakom. Jag märkte dock inte att det betedde sig som det skulle ha varit håltegel i väggen.
Nu skulle jag behöva montera upp hyllan igen, men vad skall jag använda för plugg den här gången? Förmodligen har väl hålen blivit något större då pluggarna revs ut ur väggen när hyllan lossnade.
Sedan är det ju ett litet problem att det inte går att montera konsolerna med skruvar med för stora huvuden för att hyllan skall gå att skjuta på och låsa fast igen på konsolerna.
Längre skruvar går att använda, men inte grövre...
Behöver jag fylla hålen med någon massa först? Vad för sorts massa i så fall? Eller finns det fina pluggar som borde passa direkt i hålen igen, men som håller upp hyllan den här gången?
Jag monterade två IKEA-hyllor i min dotters lägenhet för ett taq sedan. Det är sådana som inte har någon konsol som stöder upp dem undertill, utan sådana som ser ut som lite tjockare hyllplan som bara sticker ut från väggen.
Varje "konsol" (två stycken per hylla) fästes med fyra eller fem skruvar i plugg i väggen, men nu har den ena hyllan fallit ner
När jag borrade in pluggarna i väggen reagerade jag på att det gick lätt att borra, och givetvis använde jag slag när jag borrade... inte bra vad jag kan läsa i tråden.
Men jag trodde ju att det var en solid betongvägg. Pulvret som kom ut vid borrningen var till en början vitt och sedan kom det ut rött pulver. Förmodligen var det till en början ytputs, och sedan verkar det vara någon sorts poröst rött material bakom. Jag märkte dock inte att det betedde sig som det skulle ha varit håltegel i väggen.
Nu skulle jag behöva montera upp hyllan igen, men vad skall jag använda för plugg den här gången? Förmodligen har väl hålen blivit något större då pluggarna revs ut ur väggen när hyllan lossnade.
Sedan är det ju ett litet problem att det inte går att montera konsolerna med skruvar med för stora huvuden för att hyllan skall gå att skjuta på och låsa fast igen på konsolerna.
Behöver jag fylla hålen med någon massa först? Vad för sorts massa i så fall? Eller finns det fina pluggar som borde passa direkt i hålen igen, men som håller upp hyllan den här gången?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
det är väl puts och sen tegel antagligen och i en sån vägg är det svårt med traditionella plugg. Man måste ha nåt långt, troligen 100-150mm långa "spikplugg" så de kommer in en bit och sen blir det nästan bättre om man borrar med en vanlig metallborr. Inte hårdmetall utan vanlig borr. De slits men hålen håller sig bättre i mått. Och sen ej slag förstås.S Sko66 skrev:Jag ruskar liv i tråden igen, och hoppas att ni har goda råd att komma med
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Undvik för allt i världen spikplugg... Dom är inte ens bra i kartongen...
Det finns plastplugg för hålsten och lättbetong, jag gissar att det är håltegel om det gick lätt att borra o kom rött damm
Det finns plastplugg för hålsten och lättbetong, jag gissar att det är håltegel om det gick lätt att borra o kom rött damm
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Kom det orange/rött damm låter det onekligen som tegel, och det är inte så tokigt, ty i tegel är infästning inte så svårt.
Men framförallt måste du nog komma in djupare i teglet, du vill nog få absolut minst 30mm djupt in i teglet och helst det dubbla.
Borra i tegel med borrhammare och slag är vanskligt, tegel spricker lätt då och då kan infästningen sen bli bra mycket svagare. En vanlig (dålig) slagborrmaskin är faktiskt bättre, mycket mindre slagenergi och mindre risk för sprickor. Men utan slag kan också vara tricket, men ibland är det som att det inte matar det minsta utan slag, då brukar jag ta slag men köra otroligt nätt och försiktigt.
Jag tror inte att jag skulle letat efter någon mirakelplugg när det är tegel som gäller, utan en ganska vanlig plastplugg av bra sort, och sen vara noga med att välja rätt håldiameter, plugg och skruvdiameter, och så rätt längd på skruven (och djup på hålet då), kolla pluggens monteringsanvisning.
Men framförallt måste du nog komma in djupare i teglet, du vill nog få absolut minst 30mm djupt in i teglet och helst det dubbla.
Borra i tegel med borrhammare och slag är vanskligt, tegel spricker lätt då och då kan infästningen sen bli bra mycket svagare. En vanlig (dålig) slagborrmaskin är faktiskt bättre, mycket mindre slagenergi och mindre risk för sprickor. Men utan slag kan också vara tricket, men ibland är det som att det inte matar det minsta utan slag, då brukar jag ta slag men köra otroligt nätt och försiktigt.
Jag tror inte att jag skulle letat efter någon mirakelplugg när det är tegel som gäller, utan en ganska vanlig plastplugg av bra sort, och sen vara noga med att välja rätt håldiameter, plugg och skruvdiameter, och så rätt längd på skruven (och djup på hålet då), kolla pluggens monteringsanvisning.
Mikael_L skrev:
Kom det orange/rött damm låter det onekligen som tegel, och det är inte så tokigt, ty i tegel är infästning inte så svårt.
Ja Mikael_L, det känns som jag gjort enligt dina instruktioner från början...Mikael_L skrev:
Jag är inte helt ny på att skruva fast grejer med plugg i betongvägg, så jag är noga med att välja rätt plugg till skruven och sedan rätt borr till pluggen. Jag använde en blå Bosch borrmaskin med slag, och körde försiktigt efter att jag märkte att väggen var så mjuk. Jag tänkte dock inte på att koppla bort slaget.
Så i min värld gjorde jag i princip allt rätt. Borrade försiktigt rakt in utan att vingla och tillräckligt långt för att pluggen skulle gå in ordentligt och lite till så det finns rum för skruven. Dock är min uppfattning är att riktiga tegel är hårdare än i den här väggen.
Nu vet jag ju inte om dottern haft ordentligt party i lägenheten, och att de hängt i hyllan... det är ju inte alltid den exakta sanningen kommer fram förstås... men jag trodde att upphängningen skulle hålla även för sådana tilltag med tanke på hur många skruvar konsolerna var fästa med.
Men hyllan ramlade helt plötsligt ner av sig själv utan påverkan efter att suttit där i cirka nio månader... enligt dottern
Pluggarna sätts ju normalt sett inte längre in än till ytan på väggen, och i detta fall var det uppenbarligen inte tillräckligt långt för att de skulle fästa ordentligt, speciellt då det inte finns något stöd från konsolerna som går ner mot väggen under hyllan.
Så antingen får jag fördjupa hålen och pressa in pluggarna djupare samt använda längre skruvar, eller så måste jag hitta någon bättre sorts plugg.
Är det ett tjockt lager puts blir det ju problem, putsen är typ aldrig stark nog.
Och är det tjockt lager måste ju plugg och skruv vara riktigt långa för att nå in ordentligt i stadigare material.
Lång skruv är lätt, men långa plugg är inte fullt lika lätt att hitta.
Och är det tjockt lager måste ju plugg och skruv vara riktigt långa för att nå in ordentligt i stadigare material.
Lång skruv är lätt, men långa plugg är inte fullt lika lätt att hitta.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Tegel brukar fungera bra utan slag, jag gillar Bosch Multiconstruction-borrar. Kör dessa nu när jag fixar en del i källaren, där har vi dock betonghålsten och Leca.
Har du rätt längd på skruven i förhållande till pluggen?
Har du rätt längd på skruven i förhållande till pluggen?
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Stoppa i pluggen i hålet, sätt i en skruv några varv o knacka in den till önskat djup med en hammare
Fundera över hur tjock väggen är och ta sen i ordentligt när du väljer längd på plugg. Fästpunkten ska vara så långt in det går utan att du gå igenom. Annars riskerar du att dra ut en stor kaka ut väggen.
Som, sagts ovan är det antagligen putsat tegel nylonplugg borde fungera bra då. Vanliga betong plugg är för släta för att fästa. De kräver väldigt hårt material (betong)för att vanlig slät plugg ska bli bra. Tänk på att det inte fäster alls i putsen och att du måste in ordentligt långt i väggen. En variant kan vara ett djupt hål som du trycker in två plugg efter varandra i. Vill minnas att jag hängde kokskåp med 6x100 eller 6x120 i någon lägenhet med kassa väggar.
De där IKEA hyllorna ger ett väldigt stort moment i infästningen jämfört med en konsol som går ner längre på väggen. Ett alternativ kan ju vara att helt enkelt byta hyllor eller komplettera med konsoler.
Det finns ett par mer extrema metoder som nästan alltid fungerar.
Ankarmassa och skruv eller ankarmassa och gängstav. Är det riktigt poröst kan man komplettera med hålhylsa, då blir ankarmassan som en massa nålar som skjuter in i väggen. Skruven eller gängstången kommer inte gå att demontera utan måste sågas av.
Gummiexpander, distanser och gängstång fungerar också. De går att demontera och spackla igen även om själva gummiexpandern blir kvar i väggen.
Har du andra väggar där det kommer svart fint pulver som färgar av sig är det slagg väggar. Då är lång grov träskruv utan förborrning eller plugg bäst. Så lång som möjligt utan genomslag. Slagg väggar är ofta tunna.
Som, sagts ovan är det antagligen putsat tegel nylonplugg borde fungera bra då. Vanliga betong plugg är för släta för att fästa. De kräver väldigt hårt material (betong)för att vanlig slät plugg ska bli bra. Tänk på att det inte fäster alls i putsen och att du måste in ordentligt långt i väggen. En variant kan vara ett djupt hål som du trycker in två plugg efter varandra i. Vill minnas att jag hängde kokskåp med 6x100 eller 6x120 i någon lägenhet med kassa väggar.
De där IKEA hyllorna ger ett väldigt stort moment i infästningen jämfört med en konsol som går ner längre på väggen. Ett alternativ kan ju vara att helt enkelt byta hyllor eller komplettera med konsoler.
Det finns ett par mer extrema metoder som nästan alltid fungerar.
Ankarmassa och skruv eller ankarmassa och gängstav. Är det riktigt poröst kan man komplettera med hålhylsa, då blir ankarmassan som en massa nålar som skjuter in i väggen. Skruven eller gängstången kommer inte gå att demontera utan måste sågas av.
Gummiexpander, distanser och gängstång fungerar också. De går att demontera och spackla igen även om själva gummiexpandern blir kvar i väggen.
Har du andra väggar där det kommer svart fint pulver som färgar av sig är det slagg väggar. Då är lång grov träskruv utan förborrning eller plugg bäst. Så lång som möjligt utan genomslag. Slagg väggar är ofta tunna.
Japp, Bosch multiconstruction är ganska perfekta här.richardtenggren skrev:
Kan googlas på "bosch cyl-9" också.
Även Irwin har, de är rätt samma sort, braighet och kvalitet, så man kan välja efter pris eller vilket märke man gillar.
De heter väl något i stil med "multi material drill bit", "cordless multi", "universalborr"
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Satte upp i just en sån hylla i förra boendet, hade puts på gjuten betongvägg.
Jag använde Fischers plugg, har varit mycket nöjd med dem men börjar få svårt att hitta dem i de bra prissatta 50/100packen
Jag använde Fischers plugg, har varit mycket nöjd med dem men börjar få svårt att hitta dem i de bra prissatta 50/100packen