Hej,

Köpte en Plugg-in hybrid igår med Motorvärmare och kupévärmare.

I nuläget kommer jag ladda den med hjälp av den 230 v kabeln som medföljer och tänkte koppla den i det vägguttaget jag tidigare använt till min M/K värmare.
Uttaget är säkrat med en 10A porslinssäkring i garaget och har fungerat utan att lösa ut under de åren jag kört värmaren.
Jag har laddat bilen i det uttaget i natt och det ser ut att ha fungerat perfekt.

Nu till mina frågor.

Om jag vill köra värmaren också men aldrig samtidigt skulle det med hjälp av kontaktorer ute vid uttaget gå att bygga en lösning där man har två uttag som styrs av kontaktorerna som därmed tillser att det alltid bara är ett av uttagen aktiva samtidigt?
Tanken är då att man kopplar in laddkabeln i ena uttaget och värmaren i andra och laddningen går igång.
Sedan vid en given tidpunkt, med hjälp av tidur eller fjärrbrytare, slår man över till det andra uttaget och M/K värmaren går då igång samtidigt som laddningen avbryts.

Har kikat lite på kontaktorer med kombinerad brytande och slutande funktion men hittade inga lämpliga men det borde väl gå att köra en av varje om det inte finns en kombinerad?

Är allt ovan bara en krånglig/farlig/idiotisk lösning på ett problem som går att lösa mycket bättre?

Nästa fråga.
På jobbet har jag en standard motorvärmarstolpe med två uttag säkrade med varsin10A dvärgbrytare.
Det är väl inget som hindrar att jag kör en kabel i varje och därmed laddar och värmer bilen samtidigt?

Måste man ens använda kontaktorer? Fungerar det inte med två tidur?

Gällande uttagen på jobbet, så borde det fungera förutsatt att kapacitet finns framdragen.

Hmm...
Två tidur? Jag vill försäkra mig om att det under inga omständigheter går att köra bägge samtidigt då det kommer lösa säkringen eller kanske något ännu värre. Med två tidur känns det som om den risken inte är bortbyggd eller tänker jag fel?

På jobbet antar jag att kapacitet finns? Tanken är ju att man kan köra två motorvärmare samtidigt så borde fungera. Nu vet jag iofs inte hur mycket en motorvärmare med kupefläkt som går på max dra i förhållande till laddaren men känns som det är likvärdigt?

B PeterTexas skrev:
Sedan vid en given tidpunkt, med hjälp av tidur..
Tiduret måste ju ha spänning för att kunna gå också. Så det kan ju inte vara spänningslöst under tiden du laddar bilen ändå..
Det optimala är du att du använder två faser (separata säkringar). Då händer ju inget om båda går samtidigt.

Det framgår ju inte hur mycket bilen förbrukar i laddning. Det är ju inte säkert att motorvärmaruttagen har dimensionerats för att allting ska gå max konstant.. Men det är väl bara att testa.

I min fantasi blir det något liknande nedan.
Om det sedan är möjligt eller inte är ju frågan.
OBS ritat i Excel så ta det för vad det är och likaså kontaktorns inkoppling och funktion men jag tror ni förstår vad jag är ute efter.

Nu vet vi ju inte vilka förutsättningar som finns, men jag misstänker att det blir både billigare och enklare med ett andra uttag från en annan fas.

ClasseClas
Vad är det för bil du har skaffat? På Mitsubishi Outlander PHEV går det att programmera laddtiden och då behöver du inte göra någonting. Dessutom har den inbyggd kupévärmare. Jag undrar inte just programmerbar laddtid är en standardfiness oavsett fabrikat.

För ca 15 år sedan byggde jag en omkopplare som växlade mellan kupévärmare och motorvärmare, anledningen var att motorvärmarstolpen var avsäkrad 4A.
Denna styrning hade jag aktiv tills vi flyttade från bostadsrätten, alltså i ca fem år.

Material: timer, tvåpoligt växlande relä.
Jag gjorde så att när inte timern var till så var kupévärmaren igång, när timern var aktiv så växlade relät så att motorvärmare var aktiv istället. Parallellt med motorvärmaren så kopplade jag även in ett litet ”frostvaktselement” på 200W, totalt med motorvärmaren blev effekten ca 750W.

Detta gjorde att jag hade en nästan is & snöfri bil som inte var råkall på morgonen.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.