71 752 läst ·
235 svar
72k läst
235 svar
Plogbilen kört in i staketet. Påstår att det inte hänt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 350 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Man får acceptera att plogbilen kan skyffla bort den parkerade bilen 😂.M Myckling skrev:
Ha, ha, ha... Skämt åsido...
Nu handlade mitt inlägg om skador på fastighet, (tomt), t.ex. på staket, vilket också framgår av texten på Umeå Kommuns hemsida.
Är en bil en fastighetsegendom?
Redigerat:
Huruvida man har rätt att skada eller avlägsna viss egendom är en helt annan fråga, så det har inte med saken att göra.Nötegårdsgubben skrev:
Min fråga gällde rätten till ersättning i det fall fastighetsegendom befinner sig utanför fastigheten /tomten.
Och så här skriver mitt Försäkringsbolag om skada på t.ex. staket vid snöröjning,
lägg märke till formuleringen "inom tomtgränsen"!:
---------
" I regel så täcks detta om det är inom tomtgränsen beroende på vem som utför snöröjningen.
Är det t.ex kommunen som förstör staket är det dem som ska ersätta er.
Är det ni själva som råkar förstöra staket i samband med snöröjning kan det ersättas via försäkringen."
----------
Solklart, eller?
Och beträffande vägar inom Trafikverkets ansvarsområde skriver Trafikverket så här:
--------
"Trafikverket har ansvar för vägområdet. Vi har
därmed rätt att ta bort sådant som inte ska finnas
inom vägområdet, det vill säga vägen och området
närmast vägen."
--------
Därmed förbehåller alltså Trafikverket sig rätten att "skada" annans egendom!
Solklart?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 350 inlägg
Det är vanligtvis fastighetsägaren som ansvarar för att hålla trottoaren snöfri, dvs lilla mamma.Unikt namn skrev:
Det stora problemet här är väl att det är ett år sedan det hände. Sånt här behöver man gå visare med samma dag. Vidare är det orimligt att tro att man ska få ersättning för ett helt nytt staket, lagning av det som gått sönder på sin höjd.
Men annars är det ju säkert korrekt och det ska vara möjligt att få det lagat. Men man borde ha gått vidare med det redan när det hände. En granne råkade också ut för liknande, syntes inte förrän snöhögen smälte bort,. M;en kommunens gubbar kom och lagade staketet så fint, bara de fick veta att det hade hänt.
Möjligt att det är vanligt. Kommunen plogar alla trottoarer i mitt område.Anna_H skrev:
Men det var ändå en märklig kommentar från kommunen.
Ett plogfordon som glider baklänges kan ju fara lite hur som helst, oavsett vem eller vad som håller trottoaren fri från snö.
Det är olika regler i olika kommuner om vem som ska snöröja trottoarerna.Unikt namn skrev:
Och visst är kommunens kommentar märklig - frågan är ju inte vem som ska snöröja trottoaren, utan frågan är vem som har skadat staketet - det är två helt skilda saker som inte har med varandra att göra!
Klicka här för att svara