71 733 läst ·
235 svar
72k läst
235 svar
Plogbilen kört in i staketet. Påstår att det inte hänt.
Aye, jo det kan man i och för sig ofta hålla med om som utomstående - "karma". Det kan man ju tycka även när något pucko t.ex. blir påkörd. Det lär dock straffa sig om man agerar utifrån en sådan uppfattning och uppsåtligen sabbar andras prylar för att man tycker att det inte är mer än rätt.S StefanMJ skrev:
Redigerat:
Så du tycker att det är ok att vissa villaägare försöker stjäla någon annans mark? Vilken sida står du på? Dom kriminellas?C cpalm skrev:
I sak har du givetvis rätt, men det finns en del omständigheter som komplicerar det hela. För det första är det långt ifrån ovanligt att fastighetsägare inte vet vart gränserna går riktigt, utan istället agerar på någon typ av sedvänja om vart en häck "alltid" gått, eller ett dike eller vart ett gammalt staket stod, etc. Detta kompliceras ytterligare av att gränsmarkeringarna ofta kan vara svåra att hitta efter några decennier samt att kartor, t.ex. hitta.se och liknande tyvärr inte alltid är att lita på, faktum är att inte ens lantmäteriets kartor alla gånger går att lita på. Vidare finns de faktiskt relativt många fastigheter som har oklara gränser, ett exempel är avsöndringar som i vissa fall inte ens är legaliserade (är väl förvisso få numera, men ändå).S StefanMJ skrev:
Sen har vi, icke att förglömma, den enskilde individens rättspatos. Det är inte alls ovanligt med villaägare som inte drar sig för att långsamt expandera sin "tomt" in på kommunalt ägd mark, eller samfällda områden som ändå inte nyttjas. Det finns så att säga en uppfattning om att det inte är "lika illa" att ta "allmänningar" i anspråk.
Att ett staket hamnar någon decimeter på fel sida en fastighet är således inte ovanligt och behöver inte ens ske med ett ont uppsåt, du kan av ren okunnighet råka bygga på fel sida gränsen, eller då köpt en fastighet där det visar sig att tidigare ägare skarvat lite med fastighetsgränserna. I ett sånt läge anser jag det vara fel att som första åtgärd "ojuridiskt" förstöra någon annans egendom... Om någon däremot börjar anlägga rabatter, väl medveten om att det är på kommunens fastighet, och sedan börjar gråta när samhall "råkar" köra gräsklippartraktorn i rabatten håller jag med dig om att det är ett ofog.
Redigerat:
Har inte fordonet gps på området den plogar. Så fungerar det kring mig i alla fall. Entreprenören får betalt först när han är aktiv på sitt område enligt gpsen. Den loggar så pass exakt så det syns om han enbart kört rakt förbi eller trixat och backat. Kräv ut loggarna från huvudentreprenörenSewen skrev:
Vi gjorde polisanmälan och hörde av oss till Folksam vid skadetillfället.
Kommer inte exakt ihåg vad de svarade men har bett mamma vidarebefordra det försäkringsbolaget skrev. Om det nu inte va så att hon ringde...
Detta hände ju förra vintern. Årets sista snöröjning. Nån vecka senare var det barmark.
Ska försöka svara på alla frågor men just det faktum att det va ett tag sen och att det inte är mitt hus det gäller så kanske det dröjer lite innan jag får svar från mamma.
Tack David för tips!D David Troeng skrev:
Har haft kontakt med staden igen och ska komma in med fler uppgifter. Vittnen och film. Passade på då att be om regnr och det tar han vid nästa kontakt med entreprenören.
Huvudentreprenören har troligtvis data där de kan knappa fram aktuell maskin/datum och se exakt vad som skett via dess GPS. Eller bara ta aktuell platta och tid och på så sett se vilken GPS som varit på plats.Sewen skrev:
Det blev kanske en del "överord" i diskussionshettan, men självklart var det inte min mening att första åtgärd är att avsiktligt riva i egendom som byggts /placerats utanför tomtgräns, utan första åtgärd ska vara en uppmaning till rättelse. I en av mina tidigare kommentarer skrev jag, lite rått, ungefär att man får skylla sig själv om skada uppstått på egendom som är placerad på olovlig plats.F Falckman skrev:I sak har du givetvis rätt, men det finns en del omständigheter som komplicerar det hela. För det första är det långt ifrån ovanligt att fastighetsägare inte vet vart gränserna går riktigt, utan istället agerar på någon typ av sedvänja om vart en häck "alltid" gått, eller ett dike eller vart ett gammalt staket stod, etc. Detta kompliceras ytterligare av att gränsmarkeringarna ofta kan vara svåra att hitta efter några decennier samt att kartor, t.ex. hitta.se och liknande tyvärr inte alltid är att lita på, faktum är att inte ens lantmäteriets kartor alla gånger går att lita på. Vidare finns de faktiskt relativt många fastigheter som har oklara gränser, ett exempel är avsöndringar som i vissa fall inte ens är legaliserade (är väl förvisso få numera, men ändå).
Sen har vi, icke att förglömma, den enskilde individens rättspatos. Det är inte alls ovanligt med villaägare som inte drar sig för att långsamt expandera sin "tomt" in på kommunalt ägd mark, eller samfällda områden som ändå inte nyttjas. Det finns så att säga en uppfattning om att det inte är "lika illa" att ta "allmänningar" i anspråk.
Att ett staket hamnar någon decimeter på fel sida en fastighet är således inte ovanligt och behöver inte ens ske med ett ont uppsåt, du kan av ren okunnighet råka bygga på fel sida gränsen, eller då köpt en fastighet där det visar sig att tidigare ägare skarvat lite med fastighetsgränserna. I ett sånt läge anser jag det vara fel att som första åtgärd "ojuridiskt" förstöra någon annans egendom... Om någon däremot börjar anlägga rabatter, väl medveten om att det är på kommunens fastighet, och sedan börjar gråta när samhall "råkar" köra gräsklippartraktorn i rabatten håller jag med dig om att det är ett ofog.
Och lägg märke till vad som står om detta på Umeå Kommuns hemsida:
Skador vid snöröjning
Det händer att egendom, till exempel staket eller häckar, skadas vid snöröjning. Om det inträffar ska du som fastighetsägare omgående anmäla skadan till kommunen.Anmäl skada på egendom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.(e-tjänst)
Egendom som är placerad utanför tomtgräns ersätts inte.
-----
https://www.umea.se/trafikochgator/...orvidsnorojning.4.7d7d901172bb372c5d371b.html
Jasså, vem bestämmer det då? Facebook- eller Byggahus-"experterna"? Jag utgår från att det som kommuner skriver på sina hemsidor är enligt gällande lagar och regler. Om du anser att det är fel - gör du en anmälan om detta då?Alfredo skrev:
Dessutom - det är ganska naturligt att man inte ersätter skadad egendom utanför tomtgräns.
Var är det för vettigt med att ersätta felaktigt placerad egendom som ändå ska tas bort?
Domstolarna givetvis.S StefanMJ skrev:
Det verkar lite naivt.S StefanMJ skrev:
Varför skulle jag bry mig ett smack om vad en kommun skriver på sin webbplats?S StefanMJ skrev: