haavard skrev:
Boverket jobbar inte så. Det står därför inget i BBR om att de inte är tillåtna.
Nej men plintgrunden uppfyller inte kriterierna för att bli godkänd.
alltså traditionell plintgrund, finns ju varianter.

Enl. utredningar räcker det med att det blåser in löv m.m för att det ska uppstå grogrund för dålig lukt.

Hur ser en traditionell plintgrund ut enligt dej traume ?

Polos skrev:
Hur ser en traditionell plintgrund ut enligt dej traume ?
Plintar, träbjälklag med trossbotten av något slag, är även vanligt med tryckimpregnerat virke som håller upp trossbotten (bara där är ett bevis på risk för fukt, om man är tvungen att ha impregnerat trä).

Sen finns det ju alternativ som jag tycker är bättre tex. att montera en eps under, men även där blir det fel, eps är för diffusionströg, ska vara 10 i skillnad mot plasten på insidan ,vilket det inte blir med eps.

Traume skrev:
Plintar, träbjälklag med trossbotten av något slag, är även vanligt med tryckimpregnerat virke som håller upp trossbotten (bara där är ett bevis på risk för fukt, om man är tvungen att ha impregnerat trä).
En sån konstruktion 1 m över ett berg tex ser jag ingen risk med , men två decimeter ovanför jord är en helt annan sak .
Så då är det hur man gör som är risken i det hela . Inte själva konstruktionen i sej

När ska du förstå att det inte bara är markfukt som är problem,om trossbotten är kall(vilket den är efter en kall natt) och det kommer in fuktigare varmluft som det gör tex. på våren blir det kondens på undersida trossbotten, och då kan det bli fuktskadorn på sikt.

Redigerat:
Traume skrev:
När ska du förstå att det inte bara är markfukt som är problem,om trossbotten är kall(vilket den är efter en kall natt) och det kommer in fuktigare varmluft som det gör tex. på våren blir det kondens på undersida trossbotten, och då kan det bli fuktskadorn på sikt.
Alla hus får kondens på väggar . Är det också en riskkonstruktion .
Det finns ingen som helst risk i en välbyggd öppen plintgrund .

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Traume skrev:
Nej men plintgrunden uppfyller inte kriterierna för att bli godkänd.
alltså traditionell plintgrund, finns ju varianter.
Trevligt att vi har en expert på BBR bland oss. Du får gärna tipsa om i vilket avsnitt vi kan hitta informationen.

Avsnitt 6 i bbr, sen kommer du inte begripa i allafall utan att läsa utredningar/rapporter om dessa grunder.
i.o.m att det inte står hur saker ska konstrueras utan bara vilka krav som ska uppfyllas.
Sen är jag ingen expert på bbr , även om jag kan den hjälpligt,

Polos skrev:
Alla hus får kondens på väggar . Är det också en riskkonstruktion .
Det finns ingen som helst risk i en välbyggd öppen plintgrund .
Ja och det regnar på taket också.

Nej klart du har rätt och alla utredningar och annat har fel.

Men dom flesta brukar ju försvara sitt, själv har jag ingen krypgrund/plintgrund så jag behöver inte försvara den utan håller mig till välkända fakta.

Traume skrev:
Avsnitt 6 i bbr, sen kommer du inte begripa i allafall utan att läsa utredningar/rapporter om dessa grunder.
i.o.m att det inte står hur saker ska konstrueras utan bara vilka krav som ska uppfyllas.
Sen är jag ingen expert på bbr , även om jag kan den hjälpligt,

6:5323
Kryputrymmen ska kunna inspekteras i sin helhet.
.....
Särskild uppmärksamhet bör iakttas så att högsta tillåtna fukttillstånd inte överskrids i uteluftsventilerade krypgrunder.

Inget om förbud vad jag kan se?
Och inget alls om plintgrund.

Lite mer ytdrag ur bbr för dom som orkar läsa, sen kan man läsa vidare om utredningar om dessa grunder och se om dom fyller dessa krav.(vilket dom inte gör)
Vem har sagt att Boverket säger att dom borde förbjudas?
Det enda som Boverket( antagligen via bygglovshandläggare) sagt är att vid nybyggt hus med plintgrund fick dom inte ens flytta in på grunda av hälsofara. Det krävs slutintyg idag innan man får börja nyttja husen.

6:51 Allmänt
Byggnader ska utformas så att fukt inte orsakar skador, lukt eller
mikrobiell växt som kan påverka hygien eller hälsa. (BFS 2014:3).

Om det kritiska fukttillståndet inte är väl undersökt och dokumenterat ska en relativ fuktighet (RF) på 75 % användas som kritiskt fukttillstånd. (BFS 2014:3).

Fukttillståndet ska bestämmas utifrån de fuktbelastningar som kan förväntas påverka byggnaden under ogynnsamma förutsättningar. (BFS 2014:3).

Traume skrev:
Ja och det regnar på taket också.

Nej klart du har rätt och alla utredningar och annat har fel.

Men dom flesta brukar ju försvara sitt, själv har jag ingen krypgrund/plintgrund så jag behöver inte försvara den utan håller mig till välkända fakta.
Visa all info om hur farliga plintgrunder är då .
Jag kan lätt ta till mej information men du kommer ju inte med någon .

Polos skrev:
Visa all info om hur farliga plintgrunder är då .
Jag kan lätt ta till mej information men du kommer ju inte med någon .
Prova med att backa lite i tråden så finns det länkar och utdrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.