Själv klart menar jag golvbjälklagen.holmberg87 skrev:
En platta på mark är defenetift inte totalt okänslig för fukt .Traume skrev:Som jag skrev finns det ett antal variationer, tex. grundmurar runt hela huset med ventiler eller grundmurar längs huset ev. med extra grundmur i mitten med öppet i gavlarna sen finns det plint grund som är som det låter ett antal plintar som huset står på.
Men gemensamt med dessa är att alla är riskkonstruktioner.
Vissa bättre än andra men ändå riskkonstruktioner.
I särklass bästa grunder är betong med underliggande isolering.Totalt okänslig för fukt.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Om du nu har välisolerat bjälklag borde du inte släppa ut värmen neråt och därmed får du heller ingen kondens på trossbotten om kallt möter varmt eller tvärtom.Traume skrev:
Däremot behöver man ofta ett bra isolerat bjälklag vid en plintgrund för att det är kallt under huset som gör golven kalla
EDIT: Undergolven i en plintgrund kan knappast vara så kalla så att varm uteluft kyls av och bildar kondens. Det är ju samma temperatur ute som du har under huset.
Redigerat:
Punkt 1: Boverket nekar aldrig någon att flytta in i ett hus.Traume skrev:Här är även ett utdrag från boverket efter besiktning av monteringshus på plintgrund.
"Du får inte ens flytta in i huset"
/Boverket
Så lyder Boverkets kommentar efter att ha bedömt en plintgrund som används till ett stort antal Svenska hus idag.
En plintgrund är bärande betongpelare som står plattor eller plintar under marken. Markfukten är alltid 100% vilket resulterar i att betongpelarna alltid är fuktiga och kalla, det går med andra ord inte att göra en sådan här grund varm och torr som krävs för att den skall vara säker. Betongpelarna kommer alltid att vara kallare än sin omgivning och fungerar därmed som en kall öl i solsken där daggen rinner om den. SP klassar den här grundläggningen som en riskkonstruktion.
För mer information se: [länk]
Punkt 2: Din SP länk handlar om krypgrund. Inte ett ord om plintgrund
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag kan hålla med om att markfukt och stillastående luft kan ge problem för en plintgrund, då om huset ligger väldigt nära marken och plintarna alltså är väldigt korta.Traume skrev:
Men att kalla den för en riskkonstruktion vet jag ingen som gör. Den är trots allt bra ventilerad så stillastående luft borde vara undantag och markfukten bör heller inte vara ett stort problem såvida du inte har kass dränering och markförhållanden.
Jag har fritidshus med plintgrund, 36 år gammalt nu och utan fuktproblem. Men jag är ingen expert eller byggare, däremot har jag sett flertalet hus med plintgrund utan problem. Och jag har sett flera hus med krypgrund, med massa problem
Varför tror du Boverket går ut och klassar en konstruktion som riskfylld ? För att dom tycker det är kul?holmberg87 skrev:Jag kan hålla med om att markfukt och stillastående luft kan ge problem för en plintgrund, då om huset ligger väldigt nära marken och plintarna alltså är väldigt korta.
Men att kalla den för en riskkonstruktion vet jag ingen som gör. Den är trots allt bra ventilerad så stillastående luft borde vara undantag och markfukten bör heller inte vara ett stort problem såvida du inte har kass dränering och markförhållanden.
Jag har fritidshus med plintgrund, 36 år gammalt nu och utan fuktproblem. Men jag är ingen expert eller byggare, däremot har jag sett flertalet hus med plintgrund utan problem. Och jag har sett flera hus med krypgrund, med massa problem![]()
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag har inte sett att dom gör det? Länka gärna för jag hittar ingetTraume skrev:
Däremot kan jag hitta från Boverket; "Uteluftventilerade och oventilerade krypgrunder, torpargrunder och plintgrunder
med blindbotten av fuktkänsligt material är fuktkänsliga grunder.
Det kan finnas skillnader mellan grunderna som gör dem mer eller mindre
fuktkänsliga"
Helt klart kan dom påverkas av fukt och det köper jag helt och hållet.
Men att det finns flera rapporter och uttal att dom borde förbjudas köper jag inte. ?