Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag förstår vad du menar och krypgrunder har problem med kondens när dom är uteluftsventilerad, helt klart!
Men en plintgrund har inte dessa problem som en krypgrund har. Vart kan jag isåfall hitta det?
Jag har själv krypgrund och har läst på en hel del om det innan jag gjorde en åtgärd på min grund med avfuktare och urgrävning. Speciellt på sensommar/höst brukar problemen uppså när luften ute är väldigt fuktig och varm medans krypgrunden är mycket kallare.
Men en plintgrund har inte dessa problem som en krypgrund har. Vart kan jag isåfall hitta det?
Jag har själv krypgrund och har läst på en hel del om det innan jag gjorde en åtgärd på min grund med avfuktare och urgrävning. Speciellt på sensommar/höst brukar problemen uppså när luften ute är väldigt fuktig och varm medans krypgrunden är mycket kallare.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Krypgrund = Plintgrund. Sen finns det ett antal variationer. krypgrunden är oftast utförd med grundmurar med ventiler i Sen vad som är bäst tvistar dom lärda om.holmberg87 skrev:Jag förstår vad du menar och krypgrunder har problem med kondens när dom är uteluftsventilerad, helt klart!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Krypgrund är väl ändå inte att blanda ihop med plintgrund? En krypgrund är stängd och ev ventilerad. Plintgrund är snarare en sk torpargrund där det inte är en instängdg luftficka mellan hus och markTraume skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Men jag kan ha fel.. Hursomhelst är nog alla överens om att en krypgrund är en risk. Och kan man undvika en sådan grund är det nog att rekommendera.
Så till TS skulle jag nog inte göra om det till en krypgrund
Så till TS skulle jag nog inte göra om det till en krypgrund
Som jag skrev finns det ett antal variationer, tex. grundmurar runt hela huset med ventiler eller grundmurar längs huset ev. med extra grundmur i mitten med öppet i gavlarna sen finns det plint grund som är som det låter ett antal plintar som huset står på.holmberg87 skrev:
Men gemensamt med dessa är att alla är riskkonstruktioner.
Vissa bättre än andra men ändå riskkonstruktioner.
I särklass bästa grunder är betong med underliggande isolering.Totalt okänslig för fukt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nej så är det väl inte!?Traume skrev:
Plintgrund och krypgrund är två olika konstruktioner.
Plintgrunden har sina nackdelar (bla att golven bör vara bra isolerade, passar inte alla huskonstruktioner etc), men dom är vad jag har läst mig till vetertaget relativt säkra konstruktioner med mkt lite fuktproblem.
En krypgrund riskerar att stänga in fukten på ett helt annat sätt. Sen kan man förstås bygga in huset i en plintgrund, och det kan ge problem om det inte är tillräckligt ventilerat, men då har man inte längre en öppen plintgrund egentligen...
/K
Redigerat:
Som jag redan förtydligat finns det ett antal variationer, öppen plintgrund är ju som det låter öppen, sen finns det ju plintgrundar som inte är öppna och då är det mer eller mindre att klassa som krypgrund.klaskarlsson skrev:Nej så är det väl inte!?
Plintgrunden har sina nackdelar (bla att golven bör vara bra isolerade, passar inte alla huskonstruktioner etc), men dom är vad jag har läst mig till vetertaget relativt säkra konstruktioner med mkt lite fuktproblem.
En krypgrund riskerar att stänga in fukten på ett helt annat sätt. Sen kan man förstås bygga in huset i en plintgrund, och det kan ge problem om det inte är tillräckligt ventilerat, men då har man inte längre en öppen plintgrund egentligen...
/K
Men ur risksynpunkt är plintgrund, krypgrund, m.m samma typ av idiotkonstruktioner, om man har fuktkänsligt material som trossbotten, sen kan man ju bygga med lättbetong betong m.m som är okänsligt och då är det en säker konstruktion.
Sen har du fel när du skriver att dom bör vara bra isolerade, det är isoleringen som är boven i dramat.klaskarlsson skrev:Nej så är det väl inte!?
/K
Gamla typer av torpar grunder var det aldrig något problem med i.o.m att dom blev uppvärmda.
Det är när trossbotten blir kall som det uppstår problem, sen finns det ju även plintgrunder som mer eller mindre har stående vatten under,vilket även de skapar problem.
Det var bara ett ex. med torpargrunden.
För var det aldrig ett problem, då kunde man lägga bjälkarna direkt på jorden och få det att hålla i 100år
Idag kan dom flesta inte ens göra en plintgrund utan att det blir skador.Och orsaken är oftast att det är välisolerat,
samma problem med tak när det blir för mycket isolering och man bygger som man "alltid" gjort,
Där har man samma problem , men i det fallet flyttar man daggpunkten inåt i isoleringen, så gör man inte rätt blir det
problem, plintgrunder mm. är oftast fel gjorda iom att om man ska göra det bra kan man lika gärna gjuta en platta.
Plintgrunden gör man för att det är billigare och oftast på enklare hus och stugor.
För var det aldrig ett problem, då kunde man lägga bjälkarna direkt på jorden och få det att hålla i 100år
Idag kan dom flesta inte ens göra en plintgrund utan att det blir skador.Och orsaken är oftast att det är välisolerat,
samma problem med tak när det blir för mycket isolering och man bygger som man "alltid" gjort,
Där har man samma problem , men i det fallet flyttar man daggpunkten inåt i isoleringen, så gör man inte rätt blir det
problem, plintgrunder mm. är oftast fel gjorda iom att om man ska göra det bra kan man lika gärna gjuta en platta.
Plintgrunden gör man för att det är billigare och oftast på enklare hus och stugor.
Här är även ett utdrag från boverket efter besiktning av monteringshus på plintgrund.
"Du får inte ens flytta in i huset"
/Boverket
Så lyder Boverkets kommentar efter att ha bedömt en plintgrund som används till ett stort antal Svenska hus idag.
En plintgrund är bärande betongpelare som står plattor eller plintar under marken. Markfukten är alltid 100% vilket resulterar i att betongpelarna alltid är fuktiga och kalla, det går med andra ord inte att göra en sådan här grund varm och torr som krävs för att den skall vara säker. Betongpelarna kommer alltid att vara kallare än sin omgivning och fungerar därmed som en kall öl i solsken där daggen rinner om den. SP klassar den här grundläggningen som en riskkonstruktion.
För mer information se: http://www.sp.se/SV/INDEX/SERVICES/MOIST/CRAWL_SPACE/Sidor/default.aspx
"Du får inte ens flytta in i huset"
/Boverket
Så lyder Boverkets kommentar efter att ha bedömt en plintgrund som används till ett stort antal Svenska hus idag.
En plintgrund är bärande betongpelare som står plattor eller plintar under marken. Markfukten är alltid 100% vilket resulterar i att betongpelarna alltid är fuktiga och kalla, det går med andra ord inte att göra en sådan här grund varm och torr som krävs för att den skall vara säker. Betongpelarna kommer alltid att vara kallare än sin omgivning och fungerar därmed som en kall öl i solsken där daggen rinner om den. SP klassar den här grundläggningen som en riskkonstruktion.
För mer information se: http://www.sp.se/SV/INDEX/SERVICES/MOIST/CRAWL_SPACE/Sidor/default.aspx
Här är ytterligare ett ex. på någon som inte har en aning om vad en plintgrund är.haavard skrev:
Alla utredning tex. som den nedan, säger samma sak plintgrund/krypgrund eller vad ni än vill kalla dom, är riskkonstruktioner.Och som ni ser i texten nedan är det inte någon risk på vintern med denna konstruktion om huset är ouppvärmt, men sommartid har man fortfarande problem.
Fuktskador i krypgrunder – problem och lösningar
2.2.2 Plintgrund
En plintgrund är ännu en variant av krypgrund, där man väljer att ha plintar eller avlastningspunkter i hörnor samt jämt utplacerat längs med balkstrukturen under byggnaden. Principen är samma som för en krypgrund, med modifikationen att bjälklaget kan endast vila i vissa punkter, inte längs de hela avlastningsväggarna. Denna grundläggningskonstruktion finns i moderna tappningar, där hela bjälklaget, utan reglar och isolering, är av prefabricerade betongelement. En mycket enkel grundläggningskonstruktion, som medför mycket ventilation, vilket gör att undersidan av bjälklaget måste fuktskyddas mer än på en motsvarande torpargrund/krypgrund (Nevander, Elmarsson 1994).
Plintgrunder är vanligt ibland sommarstugebebyggelse och i vattennära byggnader, där det är lätt att placera plintar i vattnet för att ta upp de laster som man sedan ser till att föra ner i fastare mark.
En öppen plintgrund innebär att luften rör sig helt fritt under bjälklaget och därmed finns det inget rum med risk för fuktskador. Problemet är att det inte går att ansluta vattenledningar helt vanligt underifrån, då det skulle innebär frusna ledningar på vintern. Det är även anledningen till att den är vanligast ibland sommarstugebebyggelser. Den andra anledningen är att den fungerar bäst för hus som endast är säsongsuppvärmda. Ett ouppvärmt hus under vintern innebär alltså inget problem för grunden då det inte finns något rum med risk för kondensation.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Den här tåden verkar ha spårat ur en del mot varför den skapades...
Och jag ställer mig fortfarande frågande till hur du menar med "Vid en välisolerad plintgrund uppstår kondens på trossbotten med fuktskador som följd." En plintgrund isoleras väl inte, eller menar du golven?
Och jag ställer mig fortfarande frågande till hur du menar med "Vid en välisolerad plintgrund uppstår kondens på trossbotten med fuktskador som följd." En plintgrund isoleras väl inte, eller menar du golven?