Ska bygga ut 4,60 från huset med 7.10 i bredd på plintar.
Ska ha sadeltak med plåttak och luftspalt för öppet upp mot nock.
Funderar på att göra en rejäl plintgrund för att slippa gunget när man går på golvet.
Vad tror ni? Tänkte hålla mig till ca 1.20 cc mått mellan plintarna.
Är det överkurs tro?
Ska ha sadeltak med plåttak och luftspalt för öppet upp mot nock.
Funderar på att göra en rejäl plintgrund för att slippa gunget när man går på golvet.
Vad tror ni? Tänkte hålla mig till ca 1.20 cc mått mellan plintarna.
Är det överkurs tro?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Tricket för att slippa "gung" är tillräcklig dimensionering.kenek skrev:
CC120 på plintar är rätt tätt, men det funkar säkert även med klent bjälklag.
Ett annat alternativ är ngt längre mellan, men grövre bjälklag.
cc 600 i bjälklaget och 195x45 c24 så räcker det ca 5 m mellan plintarna, så säg 2,5-3m för att ha det riktigt stabilt då ?
Jag körde 195 x 45, cc 60 + och 3 m mellan befintligt hus och den plintrad jag satte i utbyggnaden. Där står plintarna med 2,5m avstånd - känner inget gung.
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=001000
Tack, låter vettigt, jag tänkte köra 45x220 för att få ner rejäl isolering, ska använda utan till sovrum.klaskarlsson skrev:
Tricket för att slippa "gung" är tillräcklig dimensionering.
CC120 på plintar är rätt tätt, men det funkar säkert även med klent bjälklag.
Ett annat alternativ är ngt längre mellan, men grövre bjälklag.
cc 600 i bjälklaget och 195x45 c24 så räcker det ca 5 m mellan plintarna, så säg 2,5-3m för att ha det riktigt stabilt då ?
Jag körde 195 x 45, cc 60 + och 3 m mellan befintligt hus och den plintrad jag satte i utbyggnaden. Där står plintarna med 2,5m avstånd - känner inget gung.
[länk]
Så egentligen borde det räcka med den yttre pilntraden och sen en på mitten som bär av åt vardera håll.
Klicka här för att svara