Det är en skickligt gjord detaljplan som tar stor hänsyn till topografi och natur. Att lägga husen nära gatan skapar dessutom en tydligare stadskänsla. Det är inga problem att få ut en BOA på 150 kvm.

Byggnadsarea (BYA) används nästan bara i detaljplansammanhang och är byggnadens yta på marken.
Bruttoarea (BTA) används mest för översiktliga byggkalkyler eftersom det är ett mått på den byggda volymen. BTA inkluderar arean för ytterväggarna. Varje plan mäts.
Boarean (BOA) får man fram sedan man räknat bort konstruktionsarean (ytterväggar, murstockar, schakt mm) och lite till från bruttoarean. När man skriver BOA med versaler är det ett bruttomått som inkluderar arean för mellanväggar.

• Gilla
Freppuno
  • Laddar…
Att lasta fastigheten med uppskattningsvis 25% som Z-område skulle inte jag bedöma som skickligt. Det ser ogenomtänkt ut då slänten bryts tvärt i egenskapsgränserna. borde löst med en stödmur e.d

Ur exploatörsynpunkt är det inte optimalt, jag tänkte mer ur en extern besökares perspektiv.

J justusandersson skrev:
Det är en skickligt gjord detaljplan som tar stor hänsyn till topografi och natur. Att lägga husen nära gatan skapar dessutom en tydligare stadskänsla. Det är inga problem att få ut en BOA på 150 kvm.

Byggnadsarea (BYA) används nästan bara i detaljplansammanhang och är byggnadens yta på marken.
Bruttoarea (BTA) används mest för översiktliga byggkalkyler eftersom det är ett mått på den byggda volymen. BTA inkluderar arean för ytterväggarna. Varje plan mäts.
Boarean (BOA) får man fram sedan man räknat bort konstruktionsarean (ytterväggar, murstockar, schakt mm) och lite till från bruttoarean. När man skriver BOA med versaler är det ett bruttomått som inkluderar arean för mellanväggar.
Jo. Den är välskriven helt klart.

150 BOA. Det löser vi. Men man får inte in det på den del som ej är korsmark.

Det tror jag, om inte plankartan jag laddade ner är helt galen.

Ok. Jag tycker jag har mätt och kollat. Men det är ju svårt med skala 1:1000. Jag har ju tomtkarta på 1:400 och där är det ju lättare att mäta.
Hur mätte du då?
Jag tycker bara jag fick in 7x8m BYA.

Jag skrev ut plankartan i 100% och sedan mätte jag med skallinjal. Det finns ju ett band som är ca 8 m djupt. 12,5 m längd ger 100 kvm BYA. Men det är ju bara ett utsnitt jag har sett, utan beteckningar.

• Gilla
Freppuno
  • Laddar…
Ok. Tacksamt!
Men räknade du då med att det måste vara 4,5m från fastighetsgräns?

Låter ju lovande annars.

Vart blir det problem med 4,5 mete? Det är ca 2,5 m som gäller mot gatan.

Villa vista Villa vista skrev:
Vart blir det problem med 4,5 mete? Det är ca 2,5 m som gäller mot gatan.
Enligt mina mått så får jag inte riktigt in det utan att inråda på korsmark.

Svårt att mäta exakt dock

Hur bred är byggbara marken? Ser ut att vara ca 8 meter.

Det är underligt att kommunen har belagt så stor del av tomten med korsprickad mark. Känns oigenomtänkt.

Villa vista Villa vista skrev:
Hur bred är byggbara marken? Ser ut att vara ca 8 meter.

Det är underligt att kommunen har belagt så stor del av tomten med korsprickad mark. Känns oigenomtänkt.
Ja lite svårt att mäta. Men man skulle kunna få in 8x7m yttermått.

Jag tolkar det som att om det går att få in 8x7 BYA. då borde höjden på byggbar mark vara 7 meter dvs området mellan förgårdsmark och korsprickad mark vidare är bredden på fastigheten 8 + 4,5 + 4,5 = 17 meter.
Om detta stämmer då kan du max bygga ett hus i två plan 8x7 x2 = 112 kvm BTA. Det blir betydligt mindre än vad du hade tänkt dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.