1 230 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
20cm luftrum för plintgrund - även på berg?
Hej,
Jag ska bygga en attefalls stuga på berg och undrar ifall man kan komma undan med att ha mindre luftspalt(än 200mm) ifall man bygger plintarna på berg? Tänker att det är mindre fukt på berg. Finns det kanske något sätt att fukt skydda trä bjälklaget lite extra där?
Vill undvika en massa sprängning samtidigt som jag behåller höjden på stugam(max 4m för attefall)
Tack på förhand
Mvh Wille
Jag ska bygga en attefalls stuga på berg och undrar ifall man kan komma undan med att ha mindre luftspalt(än 200mm) ifall man bygger plintarna på berg? Tänker att det är mindre fukt på berg. Finns det kanske något sätt att fukt skydda trä bjälklaget lite extra där?
Vill undvika en massa sprängning samtidigt som jag behåller höjden på stugam(max 4m för attefall)
Tack på förhand
Mvh Wille
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Är det högsta punkten på berget behöver du inte göra något.
Är det i en sluttning eller slag i berget som det kan komma fukt ifrån så kan du göra som Jonatan säger.
/W
Är det högsta punkten på berget behöver du inte göra något.
Är det i en sluttning eller slag i berget som det kan komma fukt ifrån så kan du göra som Jonatan säger.
/W
Ok, tack så mycket för svar!Jonatan79 skrev:
Hej, berget är som ett långt upponervänt U. Det finns inget i närheten som gör att det kan rinna ner utan skulle säga att tilltänkta huset skullebhamna högst upp på bergsknallen. Dock behöver jag mha snigeldynamit jämna ut lite inser jag. Funderar nu på hur liten luftspalt man kan komma undan med mvhWorkingclasshero skrev:
Klicka här för att svara
