Kom över denna "lathund" från svenskttra.se

4,2m djup altan, 45x145 bärlina ger alltså ett plintavstånd på max 85cm.

Detta är ju extremt mycket kortare avstånd än vad jag läst på exempelvis bygghandlares hemsidor eller här från forumet, där det brukar rekommenderas plintavstånd någonstans mellan 150-200cm.

Vad är egentligen ett lämpligt plintavstånd för en bärlina 45x145?

• Tabell och skiss över plintavstånd för bärlinor av konstruktionsvirke i altanbygge, inklusive olika mått och hållfasthetsklasser enligt svensk standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lämpligt att gå upp i dimension på bärlinan om du vill ha längre avstånd mellan plintarna.

F fribygg skrev:
Det är lämpligt att gå upp i dimension på bärlinan om du vill ha längre avstånd mellan plintarna.
Min altan ligger i lite lutning så kommer bli ett nedsänkt bjälklag och 2/3 bärs av cementplattor på mark. yttre linan kommer stå på plint. det krävs 45x145 pga avstånd till dörren osv osv.

Du kan betrakta svensktträs tabell som facit, har du inte mer höjd tillgängligt får du ha tätt mellan plintarna

F fribygg skrev:
Du kan betrakta svensktträs tabell som facit, har du inte mer höjd tillgängligt får du ha tätt mellan plintarna
Ja, så bör det ju vara men spelar ju ingen roll om jag går upp till 45x195. Avståndet blir ju då istället 114cm. 45x220 ger 129cm.

Låter ju extremt. Brukar du sätta plintar så tätt menar du?

A
Z Zlatan Byggahusovic skrev:
Ja, så bör det ju vara men spelar ju ingen roll om jag går upp till 45x195. Avståndet blir ju då istället 114cm. 45x220 ger 129cm.

Låter ju extremt. Brukar du sätta plintar så tätt menar du?
Vi brukar ha dubbla bärlinor som man spikar/skruvar ihop för att minimera stöd/plintar..

Rejäl skrev:
Vi brukar ha dubbla bärlinor som man spikar/skruvar ihop för att minimera stöd/plintar..
smart idé!

Laddade ner svenskt träs app nu och använde deras beräkningsverktyg. Då blev svaret genast 174cm.

De kör vi på.

knasigt det kan bli😉

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.