Hej!
Jag håller bygga ett trädäck som ska vara flytande på plattor. Hittills har jag gjort färdigt 3m ut från huset och det ska vara 3m till ut från huset om man kollar på bilden, så det blir i princip en sektion extra som nuvarande. Det är så låg bygghöjd att jag inte får plats med bärlina under på de första raderna (de på bilden) men på den sista raden som jag sen kommer bygga längst ut får jag precis plats med en bärlina liggandes på plattor under reglarna. Hur skulle ni gjort? Hade ni kört samma med nedsänkt bjälklag hela vägen eller hade ni lagt bärlina under på plattor på sista raden? Om jag väljer det sista alternativet ska man ha dubbla bärlinor bredvid varandra? Finns det nån risk att bärlinan "tippar" / "viker" sig om altanen rör sig lite med tiden? Fördelar / nackdelar med bägge? Tänker att avslutet med trall är lättare med alternativet att ha bärlina under.

• Trädäck under konstruktion, fäst vid ett vitt hus, med träreglar på grusunderlag, och en skottkärra synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
F frolfen skrev:
Hade ni kört samma med nedsänkt bjälklag hela vägen eller hade ni lagt bärlina under på plattor på sista raden?
Lika hela vägen, då har du möjlighet att enkelt göra justeringar i framtiden om konstruktionen skulle röra på sig i höjdled.

Nissens
Mats-S Mats-S skrev:
Lika hela vägen, då har du möjlighet att enkelt göra justeringar i framtiden om konstruktionen skulle röra på sig i höjdled.
Den kommer absolut att röra på sig utan plintar, så precis som du säger är det viktigt att kunna justera…

Nissens Nissens skrev:
Den kommer absolut att röra på sig utan plintar, så precis som du säger är det viktigt att kunna justera…
Jag tror altanen är färdigbyggd nu....🤓

Nissens
K Kane skrev:
Jag tror altanen är färdigbyggd nu....🤓
Så är det nog, fpr hoppas justeringsmöjligheter är på plats. 😊

Om ts känner sig osäker efter att ha byggt sin altan så kan jag ge återmatning efter 13 år med enbart plattor och ordentligt underarbete så har den inte rört sig något ännu. Hos oss har vi sedan berg 1-1,5 m under markytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.