Funderade på bärlinorna som jag tagit till med 7" det är ju bara ett förråd men veden kan ju väga en del. Kanske bättre att ta 8" 195mm ?

S
Det räcker med 45X145 , men ta det du räknat med , bara se till att ha lite förstärkning under golvet där veden ska vara , plus någon eller några extra reglar under golvet som bär upp där

Jag tycker du skall hålla fast vid 7". Jag föreslog det i mitt första inlägg och det var baserat på en överslagsberäkning med hänsyn till 12 plintar. Spännvidden blir bara 2,4 meter. Går du ner till 6" får du öka antalet plintar.

J justusandersson skrev:
Jag tycker du skall hålla fast vid 7". Jag föreslog det i mitt första inlägg och det var baserat på en överslagsberäkning med hänsyn till 12 plintar. Spännvidden blir bara 2,4 meter. Går du ner till 6" får du öka antalet plintar.
Ja jag tar 7". Och det blir ju 15 plintar totalt nu, känns som det blir stabilt nog.
Ritning av byggprojekt med måttangivelser och placering av 15 plintar för en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Draven skrev:
Ja jag tar 7". Och det blir ju 15 plintar totalt nu, känns som det blir stabilt nog.
[bild]
Ska nu planera för gjutningen av plintarna.
1. Hur djupt ska jag gräva ,frostfritt i Halland ? 1m ?
2. Ungefär hur mycket åtgång tror ni på grus och makadamm i m3 ?

D Draven skrev:
1. Hur djupt ska jag gräva ,frostfritt i Halland ? 1m ?
Det beror på marken. Om den är dränerande (vilket är vanligt i Halland) räcker det med halft frostfritt djup. Du kan också korta djupet ännu mer genom att isolera kring hålet .
D Draven skrev:
2. Ungefär hur mycket åtgång tror ni på grus och makadamm i m3 ?
Inte en susning, men det är bara att mäta och räkna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.