T
Hej!

Är i farten att bygga en friggebod på 15m² på plintgrund i Östergötland.
Boden skall agera förråd och verkstad/snickarbod.
Marken är hyfsat kompakt lerjord men vatten blir inte stående i pölar mer än nån timme eller två efter regn oftast.

Jag har försökt läsa mig till vad som gäller för typ av plint samt vilket djup dessa behöver stå på för att inte utsättas för tjälskjutning osv.
Tanken va att borra ner 8 st 200mm plintar till 1,2m djup, men jag börjar bli osäker på om det räcker.
Jag har verkligen ingen lust att råka ut för att boden reser sig eller nått annat för att plintarna rör på sig överdrivet.

Så, hur ska man resonera kring val av plintar och hur beräknar man antal osv i lerjord?
Räcker det att borra 1,2-1,5m, lägga grus i botten och gjuta, eller måste jag gräva större gropar och isolera å ha mig?

Tips och råd mottages tacksamt.
Gärna om nån kan peka på någon dimensioneringshjälp hade också uppskattats.

Geologisk undersökning gjordes när huset byggdes mitten på 80-talet.
Geologisk rapport om markförhållanden: mjukt formad dalgång, obrukad åkermark, 0,2-0,3 m matjord, 1-2,5 m lerlager, borrhål djup 3,4-3,7 m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textdokument om lerans sammansättning och bärighet, inklusive geoteknisk information och förslag på grundläggning i lerjord.
Skapa konto

Jordprovstabell visar borrdjup, jordtyper som gråbrun och grå jord i olika djup, samt tjälfarlighetsgrupper för byggnation av friggebod.
Skapa konto

Redigerat:
T Thullen skrev:
Hej!

Marken är hyfsat kompakt lerjord men vatten blir inte stående i pölar mer än nån timme eller två efter regn oftast.

Jag har försökt läsa mig till vad som gäller för typ av plint samt vilket djup dessa behöver stå på för att inte utsättas för tjälskjutning osv.
Tanken va att borra ner 8 st 200mm plintar till 1,2m djup, men jag börjar bli osäker på om det räcker.
Jag har verkligen ingen lust att råka ut för att boden reser sig eller nått annat för att plintarna rör på sig överdrivet.

Så, hur ska man resonera kring val av plintar och hur beräknar man antal osv i lerjord?
Räcker det att borra 1,2-1,5m, lägga grus i botten och gjuta, eller måste jag gräva större gropar och isolera å ha mig?

[bild]
[bild]
[bild]
Frostfritt djup i Östergötland är 1,5 - 1,6 m. så det är på det djupet du måste ned. Isolerar du är det halva.
Viktigt att plinten inte är omvänt konformad också för då riskerar du tjällyft (dvs om den större diametern är upppåt som det lätt blir om man gräver en grop och fyller med betong). Utan den skall vara smalare uppe än nere.

Men för en bod brukar det ju inte vara kritiskt om den rör sig ngn cm ? Markskruv funkar inte då om det är lerjord?

https://www.traguiden.se/konstrukti...ing/grundlaggning/grundlaggningsdjup-grunder/

T Thullen skrev:
Hej!

[bild]
[bild]
[bild]
Är enklare att göra som man alltid gjorde förr. 4 stora grundstenar, en i varje hörn, och så bygger man allt i trä i ordentliga grova dimensioner så att det klarar lite rörelse samt att det får tillräckligt med tyngd så att det inte blåser bort vid orkan.

Har du en någorlunda likartad mark så rör sig den likartat överallt vid ev tjäle. Problem kan uppstå om det t ex är berg under ngn del av byggnaden och jord under resten. Problem kan också uppstå om det ofta är kraftig rörelse upp och ner av marken och om inte ev ledningar är förlagda så de klarar det.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
T
Jag är mer och mer inne på att sätta markskruv.
Ska kolla vad det kan kosta.
För att komma ner till frostfritt, eller isolera för att bara gräva halvvägs är fortfarande ett arbete jag verkligen inte är sugen på, jag hatar att gräva...
Men vill heller inte riskera att skiten sätter sig för att man grävt för grunt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J
T Thullen skrev:
Jag är mer och mer inne på att sätta markskruv.
Ska kolla vad det kan kosta.
För att komma ner till frostfritt, eller isolera för att bara gräva halvvägs är fortfarande ett arbete jag verkligen inte är sugen på, jag hatar att gräva...
Men vill heller inte riskera att skiten sätter sig för att man grävt för grunt.
Markskruv sätter sig garanterat har sett så många som har ångrat sig, antingen gör man det ordentligt eller så kan man bara ställa skiten på fyra sten som någon föreslog och leva med att det rör sig..

T
J Jansson69 skrev:
Markskruv sätter sig garanterat har sett så många som har ångrat sig, antingen gör man det ordentligt eller så kan man bara ställa skiten på fyra sten som någon föreslog och leva med att det rör sig..
Måste väl bero på vad för markskruv?

J
T Thullen skrev:
Måste väl bero på vad för markskruv?
Tyvärr inte vet ingen som längre bygger något av värde på markskruv…

Eftersom jag ändå skulle gräva bort jorden och lägga makadam under så blev plattor enklast för mig. Då är det också enkelt att justera om det sätter sig så mycket att det behövs.
Alternativen var att gjuta riktiga plintar eller gjuta platta. Skulle jag gjutit plint så skulle jag borrat hål och gjutit direkt, leran gör att hålen håller formen. Platta bara om jag skulle isolera hela boden.

T
Det slutade med att vi gräver 80 cm, i med 8-16 grus, 35x35 cm betongplatta, färdig justerbar plint, 8-16 grus runt om och 80mm isolering i 60cm horisontell radie runt plinten strax under färdig marknivå.
4 plintar redan klara på ett dagsverke för 3 pers.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.