1 306 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Plintar/fundament
I vår när vattenståndet är som lägst tänkte jag gjuta kraftiga plintar vid vattenlinjen (östersjön). Kan tänka mig att jag gör formarna koniska mot vattnet men hur många armeringsjärns ska jag ha, är det bättre ju fler och kraftigare jag har.
Plintarna får en bas nedtill på 40 cm och upptil runt 25 cm. Höjden blir omkring 40 cm.
På den ytan får jag lätt ner 5-6 armeringsjärn med "lagom avstånd" eller ska jag försöka få ner 10 st, hur ska jag tänka
Mvh
Plintarna får en bas nedtill på 40 cm och upptil runt 25 cm. Höjden blir omkring 40 cm.
På den ytan får jag lätt ner 5-6 armeringsjärn med "lagom avstånd" eller ska jag försöka få ner 10 st, hur ska jag tänka
Mvh
Nä beställer virket när konstruktionsritningen är i sin perfektion 
Ja om isen är en faktor på 1 eller 0 så kan det kanske vara så men att borra 3 extra hål eller gå upp med armeringen från 10 til 16 mm osv känns inte så dyrt.
Jag tänker att det borde finnas något läge med åtgärder som inte blir för dyrbara som innebär att jag bättre kan ståe emot isen. Jag förstår att en brygga inte kan stå emot svår islossning men det borde som sagt finnas ett mellanläge.
Ja om isen är en faktor på 1 eller 0 så kan det kanske vara så men att borra 3 extra hål eller gå upp med armeringen från 10 til 16 mm osv känns inte så dyrt.
Jag tänker att det borde finnas något läge med åtgärder som inte blir för dyrbara som innebär att jag bättre kan ståe emot isen. Jag förstår att en brygga inte kan stå emot svår islossning men det borde som sagt finnas ett mellanläge.
4 X 12 eller 3 X 16 järn spelar ingen roll. så många som du tycker är bra. Borras i berget mellan 30 - 45 graders vinkel ut från centrum plint, minst 15 cm ner, sen bockas dom upp till lod. najas med ett järnbitar så dom står kvar i lodläge vid gjutning. Då kan dom inte dras ur berget och kommer att klara ispress bra. Förutom att berget ger sig, troligtvis inte.
Tack!
Jag tänker att jag kör 12mm eller kanske 14mm då klarar jag mig med min lilla maskin.
Ska jag köra slurr eller ankarmassa?
De kommer hurusom sitta hår så tror inte de kan röra sig vid gjutning.Behövs det najas då?
Tvärförbindelse mellan kanske är bra mot isen?
Jag tänker att jag kör 12mm eller kanske 14mm då klarar jag mig med min lilla maskin.
Ska jag köra slurr eller ankarmassa?
De kommer hurusom sitta hår så tror inte de kan röra sig vid gjutning.Behövs det najas då?
Tvärförbindelse mellan kanske är bra mot isen?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Behövs ingen ankring av järnen så länge som dom är gradade ut, försök att dra ur ett järn rakt upp som sitter i berget med gradning. Det klarar du inte. När betongen kommer dit så fixeras järnen så all påfrestning blir uppåt. något järn på tvären inte fel, som håller inbördes avstånd. med den höjden så kommer järnen att sitta stenhårt i betongen och inte glida ur.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden