2 054 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Platta eller plintgrund?
Vi ska bygga en gäststuga på 36kvm som kommer vara kallställd större delen av vinterhalvåret. När det gäller isolering väggar o tak har vi tänkt cellulosa utan ångspärr i inte spec tjockt. Men grunden funderar vi mellan isolerad platta eller plintgrund+ träbjälklag. Innergolv kommer vara furu.
Hur funkar det att kallställa?
Absolut inga problemC calvin82 skrev:
Mitt sommarställe, med torpargrund, har varit kallställt i typ 90 år, aldrig varit något problem
Iofs har jag numera ett laminatgolv som innergolv som är mindre rörligt än ett furugolv, men är det normala förhållanden så bör även ett furugolv funka om du ger det lite spelrum mot väggarna.
Och tror inte det är någon skillnad om du väljer en betongplatta, blir väl typ lika fuktigt inomhus om du kallställer det på vintern (?)
Har man torpargrund eller plintar så får man ju en viss luftcirkulation under som kan föra bort fukt. Det får man ju inte med platta men det kanske kvittar om man har ett tätskikt mellan betongen o trägolvet?
En isolerad platta blir inte fuktig. Torpargrund bygger man inte nu för tiden, utan möjligen krypgrund.
Jag skulle inte ha byggt med platta eftersom det tar lång tid att värma upp den. Kolla på någon modern krypgrundslösning, typ varmgrund.
Jag skulle inte ha byggt med platta eftersom det tar lång tid att värma upp den. Kolla på någon modern krypgrundslösning, typ varmgrund.
Vi kommer använda det under sportlov. Byggde en attefallare för några år sedan med endast 170 isolering i bjälklaget (plintgrund) och med furugolv. Det funkar bra. Inte supervarmt på golvet om det är -20 ute men helt ok. Tror tätheten är väldigt viktig.
Enda att tänka på om du ska gjuta är väl egentligen att betongen bör vara XC4, XF1, alltså en vanlig 30/37 vct 0,55C calvin82 skrev:Vi ska bygga en gäststuga på 36kvm som kommer vara kallställd större delen av vinterhalvåret. När det gäller isolering väggar o tak har vi tänkt cellulosa utan ångspärr i inte spec tjockt. Men grunden funderar vi mellan isolerad platta eller plintgrund+ träbjälklag. Innergolv kommer vara furu.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Jag skulle byggt med krypgrund.
Skall bygga ett förråd/gäststuga om något år, det kommer jag nog ställa på platt, men det beror på att Förrådsdelen och blir garage/meck-hörna, så då vill jag gärna ha betonggolg/platta
Skall bygga ett förråd/gäststuga om något år, det kommer jag nog ställa på platt, men det beror på att Förrådsdelen och blir garage/meck-hörna, så då vill jag gärna ha betonggolg/platta
Klicka här för att svara