Såhär skrev Plejd 30 juni i gruppen:

”Hej Alla,

Nu är vi certifierade för HomeKit

Vi förbereder oss nu för bred lansering, men för er som är nyfikna kommer vi köra ett betaprogram under sommaren och officiell lansering efter det. Vi återkommer med mer information om betaprogrammet inom kort.

Lite kort info om Homekit stödet

GWY-01 (Gateway) behövs, det kommer fungera på alla befintliga GWY-01 genom en mjukvaruuppdatering som sker när ni aktiverar Homekit.

Stödet till en början gäller bara alla ljuskällor / utgångar på våra puckar (dvs precis som för Google Home). Vi tittar på att lägga in stöd för tryckknappar men vi får återkomma till detta senare.”

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
I itscire skrev:
kommer vi köra ett betaprogram under sommaren och officiell lansering efter det. Vi återkommer med mer information om betaprogrammet inom kort.
Vet någon var informationen om betaprogrammet som kördes i somras finns? :thinking:;):cry:

Ingen mer info än att man kunde skriva upp sig som betatestare i somras via deras hemsida. Nu verkar det vara stängt för fler testare. Men det har trillat in en del rapporter från betatestare i gruppen som har problem med scenarion via homekit. Så det lär väl dröja innan de släpper skarp version.

I itscire skrev:
Ingen mer info än att man kunde skriva upp sig som betatestare i somras via deras hemsida. Nu verkar det vara stängt för fler testare. Men det har trillat in en del rapporter från betatestare i gruppen som har problem med scenarion via homekit. Så det lär väl dröja innan de släpper skarp version.

Tycker det är allmänt segt och trögt via homekit. Tar tid innan enheter uppdaterar och blir fungerande. Känns rätt buggigt över lag tyvärr.

• Gilla
itscire
  • Laddar…
Nissens
pdov pdov skrev:
Var hittar du information om att det finns stöd för Homekit hos Plejd? Jag hittade en text på deras hemsida om betatestare men att inga fler kan bli det.
I övrigt kan jag inte hitta någon info om Homekit hos Plejd varken i iOS-appen eller på deras hemsida?
Det står i Plejds supportgrupp på Facebook. Homekit blev godkänt i somras och beta testas nu.

Nissens
pdov pdov skrev:
Har inte FB, har Byggahus forum ;)
Är det något som går att nå och är öppet att läsa så får du gärna länka.
Det enklaste är väl att du skaffar konto på FB…

Nissens Nissens skrev:
Det enklaste är väl att du skaffar konto på FB…
Nej vet du vad! :poop:

• Gilla
  • Älska
Berthramb och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej vet du vad! :poop:
Ja, du verkar ju missa viktig info där och ber andra ta fram det åt dig. :)

Nissens Nissens skrev:
Ja, du verkar ju missa viktig info där och ber andra ta fram det åt dig. :)
Och du verkar missa vem som skriver vad. ;)

R
Nissens Nissens skrev:
Det beror nog på hur nördig man är.

Den vanliga användaren är mest intresserad av när det skymmer respektive ljusnar. Att veta exakt HUR ljust/mörkt det är i varje givet ögonblick har inte många någon praktisk nytta av.
Lustigt att gränsen för nörderi alltid går precis där Plejds begränsade utbud tar slut :rolleyes: Det börjar faktiskt bli lite löjligt.

Om man vill köra ut markisen när solen ligger rakt på och dessutom tända belysning när det är mörkt. Hur gör du det med din plejd? Eller är det nördigt?

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man lämnar knappast kvar sin router när man flyttar, den tar man förstås med sig till sitt nya hem och använder där, precis som köparen av din bostad gör.

Om du tror att Plejd bara styr belysning då har du ingen koll alls, man kan styra vad som helst som lastar upp till 16A på 230V…

Angående värdehöjande, så uppskattas nog ett fristående system mer än ett som är beroende av säljarens router…

Jag har en Plejdpuck som styr min bergvärmepump via ett relä(kontaktor) eftersom det är trefas, det fungerar utmärkt - även om jag stänger av min router…

Du skrev att Plejd inte kommer att integreras med något annat system, och det är ju inte sant. Att den pågående integrationen tagit tid har knappast med något att göra…och den har INTE tagit 5 år.. så länge har knappt smarta hem funnits :crysmile:
Nissens Nissens skrev:
Man lämnar knappast kvar sin router när man flyttar, den tar man förstås med sig till sitt nya hem och använder där, precis som köparen av din bostad gör.

Om du tror att Plejd bara styr belysning då har du ingen koll alls, man kan styra vad som helst som lastar upp till 16A på 230V…

Angående värdehöjande, så uppskattas nog ett fristående system mer än ett som är beroende av säljarens router…

Jag har en Plejdpuck som styr min bergvärmepump via ett relä(kontaktor) eftersom det är trefas, det fungerar utmärkt - även om jag stänger av min router…

Du skrev att Plejd inte kommer att integreras med något annat system, och det är ju inte sant. Att den pågående integrationen tagit tid har knappast med något att göra…och den har INTE tagit 5 år.. så länge har knappt smarta hem funnits :crysmile:
Nissens Nissens skrev:
Man lämnar knappast kvar sin router när man flyttar,
KNX har funnits i 30 år... :rolleyes: Smarta hem är inget nytt, bara det att man kallar det för smarta hem. Förut pratade man mer om intelligenta fastigheter.

//Patrik

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Lustigt att gränsen för nörderi alltid går precis där Plejds begränsade utbud tar slut :rolleyes: Det börjar faktiskt bli lite löjligt.

Om man vill köra ut markisen när solen ligger rakt på och dessutom tända belysning när det är mörkt. Hur gör du det med din plejd? Eller är det nördigt?
Då skall du nog ha något annat system. Med tanke på Plejds utveckling är det en stor målgrupp som är nöjda med de funktioner som finns.

Du får väl acceptera att många inte har samma krav som du.

Jag känner ingen som använder en ljussensor som ger ett mått på hur mycket det lyser i varje givet ögonblick.

Däremot känner jag många som använder Plejd och bygger ut det hela tiden. Jag personligen har hittills kunnat göra allt jag velat.

Senaste var att styra bergvärmepumpen, vilket fungerar utmärkt. Och nej, jag vill inte att någon algoritm med automatik styr kontaktorn, det känns bra att ha kontroll över det själv. :)

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
J
Likväl som de som har högre krav får förstå att det finns många som är nöjda med Plejd får nog även den gruppen också förstå att det finns mycket mer man kan göra utan att vara speciellt krävande. Det är helt enkelt olika behov. Så som marknaden har exploderat med Home kit, Homey, Hubitat, Smartlife, Home Assistant, varav alla numera är extremt enkla att komma igång med och börja automatisera sitt hem allt eftersom . Detta är system som klarar att driva tiotusentals olika enheter och fabrikat utan att behöva bry sig om en utvecklingsavdelning har implementerat någon funktion än. Det kan vara rf, bluetooth, zigbee, z-wave och wifi med en och samma hub som sköter allt.
Och vill dom inte förstå det får dom väl leva vidare i ovisshet av vad man mer kan göra. Var och en blir saliga på sin tro. En del vill ha något enkelt inkopplat, gärna av någon annan, och det ska bara fungera för det basala, och man vill betala för det, fine. Andra vill kanske sätta sig in i det hela, och investera några timmar av sin tid för att sen kunna spara både tid, med diverse automatisering, för sin bekvämlighet, och säkerhet, och pengar på att köpa hårdvaran för halva priset. Vilket som är okej för mig. Jag skäller inte på dom som köper iPhone heller. Det är typ resten av familjen...

Redigerat:
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Likväl som de som har högre krav får förstå att det finns många som är nöjda med Plejd får nog även den gruppen också förstå att det finns mycket mer man kan göra utan att vara speciellt krävande. Det är helt enkelt olika behov. Så som marknaden har exploderat med Home kit, Homey, Hubitat, Smartlife, Home Assistant, varav alla numera är extremt enkla att komma igång med och börja automatisera sitt hem allt eftersom . Detta är system som klarar att driva tiotusentals olika enheter och fabrikat utan att behöva bry sig om en utvecklingsavdelning har implementerat någon funktion än. Det kan vara rf, bluetooth, zigbee, z-wave och wifi med en och samma hub som sköter allt.
Och vill dom inte förstå det får dom väl leva vidare i ovisshet av vad man mer kan göra. Var och en blir saliga på sin tro. En del vill ha något enkelt inkopplat, gärna av någon annan, och det ska bara fungera för det basala, och man vill betala för det, fine. Andra vill kanske sätta sig in i det hela, och investera några timmar av sin tid för att sen kunna spara både tid, med diverse automatisering, för sin bekvämlighet, och säkerhet, och pengar på att köpa hårdvaran för halva priset. Vilket som är okej för mig. Jag skäller inte på dom som köper iPhone heller. Det är typ resten av familjen...
Visst, vissa vill bara att det skall fungera, andra vill lägga tid på att greja med det. Inget är fel, men man har olika kravbild.

R
Nissens Nissens skrev:
Då skall du nog ha något annat system.
Ja så klart, det var ju min poäng. Detta är en av alla saker som Plejd inte kan lösa. Det finns gott om andra exempel.

Nissens Nissens skrev:
Du får väl acceptera att många inte har samma krav som du.
Ja så klart. Varifrån har du fått uppfattningen att jag inte gör det?

Jag har bara argumenterat mot dina inlägg där du får det att låta som om Plejd inte är ett väldigt begränsat system jämfört med konkurrenterna.

Nissens Nissens skrev:
Jag personligen har hittills kunnat göra allt jag velat.

Senaste var att styra bergvärmepumpen, vilket fungerar utmärkt. Och nej, jag vill inte att någon algoritm med automatik styr kontaktorn, det känns bra att ha kontroll över det själv.
Ja, så klart. Har man inte större behov så fungerar förstås Plejd, trots sina begränsningar. Jag har inte sett att någon ifrågasatt att Plejd kan styra en elektrisk krets.

• Tyvärr kan jag inte hjälpa dig eftersom det inte finns någon bild i din fråga. Om du vill att jag ska skapa en alt-text, vänligen ladda upp en bild.
  • Gilla
jbr och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.