Vid renovering av ett badrum installerade elektrikern en Plejd dim-02. Finns det någon timerfunktion som kan släcka belysningen automatiskt x antal minuter efter att man tänt belysningen?

M Myckling skrev:
Vid renovering av ett badrum installerade elektrikern en Plejd dim-02. Finns det någon timerfunktion som kan släcka belysningen automatiskt x antal minuter efter att man tänt belysningen?
Nej, men I likhet med mycket annat med Plejd så är det något som håller på att utvecklas. Om du skulle ha en CRT reläpuck och INTE välja belysning som last, då skulle du kunna få timerfunktion. ;)

//Patrik

J
M Myckling skrev:
Enligt Plejd använder du ditt badrum fel...:cool:

• Gilla
  • Haha
djac och 5 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Nej, men I likhet med mycket annat med Plejd så är det något som håller på att utvecklas. Om du skulle ha en CRT reläpuck och INTE välja belysning som last, då skulle du kunna få timerfunktion. ;)

//Patrik
Ok. Tack, då är det bara att sätta sig att vänta då.:)

• Gilla
  • Ledsen
pdov och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är de verkligen det? Det har jag missat i.s.f.

De är dessutom beroende av internetuppkoppling mot kinesiska servrar för att fungera så de går t.o.m. bort hårdare än Plejd för min del.
Det är typ världens största tillverkare av zigbee o wifi-prylar som dessa. Nu kör jag via en billig gateway från dem också (Lidl) som är beroende av molnet, men vad jag förstått så är det inga problem att köra Tuyas Zigbee-enheter i tex HA eller Hubitat, och då slipper man molnet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
Kul att kika in och se att diskussionen fortfarande är igång, precis lagom till Plejd får Homekit-support så har väl folk mognat och ser detta mer som en frontend för familjen, nu är det andra HA-system som gäller.

Det är väl samma läge som innan i denna matchen, -Plejd är för äldre som håller på att migrera till TV med trådlös fjärrkontroll och för de som har flera olika system går de bort?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Kul att kika in och se att diskussionen fortfarande är igång, precis lagom till Plejd får Homekit-support så har väl folk mognat och ser detta mer som en frontend för familjen, nu är det andra HA-system som gäller.

Det är väl samma läge som innan i denna matchen, -Plejd är för äldre som håller på att migrera till TV med trådlös fjärrkontroll och för de som har flera olika system går de bort?
Och varför håller du till i Plejd tråden då?

Inte för att du drar rätt slutsats, men om du nu inte gillar Plejd till skillnad från många andra så är det ju lite märkligt att du är här och klagar ideligen…

D
Nissens Nissens skrev:

Inte för att du drar rätt slutsats, men om du nu inte gillar Plejd till skillnad från många andra så är det ju lite märkligt att du är här och klagar ideligen…
Ogillar inte Plejd, lika lite som jag ogillar Torxskruvar, rätt pryl till rätt uppgift blir bäst i mina ögon!

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Ogillar inte Plejd, lika lite som jag ogillar Torxskruvar, rätt pryl till rätt uppgift blir bäst i mina ögon!
Märkligt sätt att uttrycka det på. Du har ju ständigt nedlåtande kommentarer pom Plejd. Är Torxskruvar också för äldre?

Sanningen är att Plejd hittat ett segment där de tar stora marknadsandelar och de har väldigt många nöjda kunder.

De byggde upp ett börsvärde på 3 Miljarder SEK på drygt 10 år. Pga den allmänna börsnedgången så ligger de väl på ca 2,2 Miljarder nu.

Så, Plejd har massor av användare av sina system, ditt hittepå om åldersfördelning är rent trams.

J
Nissens Nissens skrev:
Märkligt sätt att uttrycka det på. Du har ju ständigt nedlåtande kommentarer pom Plejd. Är Torxskruvar också för äldre?

Sanningen är att Plejd hittat ett segment där de tar stora marknadsandelar och de har väldigt många nöjda kunder.

De byggde upp ett börsvärde på 3 Miljarder SEK på drygt 10 år. Pga den allmänna börsnedgången så ligger de väl på ca 2,2 Miljarder nu.

Så, Plejd har massor av användare av sina system, ditt hittepå om åldersfördelning är rent trams.
Äh erkänn nu, om Plejd skulle tillverka en bil så skulle den sakna både automatchoke intervalltorkare och automatisk helljusavbländning, men du skulle köpa och försvara den ändå för bara nördarna behöver sånt.:cool:

• Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:

Du slåss fortfarande mot dina egna halmgubbar. Vem har sagt att plejd inte har nöjda kunder?

Det Plejd kritiseras för är:

- Väldigt begränsat utbud i sitt sortiment
- Långsam utveckling
- Stängt system

Det var kanske onödigt av @djac att blanda in ålder, men om han istället sagt "personer utan några större krav på funktionalitet" så hade han ju haft helt rätt.

Nissens Nissens skrev:

Återigen försöker du tysta kritik. Du anklagade mig tidigare för att jobba för någon konkurrent, ska jag fråga hur stort ditt aktieinnehav är?

Som jag skrev tidigare, ta denna idé med moderatorerna så får vi se vad de tycker om den.

D
Nissens Nissens skrev:

Aha, ja det var ju dumt, det var inte åldern som var poängen, inser att det kan läsas så.

Plejd har nog sina poänger och jag skulle kanske kunna sätta det i någon applikation, eller rekommendera detta i vissa lägen. För mig, och säkert för de flesta här, är bristen på och deras dåliga track record inom, integration det som avskräcker mest. Jag gissar att många som söker sig till såna här forum är lite lagda åt särintressehållet och då finns det mycket annat som både är billigare och bättre.

Liknelsen med torx, som du inte heller gillade, är att det finns olika fästdon med olika användningsområden och bara för att en modell inte passar just det du vill göra så betyder det inte att den är dålig i sig, läs, -bara för att jag inte kan använda Plejd behöver det ju inte vara dåligt, det passar bara inte in hos mig.

Sen vet jag inte varför det hela tiden är så viktigt att Plejd som företag har en värdering, den är väl isf en av de mindre i skrået, de som annars är aktiva är ju exempelvis Amazon, Apple, Google, Ikea, Huawei, Philips, Schneider, osv, de har alla också ett marknadsvärde?

M Myckling skrev:
Du vill med andra ord ha grundläggande funktionalitet som man kan förvänta sig finnas även i det allra billigaste och enklaste sortimetet av dylika system och produkter? Sorry, men då skulle du inte låtit dig luras av elektrikern att trycka in överprisade funktionslösa Plejdprodukter. Kolla om du kan reklamera och att elektrikern kommer och uppgraderar till en billigare och mer kompetent produkt.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Det är mycket med plejd som hållt på att utvecklas genom åren (källa: Plejd) men inte mycket som kommit ut (källa: arga uppgivna kunder). I flera år var de tex fullt upptagna med den superhajpade wallpluggen. Och den blev ju... ja, ni vet. Mitt råd är alltså att inte hålla andan i tro att något nytt ska komma i närtid.

Men det är ju ändå fantastiska nyheter att detta företag i högteknologins absoluta framkant håller på att utveckla något som ska göra att deras kunder kan... släcka en kampa.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det är mycket med plejd som hållt på att utvecklas genom åren (källa: Plejd) men inte mycket som kommit ut (källa: arga uppgivna kunder). I flera år var de tex fullt upptagna med den superhajpade wallpluggen. Och den blev ju... ja, ni vet. Mit råd är alltså att inte hålla andan i tro att något nytt ska komma i närtid.

Men det är ju ändå fantastiska nyheter att detta företag i högteknologins absoluta framkant håller på att utveckla något som ska göra att deras kunder kan... släcka en kampa.
Ja, visst! Ett stort problem med ett stängt system som är helt beroende av ett enda företags utvecklingsavdelning. Då får man ha tålamod. :rofl:

//Patrik

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.