Ja, har man minsta misstanke om att man vill integrera med något annat system i framtiden så går Plejd bort.O Oscar Hermansson skrev:
Om wlan finns tillgängligt skulle jag valt Shelly. De har ett stort utbud (betydligt större än Plejd) och använder helt öppna standarder för kommunikation.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som jag förstått det hela så kommer det fortfarande behöva gateways till varje system, skillnaden är att det ska funka bra att kommunicera emellan med Matter.pdov skrev:
Apple kommer att stödja Matter, de stödjer redan Thread via sin Homepod mini och via senaste versionen av Apple TV 4K.
Fördelen med Matter som jag förstått det är att alla enheter ska kunna kommunicera med varandra via Matter och det innebär att man inte behöver leta efter "Funkar med Apple Homekit" eller "Funkar med Google Assistant" etc. Med Matter ska du inte behöva ha olika appar och olika gateways för att det ska fungera utan du kommer förmodligen kunna styra alla dina Matter-kompatibla prylar via Hem-appen på din iPhone.
Thread-produkter ska däremot kunna kommunicera direkt mellan varandra utan gateways och oavsett vilket fabrikat, lika som KNX-standarden (vilken för övrigt också kommer använda Thread som medium till nya trådlösa apparater).
//Patrik
Det är en stor nackdel att använda wifi till fasta installationer. Har man ett system som tex Plejd så fortsätter det att fungera direkt för den nya ägaren när man flyttat.R RoAd skrev:
Det gör shelly också ifall man lämnar kvar routern.Nissens skrev:
Så ofta säljer man inte sitt hus, samt att det knappast är värdehöjande med belysningsstyrning, att det kan vara ett argument
Plejds integration har väl varit på gång i 5 år nu...
Man lämnar knappast kvar sin router när man flyttar, den tar man förstås med sig till sitt nya hem och använder där, precis som köparen av din bostad gör.H halj skrev:
Om du tror att Plejd bara styr belysning då har du ingen koll alls, man kan styra vad som helst som lastar upp till 16A på 230V…
Angående värdehöjande, så uppskattas nog ett fristående system mer än ett som är beroende av säljarens router…
Jag har en Plejdpuck som styr min bergvärmepump via ett relä(kontaktor) eftersom det är trefas, det fungerar utmärkt - även om jag stänger av min router…
Du skrev att Plejd inte kommer att integreras med något annat system, och det är ju inte sant. Att den pågående integrationen tagit tid har knappast med något att göra…och den har INTE tagit 5 år.. så länge har knappt smarta hem funnits
Redigerat:
Mja. Plejd har väl funnits i ca 5 är nu.Nissens skrev:
Men smarta hem måste man ändå få säga är betydligt äldre än Plejd.
Tellstick Duo (Telldus) tex. lanserades 2011, en USB sticka för att styra redan vanligt förekommande produkter på 433mhz protokollet. Att kunna styra programatiskt istället för med fjärrkontroller anser jag gjorde smarta hem tillgängligt för hemmen (dvs. vi pratar inte byggnads automation, BMS)
Frågan var inte hur länge Plejd har funnits, men Plejd grundades 2009, det borde bli 13 år sedan..W Wittlock skrev:Mja. Plejd har väl funnits i ca 5 är nu.
Men smarta hem måste man ändå få säga är betydligt äldre än Plejd.
Tellstick Duo (Telldus) tex. lanserades 2011, en USB sticka för att styra redan vanligt förekommande produkter på 433mhz protokollet. Att kunna styra programatiskt istället för med fjärrkontroller anser jag gjorde smarta hem tillgängligt för hemmen (dvs. vi pratar inte byggnads automation, BMS)
Vet inte vad din poäng är, men det är en fördel att fasta installationer inte är beroende av wifi.
Jag skulle värdera ett öppet system långt över ett system baserat på Plejd. Andra kan säkert tycka tvärtom. Vilket synsätt som är vanligast tror jag ingen av oss säkert kan säga.Nissens skrev:
Jag har wifi kontrollerade smartpluggar, men de är ingen fast installation, så de tar jag ju med mig den dagen jag flyttar. Det är ju inga kritiska funktioner som värmesystem etc. så det känns helt ok.J Jocke Best skrev:
Du missförstod vad jag skrev. Med ”fristående” menar jag i detta fallet att det inte är uppkopplat på wifi. Plejd är just ett sådant system. Helt oberoende av wifi, men blir integrerat med andra system. Om internetuppkopplingen försvinner så fungerar det ändå.Alfredo skrev:
Menade mer att ifall man tänkt sälja sitt hus med ett smart hem så lämnar man kvar routern. Eller bara ger de nya ägarna ssid och lösenord på router så kan de konfigurera sin på samma sätt. Routern funkar på samma sätt som plejds gateway.Nissens skrev:
Man lämnar knappast kvar sin router när man flyttar, den tar man förstås med sig till sitt nya hem och använder där, precis som köparen av din bostad gör.
Om du tror att Plejd bara styr belysning då har du ingen koll alls, man kan styra vad som helst som lastar upp till 16A på 230V…
Angående värdehöjande, så uppskattas nog ett fristående system mer än ett som är beroende av säljarens router…
Jag har en Plejdpuck som styr min bergvärmepump via ett relä(kontaktor) eftersom det är trefas, det fungerar utmärkt - även om jag stänger av min router…
Du skrev att Plejd inte kommer att integreras med något annat system, och det är ju inte sant. Att den pågående integrationen tagit tid har knappast med något att göra…och den har INTE tagit 5 år.. så länge har knappt smarta hem funnits![]()
Tänker att ett öppet system som inte dör om tillverkaren konkar är värt mycket. Konkar plejd så blir det omöjligt/svårt att konfigurera eller bygga ut systemet.
Det jobbiga med att diskutera med dig kring smarta hem och PLEJD <3 är att du varken förstår hur saker fungerar eller ens är intresserad av att förstå det. Nog förstår jag att plejd kan användas till annat än belysning puckarna är ju vanliga relän som kan fjärrstyras. Men plejds avsaknad av rörelsedetektorer, temperatur/fukt/ljussensorer, väder osv.. gör det ju svårt att göra så mycket mer än sätta saker på timer/alarm eller astrour.
Den här tråden är 5 år gammal...
Här är en kommentar från denna tråd som säger att homekit varit på gång i två år, den skrevs 2020. Du kan ju räkna själv hur länge det blir.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-45#post-4000145
T.ex. shelly är inte heller beroende av en internetuppkoppling. Wifi är inte lika med internet utan kan lika gärna köras lokalt, LAN.
Som jag skrev ovanför betyder inte WIFI internetanslutning. Förhoppningsvis kör man med ett system som är öppet och går att styra lokalt. Tyvärr så är det inte något många tillverkare erbjuder idag utan det kräver ett visst egenintresse.J Jocke Best skrev: