Du verkar ju ha större krav än många andra, men det är ju bra om det finns något som passar dig också. Med tanke på Plejds tillväxt så är det många som tycker att de har ett bra koncept, i Sverige och Norge har den ”exploderat”, och nu är de på väg att göra samma resa i Nederländerna.R RoAd skrev:Ja så klart, det var ju min poäng. Detta är en av alla saker som Plejd inte kan lösa. Det finns gott om andra exempel.
Ja så klart. Varifrån har du fått uppfattningen att jag inte gör det?
Jag har bara argumenterat mot dina inlägg där du får det att låta som om Plejd inte är ett väldigt begränsat system jämfört med konkurrenterna.
Ja, så klart. Har man inte större behov så fungerar förstås Plejd, trots sina begränsningar. Jag har inte sett att någon ifrågasatt att Plejd kan styra en elektrisk krets.
Ja, jag räknade upp en rad av helt felaktiga påståenden ifrån tråden om Plejd, rätt märkligt att de fått stå oemotsagda innan eftersom du och andra annars är så noga med vad olika system kan och inte kan.
Plejd är säkert begränsande för dig, men bevisligen är det många som inte har de kraven du har. Inget fel i det, men det betyder inte att Plejd är dåligt, det betyder bara att det inte passar dig.
Njae Tuya är det bolag som ligger bakom i stort sett all utveckling av hård och mjukvara för smarta enheter i Asien. De står bakom "Smartlife-appen till exempel. Det är de som utvecklar kretsarna etc också så de blir svåra att undvika.R RoAd skrev:
Vet inte riktigt vad du vänder dig mot i mitt inlägg. Menar du att jag har fel i att detta system (som säljs under flera olika namn) är beroende av molntjänster för att fungera? Då har något ändrat sig sedan jag sist kollade på det för då krävdes en hel del "hack" eller omprogrammering av firmware för att använda dessa lokalt ihop med exempelvis HA.J Jocke Best skrev:
Det har jag säkert. Och du verkar ha lägre. Så?Nissens skrev:
Det säger förstås inte ett skit om hur bra Plejd är som system. Om elektriker enbart säljer in Plejd kommer förstås det systemet att ta stora marknadsandelar. Övriga system har också ökat stort de senaste åren, inte minst Shelly som har blivit en väldigt stor aktör utan uppbackning av elektrikerskrået.Nissens skrev:
Nja. Ska vi ta exemplet med skymningssensor så svarade du faktiskt på ett inlägg som sa att Plejd saknade stöd för ljussensor. Det är 100% korrekt och att du kopplat en binär sensor på en binär ingång ändrar inte på detta faktum.Nissens skrev:
Det beror ju på hur man definierar dåligt. Jag har dock inte använt det ordet utan beskrivit Plejd som väldigt begränsat. Att du fortsätter att argumentera mot det är faktiskt bara löjligt. Lite som när en annan (fd) medlem här på forumet försökte få ABS-bromsar och servostyrning på bilar till att vara något negativtNissens skrev:
Att Plejd idag inte ens har en enda produkt som kan mäta effekt visar ju tydligt på hur efter de ligger konkurrenterna funktionsmässigt.
Man undrar ju hur det kommer sig att du skriver i en PLEJD tråd om du nu tycker att den är så ointressant?R RoAd skrev:Det har jag säkert. Och du verkar ha lägre. Så?
Det säger förstås inte ett skit om hur bra Plejd är som system. Om elektriker enbart säljer in Plejd kommer förstås det systemet att ta stora marknadsandelar. Övriga system har också ökat stort de senaste åren, inte minst Shelly som har blivit en väldigt stor aktör utan uppbackning av elektrikerskrået.
Nja. Ska vi ta exemplet med skymningssensor så svarade du faktiskt på ett inlägg som sa att Plejd saknade stöd för ljussensor. Det är 100% korrekt och att du kopplat en binär sensor på en binär ingång ändrar inte på detta faktum.
Det beror ju på hur man definierar dåligt. Jag har dock inte använt det ordet utan beskrivit Plejd som väldigt begränsat. Att du fortsätter att argumentera mot det är faktiskt bara löjligt. Lite som när en annan (fd) medlem här på forumet försökte få ABS-bromsar och servostyrning på bilar till att vara något negativt
Att Plejd idag inte ens har en enda produkt som kan mäta effekt visar ju tydligt på hur efter de ligger konkurrenterna funktionsmässigt.
Jobbar du åt en konkurrent?
Så en skymningssensor och ljussensor är enligt dig helt olika saker.
För de flesta är båda en ljussensor, den ena jobbar med trösklar, den andra linjärt. Den som arbetar med trösklar är den som finns att köpa i stort sett överallt och kanske 95% av marknaden använder, vilken fungerar med Plejd och andra.
Det du upplever som begränsningar är uppenbarligen inga begränsningar för den större delen av marknaden.
Men att du trots allt är nyfiken på vad som skrivs i PLEJD tråden visar väl att du kanske gillar den ändå.
Redigerat:
Vad är det för konstigt med det? Det är väl toppen att någon även tar upp nackdelarna med Plejd så att den som är ute efter någon form av belysningsstyrning/hemautomation kan göra ett medvetet val. Det är väl rätt naturligt att de som är nöjda plejdanvändare kanske inte riktigt ser de nackdelar som kan vara begränsande för andra och att "alla sidor" av konceptet belyses är väl bra?Nissens skrev:
Tänkte mer på vad det kan ge någon att gå in i en tråd med ett ämne man inte gillar. Att sitta och klaga?Alfredo skrev:
Vad är det för konstigt med det? Det är väl toppen att någon även tar upp nackdelarna med Plejd så att den som är ute efter någon form av belysningsstyrning/hemautomation kan göra ett medvetet val. Det är väl rätt naturligt att de som är nöjda plejdanvändare kanske inte riktigt ser de nackdelar som kan vara begränsande för andra och att "alla sidor" av konceptet belyses är väl bra?
Känns mer som att hen jobbar för en konkurrent.
PLEJD har ett börsvärde på flera miljarder, det sticker väl i konkurrenternas ögon kan jag tänka.
Då kan man väl lika gärna fråga sig i största allmänhet varför någon frivilligt och gratis delar med sig av sin kunskap för att hjälpa andra här på Byggahus. Men ändå finns det många som gör det.Nissens skrev:
Och du känns som en av dem som tjänat bra på Plejds aktie och därför känner sig tvungen att försvara dem när de får legitim kritik.Nissens skrev:
Oavsett om man använder det eller inte hade det varit bättre för alla kunder om Plejds protokoll var öppet eller att de använt t.ex. Zigbee från början. Då hade man kunnat var lite tryggare i att man inte köper in sig i ett system som är obrukbart när Plejd får för sig att ändra något, blir uppköpta eller går i konkurs.
De verkar dessutom ha otroliga problem på utvecklingssidan. De har inte hänt särskilt mycket sen deras första produkter kom och de lovar saker som sen i bästa fall tar åratal att leverera. Och det bådar inte särskilt gott för det där börsvärdet.
Vad tramsar du om nu? Tycker du att man bara ska skriva i trådar där man har positiva saker att säga? Det får du ta med moderatorerna i.s.f. Lycka till.Nissens skrev:
Eller är bara argumenten slut?
Nej, det skrev jag inte. Men Plejd har inte stöd för ljussensorer. De har stöd för binära sensorer. Klart sämre än de som faktiskt har ljussensorer i sitt sortiment och kan ta beslut på faktiskt ljusstyrka.Nissens skrev:
Nej.Nissens skrev:
Bara lägg ner det spåret och ägna dig åt saklig argumentation istället är du snäll.Nissens skrev:
Nejdå, allt det stämmer såklart. Menar bara att de är en av giganterna även inom chip etc så de är nästan omöjliga att undvika. Det är en av anledningarna till att jag byter ut alla mina wifienheter mot Zigbee och Home Assistant, så jag är rätt så lokal nu med. Jag håller med om det mesta du skriver så jag skulle nog bytt ut mitt njae mot ett precis...R RoAd skrev:Vet inte riktigt vad du vänder dig mot i mitt inlägg. Menar du att jag har fel i att detta system (som säljs under flera olika namn) är beroende av molntjänster för att fungera? Då har något ändrat sig sedan jag sist kollade på det för då krävdes en hel del "hack" eller omprogrammering av firmware för att använda dessa lokalt ihop med exempelvis HA.
https://smartruma.com/pages/what-is-tuya-smart-life
Jag kan hålla med om att vid det tillfälle man säljer och lämnar efter sig sitt system och hoppas att de nya ägarna vill ha det på samma sätt som du så är det smidigt att de kommunicerar sinsemellan utan gateway. Zigbee gör också det. T.ex. Ikeas trådfri går att para och använda utan gateway.Nissens skrev:
Det är snarare du som inte vill förstå vad jag menar.
Den stora skillnaden mellan en Plejd gateway och en router är att gatewayen inte behövs för att (Plejd) systemet skall fungera, men om man har en Plejd gateway så kan man med fördel (men måste inte) lämna kvar den när man flyttar. Den nya ägaren har sannolikt egna ssid som hen tar med sig i sin router och inte vill ändra på.
Jag tror inte speciellt många är intresserade av att lämna sin router kvar i bostaden om man flyttar. Många har diverse konfigurationer i sin router som man inte vill göra om i onödan.
Så, det är absolut en fördel att vara oberoende av wifi i de fasta installationerna man har i sitt hem.
Jag har aldrig påstått ett jota om shelly, men vad jag vet är shelly beroende av wifi, vilket är en nackdel.
Du har uppenbarligen inte begripit att rörelsedetektorer stöds fullt ut av Plejd, det anger man vid konfigureringen. Jag har ett antal rörelsedetektorer som styr diverse saker i mitt Plejdsystem. Så det verkar vara du som inte förstår hur det fungerar. Till Plejd kan du ansluta vilken tredjeparts detektor som helst. Jag har även skymningssensor ansluten till systemet, och vilken plejdpuck som helst i nätverket kan utnyttja den vid behov.
Oddsen för att grejerna inte är utdaterade vid det läget..?
Du menar alltså att man kopplar en vanlig rörelsedeckare på strömbrytaringången på en plejd puck? Jag måste alltså ha en puck för 500spänn för varje rörelse/ljus sensor jag vill integrera då inte sensorn själv kan integreras. Dessutom som någon nämnde kan det inte användas för att styra solskydd t.ex solskydd då det är binärt On/off. Inte ett särskilt smart system när man inte kan ge mer input än en knapptryckning.
Plejd är inte ett smart system utan ett "styr ditt hem med fjärrkontroll och astrour system".