Nissens Nissens skrev:
Du missförstod vad jag skrev. Med ”fristående” menar jag i detta fallet att det inte är uppkopplat på wifi.
Nej jag tycker själv inte att WiFi är optimalt för hemautomation. Tror mer på exempelvis Zigbee och Z-wave. Är dock inte tillräckligt insatt för att ha en klar uppfattning.

Nissens Nissens skrev:
men blir integrerat med andra system.
Jag anser inte att Plejds "integration" är tillräcklig eller pålitlig.

Nissens Nissens skrev:
Om internetuppkopplingen försvinner så fungerar det ändå.
Den interna WiFi kommunikation inom hemmet fungerar oberoende av internetuppkoppling. Styrning/kontroll från extern plats fungerar naturligtvis inte med något system baserat på internetuppkoppling, om internetuppkopplingen försvinner. Jag påstår därmed att ett plejdsystem är precis lika sårbart som ett WiFi baserat system avseende försvunnen internetuppkoppling.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H halj skrev:
Menade mer att ifall man tänkt sälja sitt hus med ett smart hem så lämnar man kvar routern. Eller bara ger de nya ägarna ssid och lösenord på router så kan de konfigurera sin på samma sätt. Routern funkar på samma sätt som plejds gateway.
Tänker att ett öppet system som inte dör om tillverkaren konkar är värt mycket. Konkar plejd så blir det omöjligt/svårt att konfigurera eller bygga ut systemet.

Det jobbiga med att diskutera med dig kring smarta hem och PLEJD <3 är att du varken förstår hur saker fungerar eller ens är intresserad av att förstå det. Nog förstår jag att plejd kan användas till annat än belysning puckarna är ju vanliga relän som kan fjärrstyras. Men plejds avsaknad av rörelsedetektorer, temperatur/fukt/ljussensorer, väder osv.. gör det ju svårt att göra så mycket mer än sätta saker på timer/alarm eller astrour.


Den här tråden är 5 år gammal...
Här är en kommentar från denna tråd som säger att homekit varit på gång i två år, den skrevs 2020. Du kan ju räkna själv hur länge det blir.
[länk]

T.ex. shelly är inte heller beroende av en internetuppkoppling. Wifi är inte lika med internet utan kan lika gärna köras lokalt, LAN.



Som jag skrev ovanför betyder inte WIFI internetanslutning. Förhoppningsvis kör man med ett system som är öppet och går att styra lokalt. Tyvärr så är det inte något många tillverkare erbjuder idag utan det kräver ett visst egenintresse.
Det är snarare du som inte vill förstå vad jag menar.

Den stora skillnaden mellan en Plejd gateway och en router är att gatewayen inte behövs för att (Plejd) systemet skall fungera, men om man har en Plejd gateway så kan man med fördel (men måste inte) lämna kvar den när man flyttar. Den nya ägaren har sannolikt egna ssid som hen tar med sig i sin router och inte vill ändra på.

Jag tror inte speciellt många är intresserade av att lämna sin router kvar i bostaden om man flyttar. Många har diverse konfigurationer i sin router som man inte vill göra om i onödan.

Så, det är absolut en fördel att vara oberoende av wifi i de fasta installationerna man har i sitt hem.

Jag har aldrig påstått ett jota om shelly, men vad jag vet är shelly beroende av wifi, vilket är en nackdel.

Du har uppenbarligen inte begripit att rörelsedetektorer stöds fullt ut av Plejd, det anger man vid konfigureringen. Jag har ett antal rörelsedetektorer som styr diverse saker i mitt Plejdsystem. Så det verkar vara du som inte förstår hur det fungerar. Till Plejd kan du ansluta vilken tredjeparts detektor som helst. Jag har även skymningssensor ansluten till systemet, och vilken plejdpuck som helst i nätverket kan utnyttja den vid behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så, det är absolut en fördel att vara oberoende av wifi i de fasta installationerna man har i sitt hem.
Jag håller med. Men jag håller inte med om dina argument varför.

Svårigheter när man flyttar tycker jag är helt irrelevant. Så ofta flyttar man inte och att typ av hemautomation skulle ha någon större prispåverkan betvivlar jag.

Varför hemmets interna WiFi-nätverk skulle påverkas av en förlorad internetuppkoppling förstår jag inte heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med. Men jag håller inte med om dina argument varför.

Svårigheter när man flyttar tycker jag är helt irrelevant. Så ofta flyttar man inte och att typ av hemautomation skulle ha någon större prispåverkan betvivlar jag.

Varför hemmets interna WiFi-nätverk skulle påverkas av en förlorad internetuppkoppling förstår jag inte heller.
Du kan ju tycka att det är helt irrelevant att de fasta installationerna slutar att fungera vid en flytt, men det är din subjektiva bedömning just nu. Den dagen du flyttar och köparen hör av sig och undrar varför inget funkar så lär du tycka annorlunda. Det är ju enkelt att undvika problemet, så varför skulle man inte göra det?

Jag har aldrig påstått att det lokala wifi:et skulle påverkas av en förlorad internetkoppling. Det är beroendet av routern i den fasta installationen i bostaden som är en nackdel. Det är bara positivt om man kan undvika det.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ju enkelt att undvika problemet, så varför skulle man inte göra det?
Jag har flera gånger skrivit att jag inte tycker WiFi är speciellt lämpat för hemautomation så jag vet inte vart du vill komma. Du slår in öppna dörrar.

Nissens Nissens skrev:
Jag har aldrig påstått att det lokala wifi:et skulle påverkas av en förlorad internetkoppling.
Du skrev:
Nissens Nissens skrev:
Helt oberoende av wifi, men blir integrerat med andra system. Om internetuppkopplingen försvinner så fungerar det ändå.
Vilket inte går att tolka på annat sätt än som att ett WiFi-baserat system skulle vara beroende av internetuppkoppling.
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har flera gånger skrivit att jag inte tycker WiFi är speciellt lämpat för hemautomation så jag vet inte vart du vill komma. Du slår in öppna dörrar.


Du skrev:

Vilket inte går att tolka på annat sätt än som att ett WiFi-baserat system skulle vara beroende av internetuppkoppling.
Du har missat att vår vän aldrig ger sig eller har fel i en diskussion, och har han fel så är det fel. Men det är kul det med. Lite som att slå på ett avsnitt av gränsbevakarna. Man har inte missat nåt :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Till Plejd kan du ansluta vilken tredjeparts detektor som helst. Jag har även skymningssensor ansluten till systemet, och vilken plejdpuck som helst i nätverket kan utnyttja den vid behov
Hur läser du ut ljusstyrkan från den skymningssensorn? För du menar väl inte en så enkel och begränsad funktion som att en extern skymningssensor styr en ingång på Plejden binärt?

Jag kan från min Shelly motion läsa ut exakt HUR ljust/mörkt det är i LUX och utföra olika funktioner beroende på det.

Plejd ligger långt efter de flesta andra system vad det gäller funktioner. Det är helt enkelt ett faktum.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
pdov
Varken Plejd eller Shelly har väl någon integration mot Apple Homekit i dagsläget. Så där är de lika dåliga?
 
Plejd godkändes för Homekit av Apple i juni, så nu håller man på med beta-testning. Bör inte vara allt för långt borta nu. Men samtidigt, det är Plejd vi pratar om. ”Snabbt” har en annan innebörd för dom :)
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
pdov pdov skrev:
Varken Plejd eller Shelly har väl någon integration mot Apple Homekit i dagsläget. Så där är de lika dåliga?
Shelly vet jag inte, men Plejd har det…
 
Nissens
R RoAd skrev:
Hur läser du ut ljusstyrkan från den skymningssensorn? För du menar väl inte en så enkel och begränsad funktion som att en extern skymningssensor styr en ingång på Plejden binärt?

Jag kan från min Shelly motion läsa ut exakt HUR ljust/mörkt det är i LUX och utföra olika funktioner beroende på det.

Plejd ligger långt efter de flesta andra system vad det gäller funktioner. Det är helt enkelt ett faktum.
Det beror nog på hur nördig man är.

Den vanliga användaren är mest intresserad av när det skymmer respektive ljusnar. Att veta exakt HUR ljust/mörkt det är i varje givet ögonblick har inte många någon praktisk nytta av.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Du har missat att vår vän aldrig ger sig eller har fel i en diskussion, och har han fel så är det fel. Men det är kul det med. Lite som att slå på ett avsnitt av gränsbevakarna. Man har inte missat nåt :cool:
Du lever i alla fall upp till ditt nick. :) Enligt dig själv alltså.

Klart jag har fel när jag har fel, men här handlar det om påståenden som att Plejd endast är för belysning, att Plejd aldrig kommer att integreras med något annat, att det inte går att använda rörelsedetektorer med Plejd.

Alla dessa påståenden har jag sagt emot, helt enkelt för att de är till 100% felaktiga…
 
pdov
Nissens Nissens skrev:
Shelly vet jag inte, men Plejd har det…
Var hittar du information om att det finns stöd för Homekit hos Plejd? Jag hittade en text på deras hemsida om betatestare men att inga fler kan bli det.
I övrigt kan jag inte hitta någon info om Homekit hos Plejd varken i iOS-appen eller på deras hemsida?
 
Finns inte stöd än. Men kanske kanske snart. Kolla in ”Plejd Discussion Group” på FB.
 
pdov
I itscire skrev:
Finns inte stöd än. Men kanske kanske snart. Kolla in ”Plejd Discussion Group” på FB.
Har inte FB, har Byggahus forum ;)
Är det något som går att nå och är öppet att läsa så får du gärna länka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.