Nissens
R RoAd skrev:
Det finns en del system som är möjligt att ansluta till HA, men bara via molntjänst. Då slutar allt att fungera om internet går ner, eller om tillverkaren bestämmer sig för att lägga ner tjänsten.

Det beroendet vill i.a.f. inte jag ha i mitt hemautomationssystem.
Jag kör Plejd helt utan någon molntjänst och är supernöjd med hur det fungerar. :)

• Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tror jag inte det handlade om rädsla för molnet utan om att man inte vill vara beroende av en tredje part för att kunna styra sina lampor. Jag tror att @AlfaHannes trodde att man behövde deras gateway/molnintegration för att nyttja Plejd med Home Assistant.

För mig är det självklart att jag inte vill vara beroende av internet/moln/3:e Part för något så basalt som att tända och släcka lampor och det har inget med molnrädsla att göra utan bara sunt förnuft.
Det är ju bra att Plejd finns då, för det fungerar utmärkt utan molntjänst. :)

R
Nissens Nissens skrev:
Jag kör Plejd helt utan någon molntjänst och är supernöjd med hur det fungerar. :)
Jaha, och? Att det går (även ihop med HA efter lite trixande) redde vi ut för några inlägg sedan.

Jag gav dig bara några ytterligare anledningar till varför man inte vill använda en molntjänst, förutom att man skulle vara rädd för något. Du verkade inte ha insett dem.

Nissens
R RoAd skrev:
Jaha, och? Att det går (även ihop med HA efter lite trixande) redde vi ut för några inlägg sedan.

Jag gav dig bara några ytterligare anledningar till varför man inte vill använda en molntjänst, förutom att man skulle vara rädd för något. Du verkade inte ha insett dem.
Ok, men någon argumenterade att man är beroende av molntjänst för att Plejd skall fungera, men det stämmer ju inte.

Nissens Nissens skrev:
Ok, men någon argumenterade att man är beroende av molntjänst för att Plejd skall fungera, men det stämmer ju inte.
Plejd är säkert kanon i många fall, men för mig som vill styra via HA och dessutom har lagt en hel del tid och pengar på mitt hemma-wifi så tyckte jag att det kändes som ett klart sämre alternativ än Shelly. Därför frågade jag här och fick det bekräftat.

Hade jag haft en vanlig enkel router utan trådade accesspunkter i huset så hade jag valt någon form av Zigbee eller Plejd istället för Shelly, utan tvekan.

Sen la jag in en personlig värdering om företag som sysslar med molntjänster där det inte behövs, vilket kanske inte rakt av går att applicera på Plejd, men ändå får mig att kolla en extra gång. Finns en hel del i smart-home världen som skickar upp requesten i molnet innan den gör något annat.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska du säga till din elektriker att installera Shelly om du vill ha det. Däremot så kanske han säger att du får sätta upp dem själv mot din HA. Men det borde du klara galant.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Självklart ska du säga till din elektriker att installera Shelly om du vill ha det. Däremot så kanske han säger att du får sätta upp dem själv mot din HA. Men det borde du klara galant.
Zigbeeprylar är ännu bättre än Shelly.
Bla finns det batteridrivna switchar pga Zigbee drar mkt mindre ström.
Utbudet är också enormt vilket sänker priserna och driver på utvecklingen.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, och vi jag redde ut att så inte var fallet i inlägget efter. Du missade antagligen det.

R
K karlmb skrev:
Zigbeeprylar är ännu bättre än Shelly.
Bla finns det batteridrivna switchar pga Zigbee drar mkt mindre ström.
Utbudet är också enormt vilket sänker priserna och driver på utvecklingen.
Det beror väl på vad man klassar som "bättre". Jag uppskattar att Shelly använder just wifi, kommunicerar över ip, och använder de öppna protokollen HTTP och MQTT. Det gör det busenkelt att styra dem från väldigt många andra system. Konfigurera/styra de individuella enheterna görs enkelt via inbyggd webserver från sin browser om man vill.

Priset är jag inte heller säker på om det är till fördel för zigbee. En Shelly 1 kostar runt 100:-.

Har inget mot zigbee, men att kategoriskt säga att det är "bättre" tycker jag är lite onyanserat. Det beror på.

Nissens Nissens skrev:
någon argumenterade att man är beroende av molntjänst för att Plejd skall fungera, men det stämmer ju inte.
Behöver man inte använda deras app för att konfigurera systemet? Går den att använda utan internet/molntjänst?

Eller förenklat, kan man köpa, installera, konfigurera och nyttja Plejd, stand alone eller tillsammans med HA, på en plats där man helt saknar internetanslutning och där HA uppdateringar med mera levereras på CD-skiva?

Jag är inte ute efter att provocera utan vill bara veta hur det fungerar då jag aldrig använt Plejd men fått för mig att konfigurering av exempelvis dimmerfunktioner görs via deras app inloggad mot dem och deras "moln". Men allt kanske också går att göra helt offline?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Behöver man inte använda deras app för att konfigurera systemet? Går den att använda utan internet/molntjänst?

Eller förenklat, kan man köpa, installera, konfigurera och nyttja Plejd, stand alone eller tillsammans med HA, på en plats där man helt saknar internetanslutning och där HA uppdateringar med mera levereras på CD-skiva?

Jag är inte ute efter att provocera utan vill bara veta hur det fungerar då jag aldrig använt Plejd men fått för mig att konfigurering av exempelvis dimmerfunktioner görs via deras app inloggad mot dem och deras "moln". Men allt kanske också går att göra helt offline?
Du behöver ladda hem appen förstås men sen krävs inget internet för att använda prylarna utan kan köras helt offline. Testade stänga av Wi-Fi och mobildata i luren precis samt byta lite inställningar och det funkade utmärkt. Har inte testat att konfa nya prylar utan internet men det skulle förvåna mig om det krävdes.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Har inte testat att konfa nya prylar utan internet men det skulle förvåna mig om det krävdes.
Fast när jag startar plejdappen har jag bara två val. Båda bör väl kräva nätanslutning?

Startskärm i Plejd-app med alternativen "Skapa konto" och "Logga in" på en ljusblå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och går man vidare verkar det onekligen behövas lite moln...

Skärmdump som visar felmeddelande "Kunde inte ansluta till molnet" på en app på en iPhone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast när jag startar plejdappen har jag bara två val. Båda bör väl kräva nätanslutning?

[bild]

Och går man vidare verkar det onekligen behövas lite moln...

[bild]
Telefonen funkar inte i flygplansläge!!! :geek::mad:

L Leif i Skåne skrev:
Nu hänger jag inte med på vad du menar? Var det ett skämt eller? Jag får exakt samma fel utan flygplansläge med mobildata och wifi avstängt.

R
L Leif i Skåne skrev:
Frågan Alfredo söker svar på är om appen kräver internet/molntjänst för att fungera vid installation/konfiguration. Då är väl flygplansläget lämpligt?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.