D
Nissens Nissens skrev:
Ok, men någon argumenterade att man är beroende av molntjänst för att Plejd skall fungera, men det stämmer ju inte.
Det är ett ganska enkelt vägval, har man valt HA så har man valt den "öppna världen" och då blir det enklast om man väljer resten av produkterna från samma sortiment. Att välja en sluten produkt och förlita sig på hacks kommer alltid vara en begränsning framöver. Det är såklart skillnad om man redan sitter investerad i gamla slutna prylar, då ansluter man dessa bäst man kan och håller tummarna att det funkar framåt men allt nytt man köper ska såklart vara öppet.

Sen kan man självklart välja den andra världen och då kanske en Plejd-native tilltalar någon (utöver säljande part), detta har ju diskuterats jättemycket men här var frågan att köpa nya enheter till HA och då är nog Plejd sistavalet.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det går inte om appen "glömt" att den är inloggad. Då måste den kontakta "molnet" vid inloggning. Annars kommer du inte vidare. Jag testade precis.
Det kan förstås stämma att den har nån typ av lagring i iOS där den säger när man senast loggade in och om man inte varit aktiv på ett tag begär den nytt inlogg.

För att testa det måste jag nog ha appen inaktiv några dagar och komma ihåg att ha mobildata och wifi avslaget när jag öppnar den nästa gång dock.

• Gilla
cjjc
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ett ganska enkelt vägval, har man valt HA så har man valt den "öppna världen" och då blir det enklast om man väljer resten av produkterna från samma sortiment. Att välja en sluten produkt och förlita sig på hacks kommer alltid vara en begränsning framöver. Det är såklart skillnad om man redan sitter investerad i gamla slutna prylar, då ansluter man dessa bäst man kan och håller tummarna att det funkar framåt men allt nytt man köper ska såklart vara öppet.

Sen kan man självklart välja den andra världen och då kanske en Plejd-native tilltalar någon (utöver säljande part), detta har ju diskuterats jättemycket men här var frågan att köpa nya enheter till HA och då är nog Plejd sistavalet.
Bra inlägg, Jag vill ha ett enkelt system för att styra min belysning i första hand. Enkelt och så mycket plug and play som möjligt. Jag är måttligt intresserad av att konfigurera eller bygga ut med andra smarta funktioner. Så jag tror att Plejd är helt rätt för mig, framtidssäkert eller ej.

Sen har andra helt andra preferenser och väljer därefter.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
För att testa det måste jag nog ha appen inaktiv några dagar och komma ihåg att ha mobildata och wifi avslaget när jag öppnar den nästa gång dock.
Jag provocerade fram det enkelt. Var inloggad i appen. Tog bort appen. Startade om luren. Installerade appen. Slog av datatrafik och försökte logga in. Sket sig med samma felmeddelande om molnet som #792,

Jag tror vi kan konstatera att om man långsiktigt fullt ut vill kunna använda Plejd som tänkt, inklusive omkonfigureringar, telefonbyten och liknande så är man beroende av Plejds moln.

• Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:

Ja, det beror så klart på hur kravspecen är. Långt ifrån alla är intresserade av HA.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag provocerade fram det enkelt. Var inloggad i appen. Tog bort appen. Startade om luren. Installerade appen. Slog av datatrafik och försökte logga in. Sket sig med samma felmeddelande om molnet som #792,

Jag tror vi kan konstatera att om man långsiktigt fullt ut vill kunna använda Plejd som tänkt, inklusive omkonfigureringar, telefonbyten och liknande så är man beroende av Plejds moln.
Hmm fast det testet är lite väl långtgående. Det plejd verkar göra är att den sparar alla rum och dina inställningar i molnet, men sedan finns det grundläggande sparat i puckarna och appen behåller alla settings. Raderar du appen behöver du förstås få tillbaka detta via molnet men hade du haft kvar appen hade du kunnat köra vidare såvida du inte ville döpa om rum eller ändra last osv.

Det är väl en halv tröst antar jag. Beroende men ändå inte.

D
Nissens Nissens skrev:
Ja, det beror så klart på hur kravspecen är. Långt ifrån alla är intresserade av HA.
Det kan jag verkligen förstå, det finns dock också andra kommersiella hubbar som medför samma krav och val av komponenter, det kan vara Homey, Animus heart, eller öht tanken att man framöver vill kunna rationalisera sitt hem och sin förbrukning. jag misstänker egentligen dock att i stort sett alla som väljer att diskuterar teknik på ett elektroniskt forum ligger i riskgruppen för att för eller senare drabbas av hemautomationssmittan.

Nissens
D djac skrev:
Det kan jag verkligen förstå, det finns dock också andra kommersiella hubbar som medför samma krav och val av komponenter, det kan vara Homey, Animus heart, eller öht tanken att man framöver vill kunna rationalisera sitt hem och sin förbrukning. jag misstänker egentligen dock att i stort sett alla som väljer att diskuterar teknik på ett elektroniskt forum ligger i riskgruppen för att för eller senare drabbas av hemautomationssmittan.
Kanske.
Själv är jag mest intresserad av automatik som styr på astrour, strömställare och rörelsedetektorer i första hand. Är ointresserad av att ”överautomatisera” hemmet, för det blir aldrig helt 100% ändå.

Sååå, Plejd är en perfekt lösning för min del. :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Raderar du appen behöver du förstås få tillbaka detta via molnet men hade du haft kvar appen hade du kunnat köra vidare såvida du inte ville döpa om rum eller ändra last osv.
Ja du hade garanterat kunna köra ett tag innan du behövde logga in igen. Kanske en vecka, kanske ett år, svårt att gissa. Troligen skulle exempelvis ett påtvingat telefonbyte ställa till det. Förr eller senare lär man hursomhelst få problem om Plejds molnlösning försvinner.

Nissens Nissens skrev:
Jag tror också den passar många. Frågan är väl hur många som verkligen inser hur funktionaliteten påverkas om tillverkarens molnlösning försvinner. Till och med du som verkar insatt har upprepade gånger skrivit att Plejd "fungerar utmärkt utan molntjänst" och jag tycker nog att vi har utrett att detta inte stämmer med den tidshorisont/livslängd de flesta antagligen ser vid val av belysningsstyrningslösning.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja du hade garanterat kunna köra ett tag innan du behövde logga in igen. Kanske en vecka, kanske ett år, svårt att gissa. Troligen skulle exempelvis ett påtvingat telefonbyte ställa till det. Förr eller senare lär man hursomhelst få problem om Plejds molnlösning försvinner.

Jag tror också den passar många. Frågan är väl hur många som verkligen inser hur funktionaliteten påverkas om tillverkarens molnlösning försvinner. Till och med du som verkar insatt har upprepade gånger skrivit att Plejd "fungerar utmärkt utan molntjänst" och jag tycker nog att vi har utrett att detta inte stämmer med den tidshorisont/livslängd de flesta antagligen ser vid val av belysningsstyrningslösning.
Tja, eftersom plejd efter configuration är oberoende av molntjänst så fungerar de utan molntjänst.
HA mm däremot fungerar inte utan internetuppkoppling..

R
Nissens Nissens skrev:
HA mm däremot fungerar inte utan internetuppkoppling..
Ursäkta men vad pratar du om nu? HA har inte beroende till internet eller någon molntjänst för att fungera.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, eftersom plejd efter configuration är oberoende av molntjänst så fungerar de utan molntjänst.
Tills du vill ändra/komplettera/justera något. Tycker du det är att "fungera oberoende"? Då har vi nog helt olika förväntningar på hur det ska fungera.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Kanske.
Själv är jag mest intresserad av automatik som styr på astrour, strömställare och rörelsedetektorer i första hand. Är ointresserad av att ”överautomatisera” hemmet, för det blir aldrig helt 100% ändå.

Jag förstår att du känner så men jag hade aldrig kunnat känna så, det skulle vara alltför negativt att tänka att ingenting kommer bli bättre och att jag därför inte ska välja något som kan ingå i detta eventuellt nya bättre.

Ingen pryl eller apparat jag har är 100%, så så kan jag heller inte resonera, då skulla man avstå allt.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Tills du vill ändra/komplettera/justera något. Tycker du det är att "fungera oberoende"? Då har vi nog helt olika förväntningar på hur det ska fungera.
Som sagt, Plejd fungerar utan molntjänst.
HA däremot fungerar inte alls utan internet…

D
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, Plejd fungerar utan molntjänst.
HA däremot fungerar inte alls utan internet…
Vad behöver HA internet till, menar du?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.