Byt elektriker om de inte vill hålla på med annat än plejdAlfaHannes skrev:
Jag ska göra lite elarbeten hemma och tänkte passa på att sätta lite smarta dimmers och brytare när ändå elektrikern är här. Hade tänkt mig Shelly då jag har ett riktigt stabilt wifi hemma, men verkar inte vara helt lätt att få en elektriker att sätta det då Plejd har monopol.
Jag vill dessutom styra genom mitt hemmanät och home assistant och inga nya appar och skit. Har förstått att det ska gå att lösa med en plejd gateway for 800:- men känns knappast bättre än Shelly som inte behöver gateway, som dessutom har halva priset på dimmers.
Hur funkar plejd med ett glest bluetooth mesh? Det blir 5-6 dimmers och den längst bort är i garaget två betongväggar bort…
Du har ju absolut en poäng, dock ska jag inte ta in en elektriker för att först och främst sätta in 6-7 dimrar utan för att dra om hela elen för 60.000+.B BSOD skrev:
Den elektriker vi fått rekommenderad och som har lämnat ett rimligt pris till oss sätter helst Plejd så då tänkte jag vara tillmötesgående och iaf undersöka om det skulle vara ett alternativ.
Nu blir jag lite osäker på om du är ironisk eller allvarlig men om du är allvarlig undrar jag om Plejd verkligen är lämpligt med dessa önskemål:Nissens skrev:
Blir man inte hänvisad till av Plejd osupporterade tredjepartslösningar för integrationen med Home Assistant? Och dessutom är man väl mer eller mindre tvingad att åtminstone till viss del använda Plejds app, eller?AlfaHannes skrev:
Jo precis så. Shelly fungerar rakt av i HA.Alfredo skrev:
Du får väl vara tydlig med att det bara är den elektriska installationen som du vill ha hjälp med. Om det fortfarande är nej är det märkligt för det är verkligen inget unikt med den elektriska inkopplingen av dem.AlfaHannes skrev:
Om du vill integrera det du installerar mot home assistant bör du inte ens fundera på plejd eftersom det använder stängt protokoll. Shelly kommer fungera så mycket bättre, dessutom med garanterat stöd i framtiden.
Alternativt kan ju elektrikern få ta ansvar för Plejdfunktionaliteten mot de andra systemen, är han slängd i programmering så kan han ju hjälpa Plejd att få ordning på grejornaR RoAd skrev:Jo precis så. Shelly fungerar rakt av i HA.
Du får väl vara tydlig med att det bara är den elektriska installationen som du vill ha hjälp med. Om det fortfarande är nej är det märkligt för det är verkligen inget unikt med den elektriska inkopplingen av dem.
Om du vill integrera det du installerar mot home assistant bör du inte ens fundera på plejd eftersom det använder stängt protokoll. Shelly kommer fungera så mycket bättre, dessutom med garanterat stöd i framtiden.
Har man landat i ett system med home assistant, så borde man eftersträva ett system med öppen api, där man kan byta ut valfri hårdvara 1 och 1, ifall shelly eller för den delen plejd inte finns kvar om 10år.Nissens skrev:
Det är bäl bara att titta på mobiltelefonernas utveckling. Nokia, HTC, Ericsson etc. Finns många leverantörer som varit dominerande och gjort bra telefoner, för att sedan på några år hamna ovillkorligen efter i utvecklingen.
Så, nej, jag vill inte låsa mig fast vid en tillverkare.
Det gör man inte, det går ju att ersätta plejd med andra prylar om man skulle vilja det i framtiden. Risken är nog större att man byter bostad eller trillar av pinn innan dess…B BSOD skrev:Har man landat i ett system med home assistant, så borde man eftersträva ett system med öppen api, där man kan byta ut valfri hårdvara 1 och 1, ifall shelly eller för den delen plejd inte finns kvar om 10år.
Det är bäl bara att titta på mobiltelefonernas utveckling. Nokia, HTC, Ericsson etc. Finns många leverantörer som varit dominerande och gjort bra telefoner, för att sedan på några år hamna ovillkorligen efter i utvecklingen.
Så, nej, jag vill inte låsa mig fast vid en tillverkare.
Tack! Rakt och bra svar, så får det bli!R RoAd skrev:Jo precis så. Shelly fungerar rakt av i HA.
Du får väl vara tydlig med att det bara är den elektriska installationen som du vill ha hjälp med. Om det fortfarande är nej är det märkligt för det är verkligen inget unikt med den elektriska inkopplingen av dem.
Problemet är väl om Plejd helt plötsligt bestämmer sig för att stänga ner sitt moln t.ex. Då sitter man där med deras gateway som helt plötsligt blivit lika funktionell som en tegelsten, tillsammans med ett system för flera tusen som helt plötsligt tappat 95% av sin funktionalitet. En annan sak med molntjänster är att företaget som äger molnet kan bestämma sig att de vill ta betalt för funktionaliteten, vilket jag inte är så sugen på.Nissens skrev:
Om jag får välja mellan öppen eller stängd api så tar jag den öppna även om den andra produkten skulle vara marginellt bättre eller billigare, i detta fallet verkar ju Shelly vara bättre, avsevärt billigare och mer öppet mot användarna. En s.k. No-brainer för mig alltså.
Redigerat:
Riktigt så illa är det inte. Så vitt jag förstår så pratar HA direkt med Plejd via blåtand. Kontakt med deras molntjänst behövs inte. Inte heller deras gateway. Tydligen har någon lyckats reverse-enginera protokollet. Så så länge man inte uppgraderar varken Plejd-systemet eller HA så kommer det att fortsätta fungera.AlfaHannes skrev:
Problemet är väl om Plejd helt plötsligt bestämmer sig för att stänga ner sitt moln t.ex. Då sitter man där med deras gateway som helt plötsligt blivit lika funktionell som en tegelsten, tillsammans med ett system för flera tusen som helt plötsligt tappat 95% av sin funktionalitet. En annan sak med molntjänster är att företaget som äger molnet kan bestämma sig att de vill ta betalt för funktionaliteten, vilket jag inte är så sugen på.
Men det är minst sagt lite pyssel att få det att fungera jämfört med exempelvis Shelly som har ett bättre stöd i HA och dyker upp automatiskt.
https://github.com/klali/ha-plejd
Alltså, jag använder inte ens gatewayen.AlfaHannes skrev:
Problemet är väl om Plejd helt plötsligt bestämmer sig för att stänga ner sitt moln t.ex. Då sitter man där med deras gateway som helt plötsligt blivit lika funktionell som en tegelsten, tillsammans med ett system för flera tusen som helt plötsligt tappat 95% av sin funktionalitet. En annan sak med molntjänster är att företaget som äger molnet kan bestämma sig att de vill ta betalt för funktionaliteten, vilket jag inte är så sugen på.
Om jag får välja mellan öppen eller stängd api så tar jag den öppna även om den andra produkten skulle vara marginellt bättre eller billigare, i detta fallet verkar ju Shelly vara bättre, avsevärt billigare och mer öppet mot användarna. En s.k. No-brainer för mig alltså.
Men om du har den rädslan för molnet så är det rätt mycket prylar du inte kan använda. Allt ifrån laddboxar till mobiltelefoner..
Nu tror jag inte det handlade om rädsla för molnet utan om att man inte vill vara beroende av en tredje part för att kunna styra sina lampor. Jag tror att @AlfaHannes trodde att man behövde deras gateway/molnintegration för att nyttja Plejd med Home Assistant.Nissens skrev:
För mig är det självklart att jag inte vill vara beroende av internet/moln/3:e Part för något så basalt som att tända och släcka lampor och det har inget med molnrädsla att göra utan bara sunt förnuft.
Det finns en del system som är möjligt att ansluta till HA, men bara via molntjänst. Då slutar allt att fungera om internet går ner, eller om tillverkaren bestämmer sig för att lägga ner tjänsten.Nissens skrev:
Det beroendet vill i.a.f. inte jag ha i mitt hemautomationssystem.