Frågan är väl om plejd-enheterna kan prata med appen direkt över WIFI utan koppling till molnet, som en egen hotspot? Eller om de är bundna till plejds molntjänst för att kunna konfigureras.
För de har väl inte Bluetooth?
För de har väl inte Bluetooth?
Blåtand är det ENDA de har så vitt jag vet. WiFi har de inte och ska du koppla dem mot molntjänst så krävs en gateway.Bart skrev:
Jag är inte heller helt och hållet med om vad testet ska visa. Men det kan ju vara så att själva appen i telefonen kräver internetaccess för att kunna sätta upp ett plejdsystem. Det är nog det Alfredo vill reda ut.Bart skrev:
Fråga var väl om Plejd gick att använda utan molntjänst.Bart skrev:
@Nissens hävdar det rätt klart.
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Jag undrade då:Nissens skrev:
Och @JockeHX skrev:Alfredo skrev:
Och @RoAd har rätt:J JockeHX skrev:
Tills någon överbevisar mig påstår jag.R RoAd skrev:
1. För att använda Plejd måste deras "puckar" konfigureras.
2. För att konfigurera en plejdpuck krävs deras app.
3. För att ens starta Plejds app behöver den kontakta deras molntjänst.
Alltså: Plejd går ej att använda utan molntjänst. Har jag fel?
Det beror ju förstås på hur man definierar "använda". Jag kan nog gå med på definitionen att systemet fungerar utan internet efter installation.Alfredo skrev:
Det viktigaste för mig i det avseendet är att det fortfarande går att styra belysningen trots att internet saknas, och det går väl.
Det finns flera andra skäl till att välja något annat system, men just detta känns inte som ett (så vida man inte ska göra installationen på något ställe där internet saknas förstås).
Ska man installera prylarna i en fjällstuga i radioskugga blir nog definitionen en annan.R RoAd skrev:
Det tror jag också att det gör. Men kan jag ändra något i konfigurationen om Plejds moln går i konkurs? Det är för mig en helt avgörande fråga.R RoAd skrev:
Nu kanske någon tolkar mig som att jag "hatar" molntjänster men så är inte alls fallet. Dock tycker jag man ska vara medveten om på vilket sätt man gör sig beroende av "externa saker".
Jag har exempelvis en diskmaskin som pratar med "molnet". Det är "jättebra" för jag kan exempelvis se återstående disktid i HA/telefonen/webbläsaren och den "skriker" när den behöver rengöras. Jättebra som sagt... Jag vet dock att dör molnet försvinner naturligtvis dessa "molnbaserade finesser" men maskinen kommer fortfarande att kunna diska på fullgott sätt.
Ett plejdsystem som inte längre gick att omkonfigurera skulle för mig vara ett mer eller mindre förbrukat system, även om jag fortfarande kunde tända/släcka lampor.
Ja du kan konfa om systemet helt offline. All konfiguration är sparat lokalt. Det enda är väl om Plejd skulle gå under så kommer de inte uppdatera appen mer och om appen slutar funka med nyare operativsystem så behöver du behålla en gammal ouppdaterad device bara för att konfa om i framtiden.Alfredo skrev:
Ska man installera prylarna i en fjällstuga i radioskugga blir nog definitionen en annan.
Det tror jag också att det gör. Men kan jag ändra något i konfigurationen om Plejds moln går i konkurs? Det är för mig en helt avgörande fråga.
Nu kanske någon tolkar mig som att jag "hatar" molntjänster men så är inte alls fallet. Dock tycker jag man ska vara medveten om på vilket sätt man gör sig beroende av "externa saker".
Jag har exempelvis en diskmaskin som pratar med "molnet". Det är "jättebra" för jag kan exempelvis se återstående disktid i HA/telefonen/webbläsaren och den "skriker" när den behöver rengöras. Jättebra som sagt... Jag vet dock att dör molnet försvinner naturligtvis dessa "molnbaserade finesser" men maskinen kommer fortfarande att kunna diska på fullgott sätt.
Ett plejdsystem som inte längre gick att omkonfigurera skulle för mig vara ett mer eller mindre förbrukat system, även om jag fortfarande kunde tända/släcka lampor.
Jag testade precis att stänga av både Wi-Fi och mobildata och att starta appen, använda den, och confa om går alldeles utmärkt så det finns inget krav på internet för att göra detta. Allt sparas och ändras lokalt.Alfredo skrev:
Det enda jag inte kan verifiera åt dig är att sätta upp helt nya prylar av praktiska skäl, men jag skulle nog sätta en hundring på att du inte behöver internet för det heller. Mig veterligen skapar man ett konto en gång och sedan kan Plejd skicka ut uppdateringar via appen men jag minns inte ens när det hände senast.
Testade precis att stänga appen helt och starta om den, och den kommer fortfarande igång även utan wifi och mobildata.Alfredo skrev:
Men du har faktiskt rätt angående omkonfigurering. Jag glömde bort vilket test jag gjorde, men nu testade jag att döpa om rum, eller att flytta puckar till annat rum, eller t.o.m. att ändra last på en dimmer och det gick faktiskt inte utan internet.
Så jag hade fel innan, omkonfigurering är alltså inte möjligt utan internet då det verkar som om Plejd kräver att de synkar all konfigurering såsom rumsinformation och last till nätet.