En funktion som nyligen dök upp är att man även kan sätta "helgläge" på nattfunktionen. Dvs ha lamporna tända lite längre (eller kortare)natt till lördag och söndag.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
H
Jag har nu märkt att min app inte visar korrekt status på lampor. Trots att lampor är på så visar appen att allt är av. Släcker jag och tänder en lampa med vanlig strömställare så vaknar den till liv i appen live. Men stänger jag appen och öppnar igen så är allt av trots att lampan fortfarande lyser. Någon med samma iakttagelse?

Har senaste appen.
 
H Huspappan skrev:
Jag har nu märkt att min app inte visar korrekt status på lampor. Trots att lampor är på så visar appen att allt är av. Släcker jag och tänder en lampa med vanlig strömställare så vaknar den till liv i appen live. Men stänger jag appen och öppnar igen så är allt av trots att lampan fortfarande lyser. Någon med samma iakttagelse?

Har senaste appen.
Har du en Gateway eller inte?
 
H
K _Fredrik_ skrev:
Har du en Gateway eller inte?
Det har jag! Gjorde ett snabbtest nu efter mitt inlägg och kopplade bort den. Då funkar det perfekt. Inkopplad igen så är problemet tillbaka.
 
Nissens
C crazytok skrev:
Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!

Hittade ganska lite om detta märke när jag för några dagar sedan fick upp ögonen för det. Jag tyckte att konceptet med enkelheten, funktionerna, icke behovet av en gateway eller styrbox, PRISET, väl inpackade i en såpass liten box att den kan gömmas i eldosan och därmed vara osynlig och bara finnas helt enkelt kändes klockrent i mitt fall! Så jag beställde en dimmer bara för att testa och det kommer absolut bli att bygga ut detta framöver när jag ser att det är stabilt och bra.

Som det är nu finns det tre olika produkter, en dosdimmer (styra belysning), controller (styra eluttag och tredjepartsarmaturer), en dimmer ratt (som monteras ovanpå dosdimmern) och det verkar som att det skall komma en fyra fem till framöver. Bland annat just en gateway, om man nu har behovet av att kunna styra det hemifrån. Verkar även som att det skall gå att koppla upp det till andra produkter i det ”smarta hemmet”. Vad det nu innebär? Har även sett att Sonos har Plejd som samarbetspartner, vad det nu kommer innebära?
Har också sett en bild på någon form av LED transformator.

Att det hela är svensktillverkat gillar jag dessutom. Och att det är från Göteborg gör ju inte saken sämre (då jag själv är därifrån! :p).

Dom verkar ha mycket spännande på gång, just nu mest produkter för installatörer. Men ska också komma produkter för slutkonsumenten som inte kräver behörig installation.

Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?
Nog är Plejd från Mölndal?
 
Nissens Nissens skrev:
Nog är Plejd från Mölndal?
Japp, men inte så långt från "gränsen" till Göteborg. Besöksadress till Plejd AB belägen vid Krokslätts fabriker 27A, 431 37 Mölndal, nära Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
R roli skrev:
Japp, men inte så långt från "gränsen" till Göteborg. [bild]
Japp, men ändå inte i Göteborg. Det tillhör inte ens Göteborg.
 
S
Men produkterna tillverkas i Lund! (kanske nån mer stans?)
 
  • Gilla
trampare
  • Laddar…
S swirve skrev:
Men produkterna tillverkas i Lund! (kanske nån mer stans?)
Plejds första kontraktstilverkare var SCANFIL Wellinge AB våren 2016
Scanfils produktionsanläggning i Vellinge är också en av få MFi (Made for iPhone) godkända anläggningar i Sverige, vilket ger Plejd möjligheten att utvärdera och producera produkter för Apples ekosystem, exempelvis Homekit.
En av fabrikerna ligger i Malmö det finns också produktion i Åtvidaberg.
Hösten 2020 skrevs kontrakt med NOTE AB för att öka kapaciteten, som även är tillverkare av FERROAMP lastbalansering av elförbrukning.
Plejd närmar sig 2 miljoner levererade enheter
 
R
L Leif i Skåne skrev:
Scanfils produktionsanläggning i Vellinge är också en av få MFi (Made for iPhone) godkända anläggningar i Sverige, vilket ger Plejd möjligheten att utvärdera och producera produkter för Apples ekosystem, exempelvis Homekit.
På riktigt? Det är ju väldigt ironiskt eftersom folk fortfarande väntar på just det stödet sedan 2(?) år tillbaka :)
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
R RoAd skrev:
På riktigt? Det är ju väldigt ironiskt eftersom folk fortfarande väntar på just det stödet sedan 2(?) år tillbaka :)

Det sägs att det är klart från Plejds sida men att Apple inte godkänt det ännu.
 
R
J jonko skrev:
Det sägs att det är klart från Plejds sida men att Apple inte godkänt det ännu.
Ok, det är ju minst sagt på tiden så det kommer inte imponera jättemycket på mig men det är ju skönt för de som köpte med löftet att det nästan var klart.
 
pdov
J jonko skrev:
Det sägs att det är klart från Plejds sida men att Apple inte godkänt det ännu.
Om det är något som Apple inte har godkänt på över ett år så verkar det snarare som om Plejd inte följer Apples regelverk eller på något annat sätt inte implementerat stödet rätt i sin gateway.
Tycker det är oerhört dåligt av Plejd att först utlova stöd och sedan bara bli tysta när man inte klarar av att leverera. Bättre de är ärliga mot oss kunder och erkänner att/varför det dröjer (eller inte kommer alls?).
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
4 november fick jag ett svar ang frågan om Homekit.

”Hej!

Svårt att säga men vi har fått till oss att vi hoppas på i år, men inget säkert än tyvärr.”
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Jag ska göra lite elarbeten hemma och tänkte passa på att sätta lite smarta dimmers och brytare när ändå elektrikern är här. Hade tänkt mig Shelly då jag har ett riktigt stabilt wifi hemma, men verkar inte vara helt lätt att få en elektriker att sätta det då Plejd har monopol.

Jag vill dessutom styra genom mitt hemmanät och home assistant och inga nya appar och skit. Har förstått att det ska gå att lösa med en plejd gateway for 800:- men känns knappast bättre än Shelly som inte behöver gateway, som dessutom har halva priset på dimmers.

Hur funkar plejd med ett glest bluetooth mesh? Det blir 5-6 dimmers och den längst bort är i garaget två betongväggar bort…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.