L Leif i Skåne skrev:
Den där har inte separata brunnar! Du får lägga till en tia på priset.
Hmmmm, ändå valde jag just separat brunnständning i listboxen. Kanske läge att ringa och kolla först om man beställer så att det blir rätt.
 
  • Haha
Peter2400
  • Laddar…
pdov
Såg att det fanns en variant med LED och separat brunnständning. Kopplat man Plejd CTR-01 till den så se man när det är ström på. Hade inte koll på den varianten innan.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det där får du gärna förklara :thinking:
[bild]
Miss av mig:oops: Gör en pudel.
Lurad av ett bra pris, samt inte läste det sista stycket.

Bestäm vilken med fast spänning, förslag den nedre till miljöbelysning = reglerad.
Den övre med fast spänning.
Glöm inte att montera ett eller fler eluttag med lock (snyggt) för dammsugaren direkt under en elkontakt centralt placerad! Det är inget roligt att krypa bak soffan för att ansluta dammsugaren.
 
G
E etompau skrev:
Ett uttag styrs via plejd:en, det andra uttaget har konstant spänningsmatning.
[länk]
Då ska man byta alla uttagen hemma oxå? Man vill ju inte ha en massa olika uttag i huset, ser ju inget vidare ut.
K korthoga skrev:
Tänk på att inte sätta någon DIM-01 eller liknande där då det finns risk att någon drar ut lampsladden och sätter i en dammsugare eller liknande och då går plejden sönder.
 
G genes skrev:
Då ska man byta alla uttagen hemma oxå? Man vill ju inte ha en massa olika uttag i huset, ser ju inget vidare ut.
Pluggar är inte så dumt ändå.
 
  • Gilla
genes
  • Laddar…
Väcker upp tråden igen.

Jag planerar för Attefallaren som byggs just nu. Tanken är att ha tre belysningszoner. Hall, badrum, och vardags-/sovrum. Spotlights med färdiga drivdon finns redan. Kan jag då sätta tre stycken DIM-01 i elcentralen på skenorna och styra belysningen med trådlösa dimmerknappar eller via appen? Helt enkelt skippa framdragning av strömbrytare till väggarna?

Bollar detta med elektrikern just nu, men vår kära gamla hustomte till elektriker är duktig på det mesta, men inte Plejd.

Sen funderar jag på REL-02, skulle man kunna styra t ex spånsugen med den i snickeriet? Eller andra maskiner där jag vill kunna fjärrstyra funktioner? Den ska ju klara laster upp till 16A.
 
Bart Bart skrev:
Sen funderar jag på REL-02, skulle man kunna styra t ex spånsugen med den i snickeriet? Eller andra maskiner där jag vill kunna fjärrstyra funktioner? Den ska ju klara laster upp till 16A.
Om den inte klarar lasten så är det ganska enkelt att låta den styra en kontaktor istället.
 
Bart Bart skrev:
Väcker upp tråden igen.

Jag planerar för Attefallaren som byggs just nu. Tanken är att ha tre belysningszoner. Hall, badrum, och vardags-/sovrum. Spotlights med färdiga drivdon finns redan. Kan jag då sätta tre stycken DIM-01 i elcentralen på skenorna och styra belysningen med trådlösa dimmerknappar eller via appen? Helt enkelt skippa framdragning av strömbrytare till väggarna?

Bollar detta med elektrikern just nu, men vår kära gamla hustomte till elektriker är duktig på det mesta, men inte Plejd.
Ja det borde du väl kunna göra. Tänkte du köra trådlösa brytare eller bara styra på appen?
 
useless useless skrev:
Om den inte klarar lasten så är det ganska enkelt att låta den styra en kontaktor istället.
Jag tänkte också i de banorna. Nu är själva spånsugen 10A, så det borde lira. Skulle vara strålande att kunna ha trådlösa knappar utplacerade på två eller tre ställen så det alltid är snabbt och enkelt att dra i gång sugen vid behov.
 
HomeboY HomeboY skrev:
Ja det borde du väl kunna göra. Tänkte du köra trådlösa brytare eller bara styra på appen?
Endast trådlösa brytare i så fall. Enkelt att kan kunna placera där man vill ha dem med tejp t ex. Möblerar man om är det bara att flytta brytarna dit man vill ha dem. T ex i höjd att tända och släcka från sängen eller fåtöljen.
 
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Endast trådlösa brytare i så fall. Enkelt att kan kunna placera där man vill ha dem med tejp t ex. Möblerar man om är det bara att flytta brytarna dit man vill ha dem. T ex i höjd att tända och släcka från sängen eller fåtöljen.
Ja men det låter ju vettigt.
 
Jag tyckte också det, men det lät alldeles för enkelt för att det skulle kunna fungera. Inget som är bra är ju enkelt här i livet.
 
Bart Bart skrev:
Sen funderar jag på REL-02, skulle man kunna styra t ex spånsugen med den i snickeriet? Eller andra maskiner där jag vill kunna fjärrstyra funktioner? Den ska ju klara laster upp till 16A.
Det är fantastisk vad små relärer kan prestera, men en spånsug är en antagligen en elak induktiv last som har en stor startström, större än vad ett litet kretskortsmonterat relä mår bra av.
En större kontakter mår snarare bra av lite gnistor som bränner bort eventuell oxid på kontakterna.

Men det är aldrig fel att konsultera manualen. Tyvärr svarade plejad.com ”server error”, men Google svarade
Teknisk specifikationstabell för olika typer av laster och deras effektfaktor samt maximal effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera tex att konventionell lågvoltshalogen bara specas till 1200W trots PF=0.95, vilket borde bero på dess höga startström.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/REL-02
 
Då är väl Useless idé med att styra en extern kontaktor ett alternativ kanske? Eller så finns det helt enkelt bättre lösningar.
 
Rent tekniskt för att göra som du vill är nog den bästa lösningen en puck, en kontaktor och några trådlösa strömbrytare. Om det sen är just Plejd som löser problemet på bästa sätt låter jag vara osagt.

Med en kontaktor funkar ju vilken on/off-puck som helst utan att man behöver fundera på lasten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.