Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Miss av migPeter2400 skrev:
Lurad av ett bra pris, samt inte läste det sista stycket.
Bestäm vilken med fast spänning, förslag den nedre till miljöbelysning = reglerad.
Den övre med fast spänning.
Glöm inte att montera ett eller fler eluttag med lock (snyggt) för dammsugaren direkt under en elkontakt centralt placerad! Det är inget roligt att krypa bak soffan för att ansluta dammsugaren.
Då ska man byta alla uttagen hemma oxå? Man vill ju inte ha en massa olika uttag i huset, ser ju inget vidare ut.E etompau skrev:
K korthoga skrev:
Väcker upp tråden igen.
Jag planerar för Attefallaren som byggs just nu. Tanken är att ha tre belysningszoner. Hall, badrum, och vardags-/sovrum. Spotlights med färdiga drivdon finns redan. Kan jag då sätta tre stycken DIM-01 i elcentralen på skenorna och styra belysningen med trådlösa dimmerknappar eller via appen? Helt enkelt skippa framdragning av strömbrytare till väggarna?
Bollar detta med elektrikern just nu, men vår kära gamla hustomte till elektriker är duktig på det mesta, men inte Plejd.
Sen funderar jag på REL-02, skulle man kunna styra t ex spånsugen med den i snickeriet? Eller andra maskiner där jag vill kunna fjärrstyra funktioner? Den ska ju klara laster upp till 16A.
Jag planerar för Attefallaren som byggs just nu. Tanken är att ha tre belysningszoner. Hall, badrum, och vardags-/sovrum. Spotlights med färdiga drivdon finns redan. Kan jag då sätta tre stycken DIM-01 i elcentralen på skenorna och styra belysningen med trådlösa dimmerknappar eller via appen? Helt enkelt skippa framdragning av strömbrytare till väggarna?
Bollar detta med elektrikern just nu, men vår kära gamla hustomte till elektriker är duktig på det mesta, men inte Plejd.
Sen funderar jag på REL-02, skulle man kunna styra t ex spånsugen med den i snickeriet? Eller andra maskiner där jag vill kunna fjärrstyra funktioner? Den ska ju klara laster upp till 16A.
Ja det borde du väl kunna göra. Tänkte du köra trådlösa brytare eller bara styra på appen?Bart skrev:
Väcker upp tråden igen.
Jag planerar för Attefallaren som byggs just nu. Tanken är att ha tre belysningszoner. Hall, badrum, och vardags-/sovrum. Spotlights med färdiga drivdon finns redan. Kan jag då sätta tre stycken DIM-01 i elcentralen på skenorna och styra belysningen med trådlösa dimmerknappar eller via appen? Helt enkelt skippa framdragning av strömbrytare till väggarna?
Bollar detta med elektrikern just nu, men vår kära gamla hustomte till elektriker är duktig på det mesta, men inte Plejd.
Jag tänkte också i de banorna. Nu är själva spånsugen 10A, så det borde lira. Skulle vara strålande att kunna ha trådlösa knappar utplacerade på två eller tre ställen så det alltid är snabbt och enkelt att dra i gång sugen vid behov.useless skrev:
Endast trådlösa brytare i så fall. Enkelt att kan kunna placera där man vill ha dem med tejp t ex. Möblerar man om är det bara att flytta brytarna dit man vill ha dem. T ex i höjd att tända och släcka från sängen eller fåtöljen.HomeboY skrev:
Det är fantastisk vad små relärer kan prestera, men en spånsug är en antagligen en elak induktiv last som har en stor startström, större än vad ett litet kretskortsmonterat relä mår bra av.Bart skrev:
En större kontakter mår snarare bra av lite gnistor som bränner bort eventuell oxid på kontakterna.
Men det är aldrig fel att konsultera manualen. Tyvärr svarade plejad.com ”server error”, men Google svarade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera tex att konventionell lågvoltshalogen bara specas till 1200W trots PF=0.95, vilket borde bero på dess höga startström.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/REL-02
Rent tekniskt för att göra som du vill är nog den bästa lösningen en puck, en kontaktor och några trådlösa strömbrytare. Om det sen är just Plejd som löser problemet på bästa sätt låter jag vara osagt.
Med en kontaktor funkar ju vilken on/off-puck som helst utan att man behöver fundera på lasten.
Med en kontaktor funkar ju vilken on/off-puck som helst utan att man behöver fundera på lasten.