Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
@Micke8605 skriver ju att brytarna ska bytas till likadana brytare med impulsfjäder.J Behörig Installatör skrev:
så då tänkte jag rätt från början alltså med inkopplingen?
"Nja, ansluter han ”pushen” på Plejden till tandtråden på brytaren som tänder så kommer plejden få push-fas oavsett vilken knapp han trycker på."
"puschen" på plejden till tändtråd brytare? hur menar du där? för sista trappen innan armaturen har ju normalt tändtråd upp till armaturen och två mellantrådar som går till korsen, behöver jag göra något annorlunda där eller?
"Nja, ansluter han ”pushen” på Plejden till tandtråden på brytaren som tänder så kommer plejden få push-fas oavsett vilken knapp han trycker på."
"puschen" på plejden till tändtråd brytare? hur menar du där? för sista trappen innan armaturen har ju normalt tändtråd upp till armaturen och två mellantrådar som går till korsen, behöver jag göra något annorlunda där eller?
Byter du till 2st nya trapp och 1 st kors och kopplar likadant samt sätter fjädrar så kan du ansluta Dimmerns brytaringång till tändtråden från trappbrytaren (den trappbrytaren som idag tänder armaturen).
Du kan också byta alla 3 till trapp med då behöver du dra om lite FK.
Förstår du hur jag menar?
J Behörig Installatör skrev:Byter du till 2st nya trapp och 1 st kors och kopplar likadant samt sätter fjädrar så kan du ansluta Dimmerns brytaringång till tändtråden från trappbrytaren (den trappbrytaren som idag tänder armaturen).
Jepp! Det kan dock bli ett problem, nämligen att när alla brytare är opåverkade så ligger fas på ingången på Plejden. Men det löser du genom att skifta plats på två mellantrådar.M Micke8605 skrev:
Rita upp det om du behöver.
Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
Sorry, jag som örade till det lite när jag trodde korsbrytaren skulle bort.J Behörig Installatör skrev:Byter du till 2st nya trapp och 1 st kors och kopplar likadant samt sätter fjädrar så kan du ansluta Dimmerns brytaringång till tändtråden från trappbrytaren (den trappbrytaren som idag tänder armaturen).
Intressant koppling. Jag tänkte att det inte skulle fungera först men det gör det ju när man analyserar kopplingen närmare.J Behörig Installatör skrev:
Personligen skulle jag kopplat om med fast fas och tändtråd till varje brytare för att det är mer uppenbart hur det fungerar.
Du får en del förslag på att dra om men du vill helst slippa. Som jag ritat blir samma funktion nen det är 50% risk att när du är klar så har du fast fas på anslutning 1 på dimmern. Växla då bara två mellantrådar, tex. På den brytaren som du har dimmern bakom. Det som händer med fast fas är att det inte fungerar som det ska, normalt står dimmern och dimmrar hela tiden, beroende på hur Plejden är konfigurerad från början. Det är som att du konstat skulle stå och hålla in en knapp.
Vill helst inte göra om kopplingarna enbart för plejd puckens skull.. om man inte tycker det fungerar i längden eller om man flyttar så vill man inte att man har gjort om för mycket om jag eller någon annan sen behöver eller vill få tillbaka det i ursprungligt skick..
Försöker tänka lite längre helt enkelt. Går det är man ju sjuk nöjd om man inte gör så stor åverkan på den befintliga installationen
Försöker tänka lite längre helt enkelt. Går det är man ju sjuk nöjd om man inte gör så stor åverkan på den befintliga installationen