E
Ursäktar mig redan nu för att jag är helt nybörjare i plejdvärlden samt att terminologin stakar men jag ger det ett försök.

Jag har byggt ut huset i två plan totalt 3 st sovrum totalt. Dessa rum har samtliga fått belysning i fönster samt takbelysning. Vanligt takuttag i 2 rum och spottar i tak i ett rum. Detta skall styras med en schneider Kronbrytare med återfjädrande tryckknapp.är tanken.

Så nu till frågan: Kan man implementera en pljedpuck i varje rum för att styra belysningen i scheman så den tex tänder upp fönsterspottar kl 15 (eller astro) och att man sedan släcker den på knappen när man vill sova tex.? Behöver man isåfall en puck till varje belysningsgrupp isåfall? Alltså en till tak uttag och en till fönsterspottarna ?

Tanken är att eftersom renoveringen tar sig igenom huset ansluta så det finns fönsterspottar i hela huset så det vore kul att veta hur ni har löst detta.?.

Är inte helt med på vad du vill göra, en Plejd
Dim-02 är som 2st Dim-01, fast de sitter ihop.
Det är ju svårt att styra mer än en grupp per dimmer, men om alla spotar i fönstersmygarna är ihopkopplade så räcker det väl med 1.

Dim 02 är nog det du vill ha, så du kan styra fönsterspottarna och takuttagen med separata knappar. För det är så du dragit elen gissar jag? Sen kan du göra så att dubbeltryck på knappen tänder eller släcker båda, tex...

Men visst kan du dra båda tändtrådarna till samma utgång om du vill det.

Och ja, du kan låta Plejd tända belysningen via tid eller astro och släcka med den fysiska knappen.

• Gilla
epw
  • Laddar…
Om jag har en 1-polig brytare som styr belysningen i hallen idag, kan jag då byta brytare till en kronbrytare och koppla knapp 1 till ingång 1 och knapp 2 till ingång 2, och på så vis kunna utöka funktionaliteten i min strömbrytare i hallen? Så knapp 1 styr fortfarande belysningen i hallen med enkeltryck och valfritt scenario med dubbeltryck, och knapp 2 styr ingen fysisk lampa med enkeltryck men ett valfritt scenario med dubbeltryck?

Ja

Vid närmare eftertanke så tänder nog knapp 2 också lampan i hallen vid enkeltryck, eller tänker jag fel?

Enkeltryck på knapp 2 kan tända vilken puck som helst på helt annan plats i huset om du vill

S Smartahemmet skrev:
Vid närmare eftertanke så tänder nog knapp 2 också lampan i hallen vid enkeltryck, eller tänker jag fel?
Du tänker fel.:)
Det enda som ”hänger ihop” i en PLEJD installation är från utgången till lasten = fysisk tråd. Allt annat går i Mesh-nätverk mellan puckarna.
Du kan välja vilken ”knapp” ingång till Plejd för att styra vilken utgång som helst i huset. Kommer fruen på efter en månad att det vore smartare att tända belysningen i hallen på en annan knapp, så tar hon upp mobilen och flyttar tändningen till en annan knapp i huset.

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
O ompalompa skrev:
Enkeltryck på knapp 2 kan tända vilken puck som helst på helt annan plats i huset om du vill
Sweet!

Nästa fundering: om dubbeltryck på hallbrytaren styr scenario "allt av/bortaläge", kan då samma knapp styra scenario "allt på/hemmaläge"? Eller måste en annan knapp styra "allt på/hemmaläge"?

L Leif i Skåne skrev:
Du tänker fel.:)
Det enda som ”hänger ihop” i en PLEJD installation är från utgången till lasten = fysisk tråd. Allt annat går i Mesh-nätverk mellan puckarna.
Du kan välja vilken ”knapp” ingång till Plejd för att styra vilken utgång som helst i huset. Kommer fruen på efter en månad att det vore smartare att tända belysningen i hallen på en annan knapp, så tar hon upp mobilen och flyttar tändningen till en annan knapp i huset.
Alright, då hänger jag med

S Smartahemmet skrev:
Sweet!

Nästa fundering: om dubbeltryck på hallbrytaren styr scenario "allt av/bortaläge", kan då samma knapp styra scenario "allt på/hemmaläge"? Eller måste en annan knapp styra "allt på/hemmaläge"?
Scenario ”på” =dubbeltryck på knapp 1 och scenario ”av” måste göras på en annan knapp. Tyvärr. Men en kronbrytare kommer man långt med!

E
C crazytok skrev:
Dim 02 är nog det du vill ha, så du kan styra fönsterspottarna och takuttagen med separata knappar. För det är så du dragit elen gissar jag? Sen kan du göra så att dubbeltryck på knappen tänder eller släcker båda, tex...

Men visst kan du dra båda tändtrådarna till samma utgång om du vill det.

Och ja, du kan låta Plejd tända belysningen via tid eller astro och släcka med den fysiska knappen.
Det är precis det jag söker. Vart köper man 3 st dim 2 för bäst pris i dagsläget måntro?? Tackar så mycket för svar.

Redigerat:
Priserna är nog densamma överallt tror jag. Skiljer inte många kronor isf... eldirekt.se brukar jag handla av.

• Gilla
epw
  • Laddar…
E epw skrev:
Det är precis det jag söker. Vart köper man 3 st dim 2 för bäst pris i dagsläget måntro?? Tackar så mycket för svar.
Kolla på blocket och tradera också, har köpt en hel del där.

• Gilla
epw
  • Laddar…
K
Är det någon mer som har problem med väldigt lång fördröjning av tändning?
En elektriker ( som jag för närvarande söker ) installerade 4 puckar i vårt nybyggda hus för ett par månader sedan..
Ibland tänds belysningen inom 1-2 sekunder efter jag trycker på knapparna. ( Återfjädrande )
Men oftast så tar det 5-10 sekunder innan de tänds. Tycker mig uppleva samma fördröjning via appan som jag håller på att gör lite mer tester med.
Det är rusktigt störande att behöva stå och vänta innan man kan gå in i rummet. Ibland hinner man in och ut innan det tänds.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.