Ring PLEJD dom vill kanske ha in en dimmer som slocknat ute på fältet, för att kolla varför.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vid reparation av vanlig komponent klipper man bort den trasiga men låter benen sitta kvar i kretskortet.
Den nya komponentens ben lindas ett halvt varv runt det gamla benet och lödas fast där.
Löda eller värm aldrig på kretskortet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Om man nu är halvhyfast erfaren elektronikreparatör så klarar man nog av att löda loss och tillbaka på PCB't.
(Ja, jag vet att det dock finns komponenter som är nästan omöjliga, utan väldigt avancerad utrustning).

Men ibland är ditt tips jättebra, t.o.m för erfarna, man kan t.ex. slippa öppna upp/demontera en apparat bra mycket mer genom att kunna jobba från ovansidan av kretskortet. ;)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Det är intressant om det finns något överbelastningsskydd inbyggt eller om det är den där fastlödda finsäkringen som sticker om t.ex en ljuskälla går sönder.

S
En hålmonterad komponent som denna är tämligen enkel att löda loss från kretskortet, tom med en enkel lödpenna. Det man ska se upp med är att värma för mycket, då riskerar man foliesläpp. Rensa gammalt lod med fläta och fluss.

tommib tommib skrev:
Från en sak till en helt annan. Jag hade sönder en Plejd idag, oklart exakt hur. Efter spänningssättning så tog det ca en sekund, sedan sade det "poff" inne i plejden och den var död.
Var det något felkopplad i huset/lägenheten?
Utgången (Svart) till nolla eller fas i en dosa någon stans, av missstag?
Intressant att veta vad som var orsaken.

Redigerat:
tommib
Jag undrar själv men jag kan inte komma på något. Sannolikt var det en felkoppling (det var mörkt ute) men jag vet inte säkert. Vid första inkopplingen inne fungerade den bra.

Jag kanske förväxlade styringången och tändtråden.

Mikael_L
Men ... har du pillrat själv...? *med strängt tonfall*

Man måste ju vara behörig plejd-tekniker för att koppla in de där!

:D :cool:

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
Om man har 3st brytare, 2st trapp & en kors som tänder 3st armaturer i ett rum från olika delar av rummet, hur gör man då med plejd dimmerpucken när man skall installera den, jag vet hur jag ska koppla (skall tilläggas att jag ännu inte köpt plejd pucken) men när man skall installera i appen, trycker jag då bara på en tryckknapp i taget och lägger in det i programmet/appen?

brytarna kommer vara vanliga exxact återfjädrande tryckknappar, för inte behöver man väll köpa några speciella knappar för detta? Man får väll av/på/dimring & eventuella scenarion som man tydligen kan ställa in i appen? inga konstigheter eller?

kopplingen som jag förstått det:
Brytaren som har tändtråden upp till armaturen, där bakom sätter jag pucken.
Tändtråden till armaturen frigör jag först från brytaren.
FK mellan brytarens "L-utgång" till styringången ”S” på plejd.
Tändtråden som går till lampan den kopplar jag till utgången "våg med pil" på plejd.
Pucken ska sedan givetvis vara ansluten till fast fas ”L” och neutralledare ”N”.

• Gilla
craig_karr
  • Laddar…
Har du 3 brytare eller fler så kommer efterföljande brytare få samma funktion som dom två första på enkel eller dubbeltryck. Dom blir parallellkopplade.

okey :) och alla 3 brytare kommer kunna dimma med de återfjädrande tryckknapparna precis som vanligt? det funkar så smidigt alltså? :)
och även med enkel och dubbeltryck fungerar alltså på alla tre?

tänkte börja med detta så ska jag även köpa en dim02 senare för jag har en kron brytare jag vill kunna dimma med.
verkar vara väldigt smidiga grejer detta :)

såg att jag skrev lite fel förut..

Brytaren som har tändtråden upp till armaturen, där bakom sätter jag pucken.
Tändtråden till armaturen frigör jag först från brytaren.
FK mellan brytarens "L-utgång" till styringången ”S” på plejd. den ska givetvis in på ingång "1" men i mitt fall så behöver jag väll inte göra något med ingång "2"?? den blir väll tom??
Tändtråden som går till lampan den kopplar jag till utgången "våg med pil" på plejd.
Pucken ska sedan givetvis vara ansluten till fast fas ”L” och neutralledare ”N”.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Där du har korsbrytaren behöver du ha fram en fas detta gäller alla brytare.
På nya brytarna kopplar du in fas på ”L” och på ”pil ut till” 1 eller 2 på Plejd.

fas till korsomkopplaren? är det inte bara mellantrådarna som ska igenom korsomkopplaren som vanligt? eller blir det annorlunda när man har en plejd dimmer puck med i bilden alltså? ska alla tre brytarna ha fast menar du?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Där du har korsbrytaren behöver du ha fram en fas detta gäller alla brytare.
På nya brytarna kopplar du in fas på ”L” och på ”pil ut till” 1 eller 2 på Plejd.

Nja, ansluter han ”pushen” på Plejden till tandtråden på brytaren som tänder så kommer plejden få push-fas oavsett vilken knapp han trycker på. Men för att det ska fungera måste alla brytare förses pulsfjäder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.