P
Alfredo Alfredo skrev:
För det första pratar vi om vad vem äger i ett äktenskap. För det andra har i runda slängar en tredjedel av gifta par äktenskapsförord, vilket ofta gör ditt påstående tämligen felaktigt.
Påståendet är inte felaktigt för att jag inte nämnde äktenskapsförord, men det är förvisso ofullständigt.

Nissens
J Jocke Best skrev:
Om det glädjer dig så äger jag inte ens hälften. Domedag och domedag. Jag är glad att du har dina pengar. Det är en bra drivkraft. Att en produkt är bra för konsumenten bara för att den ger pengar till ägarna tror jag inte lika mycket på. Lite som Klarna. Dom liknar mer något som venhälsan sysslar med.
Drivkraften är inte pengar. Drivkraften är att själv ta och få konsekvenserna av sitt handlande.
Jag ger bort mycket till både barn och sambo, men det är det jag själv väljer, inte vad ”systemet” bestämmer.

Jadu, vad klarna håller på med och det plejd gör är så väsenskilt det kan bli. Om ytterligare 3 år har du missat goa pengar igen.

Men det är ju ditt val. Du har ju tydligen hittat ett värddjur du kan suga ut. Vi har helt olika syn på livet helt enkelt. 😊

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
För det första pratar vi om vad vem äger i ett äktenskap. För det andra har i runda slängar en tredjedel av gifta par äktenskapsförord, vilket ofta gör ditt påstående tämligen felaktigt. För det tredje, vad har detta med Plejd att göra? 😳
Det är inte bara äktenskapsförord, det är även gåvor som enskild egendom, arv etc som kan påverka.

Men man delar allt giftorättsgods 50/50.

Hur kan detta ens bli en diskussion? Få saker är så reglerade som äktenskap.

Det är sååå skönt att vara utanför det.

Nissens Nissens skrev:
Hur kan detta ens bli en diskussion?
Därför att du påstår felaktiga påståenden upprepade gånger.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att du påstår felaktiga påståenden upprepade gånger.
Absolut inte. Allt giftorättsgods delas 50/50. Påstår du något annat så är du helt fel ute.

Jag är som sagt helt fri från det sedan länge, så hag bryr mig inte.

Men sluta nu! Eller starta en ny diskussion!
Rubriken här är Plejd - Vad är grejen?

Tycker ni att det är det vi diskuterar?
Lår oss andra slippa ert j-a tuggande!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Drivkraften är inte pengar. Drivkraften är att själv ta och få konsekvenserna av sitt handlande.
Jag ger bort mycket till både barn och sambo, men det är det jag själv väljer, inte vad ”systemet” bestämmer.

Jadu, vad klarna håller på med och det plejd gör är så väsenskilt det kan bli. Om ytterligare 3 år har du missat goa pengar igen.

Men det är ju ditt val. Du har ju tydligen hittat ett värddjur du kan suga ut. Vi har helt olika syn på livet helt enkelt. 😊
Som vanligt är du off topic, rubriken är Plejd, vad är grejen, inte det är grejen, men nu har du missuppfattat igen. Du får se det som symbios, inte parasiterande. Förstår att du håller dina pengar för dig själv, och ger bort allmosor till sambon. Det blir väl så när man blivit skinnad en gång.
Apropå Klarna, jag som trodde de jobbade med smarta hemmet, precis som Plejd, my bad. 🤓

Nissens
J Jocke Best skrev:
Nu har du missuppfattat igen. Du får se det som symbios. Förstår att du håller dina pengar för dig själv, och ger bort allmosor till sambon. Det blir väl så när man blivit skinnad en gång.
Apropå Klarna, jag som trodde de jobbade med smarta hemmet, precis som Plejd, my bad. 🤓
För att återgå till ämnet.
Plejd har hittat en väldigt bra nisch. De ger elektrikerna en bättre tillvaro och användarna ett system som ger dom det de vill ha.

Det du svamlar om:
Jag har inte blivit skinnad av någon, precis som jag skrev fick jag och mitt ex det vi hade rätt till. Min sambo och mina barn är välbeställda så det är knappast några ”allmosor” de fått. Men håll du dig till ditt värddjur istället för att producera något själv.

Vore bra om vi håller oss till ämnet framöver. 😊

Kanske detta kan hjälpa att avsluta den här off topic diskussionen:

Giftorätt​

En makes framtida rätt i den andre makens egendom.

Enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken ska varje make råda över sin egendom och svara för sina skulder. Det innebär att en makes äganderätt inte påverkas av äktenskap eller registrerat partnerskap. Däremot har makarna en ömsesidig rätt att dela varandras giftorättsgods vid äktenskapets upplösning.

En makes enskilda egendom omfattas inte av giftorätt och ingår därför inte i bodelningen om inte makarna är överens om det.

Ett exempel. Pengar som finns på mitt konto är mina så länge jag är gift. Skiljer jag mig måste jag ge 50% av pengarna på mitt konto till den andra. Har jag dock ett äktenskapsförord som säger att allt på mitt konto är mitt enskilda egendom så behåller jag detta till 100% vid skilsmässa.

Går det nu att gå tillbaka till trådens ämne?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vore bra om vi håller oss till ämnet framöver.
Skrev han som efter drygt tre år väckte tråden till liv med en helt OT kommentar.
Nissens Nissens skrev:
Så här drygt 3 år senare och en aktiekurs på över 1100:- : hur känns det?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Skrev han som efter drygt tre år väckte tråden till liv med en helt OT kommentar.
Nja, för 3 år sedan var aktiekursen uppe i tråden.
Så OT var set ju inte då.
Däremot ditt snack om att du blivit blåst i äktenskapet är verkligen OT.

Så, vad tycker du om Plejds produkter, affärsmodell och framtidsutsikter?

Nissens Nissens skrev:
Däremot ditt snack om att du blivit blåst i äktenskapet är verkligen OT.
Vad yrar du om?

J
Nissens Nissens skrev:
För att återgå till ämnet.
Plejd har hittat en väldigt bra nisch. De ger elektrikerna en bättre tillvaro och användarna ett system som ger dom det de vill ha.

Det du svamlar om:
Jag har inte blivit skinnad av någon, precis som jag skrev fick jag och mitt ex det vi hade rätt till. Min sambo och mina barn är välbeställda så det är knappast några ”allmosor” de fått. Men håll du dig till ditt värddjur istället för att producera något själv.

Vore bra om vi håller oss till ämnet framöver. 😊
Härligt att du hittade tillbaka till ämnet. Hela ditt första stycke är ju faktiskt korrekt.
"Plejd har hittat en väldigt bra nisch. De ger elektrikerna en bättre tillvaro och användarna ett system som ger dom det de vill ha"
Speciellt bra för elektrikerna dock, och problemet är väl ofta att användarna inte visste att de ville ha det.

Tack för din omtanke igen. Producerar jättemycket kul ihop. 😎

Förresten, Välbeställda... är det Loa som skriver under alias?

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad yrar du om?
Du tror ju att du äger det mesta i ert äktenskap.

Jag är fullständigt ointresserad av allt vad äktenskap heter eftersom det inte berör mig något alls.

Vad tycker du om Plejds produkter, affärsmodell och hur tror du framtidsutsikterna är för Plejd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.