142 806 läst ·
1 404 svar
143k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Du är lika fantasifullt världsfrånvänd här som om solceller och aktiefonder, du är i alla fall konsekventNissens skrev:
Nja, men den visar hur utvecklingen gått. Plejd har slagit förväntningarna i stort sett hela tiden.
Det betyder att de har bra produkter, affärsmodell och strategier.
Enbart Plejd har snart dragit in en mille för mig nu. Självklart har jag kvar en del aktier i Plejd, även om jag trappat ner lite. 😊
Allt bottnar förstås i att kunderna är nöjda med vad de levererar.
Om man ser till vad de gör nu tror jag att potentialen fortfarande är stor.
Jag gissar lite samma, Plejd är ju Smart hem för och av dumma, om man raljerar lite.D DanielSt81 skrev:Jag vet inte riktigt men vad en användare vill ha är väldigt individuellt. För mig är plejd ett otroligt begränsad system som man enbart kan styra dom absolut enklaste kommandon med. När vi byggde hus så sa jag till elektrikern att inte installera plejd som ingick i köpet.
Jag tror en del av plejds framgång i Sverige och dels i Norge beror på att ”Smart Home” inte alls har varit stort i båda länderna när dom kom med sina prylar på marknaden och sen lyckades dom sälja in sig hos elektriker.
Men om man börjar titta lite på vilka alternativ det finns på marknaden så tror jag inte att många väljer plejd. Smart Home är dock fortfarande väldigt lite utspridd i Sverige.
Deras framgång bygger på systematiskt bedrägeri, man blåser upp marginalerna för elektrikerna och gör det tillräckligt enkelt för massan av dessa och kunder. Min gissning är att det nog går ett tag till och sen kommer det vika av, jag gissar ingen störtdykning utan mer att det blir obsolet och elektrikerna byter till mer seriösa lösningar, som jag tror kommer från märken de redan är vana vid och via reguljära kanaler.
Renoverare
· Stockholm
· 20 174 inlägg
Plejd och giftemål, båda är inlåsande
Jösses. Om du menar att nördarna är de enda smarta så är du helt fel ute. De allra flesta är inte intresserade av att nörda ner sig i sitt elsystem. Svårare än så är det inte.D djac skrev:
Vilket struntprat. Det blir billigare och bättre för både elektrikern och slutkunden. Det är bl.a därför de har sådana framgångar. Bevisligen har du aldrig begripit det.D djac skrev:
Om jag minns rätt så är väl det detta du har trott i rätt många år. Jobbigt för dig att uppgången ligger på typ 75% per kvartal i Nederländerna de senaste kvartalen. Detta är en av de nya marknaderna de är på väg in i.D djac skrev:
Bara den marknaden är större än den totala marknaden de är inne på idag.
Tänk om du har fel igen? 😊
De har hittat en bra nisch, har grymt bra support, bra produkter och affärsmodell/affärsstrategi.
Det är ingen slump att både användarna och elektrikerna ger Plejd höga betyg. Att du som är utanför målgruppen är oförstående är inget större problem för någon annan än dig.
Försök att lyfta blicken lite. 😊
De ca 450 Plejdaktier jag har kvar har finansierats av andra Plejdaktier jag sålt med fin vinst, så de har jag fått gratis kan man säga. 😊
Självklart kan saker hända, men eftersom de kommer med nya produkter efterhand så får de omsättning på befintliga markader också. Det blir ju förstås avgörande hur det går på de nya marknaderna.
Aktier är alltid risky business.
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 086 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 086 inlägg
Du har ett intressant och kreativt sätt att värdera bolag, det måste medges. Normalt tittat man på de faktiska rapporterade siffrorna. You do the math.Nissens skrev:
Jösses. Om du menar att nördarna är de enda smarta så är du helt fel ute. De allra flesta är inte intresserade av att nörda ner sig i sitt elsystem. Svårare än så är det inte.
Vilket struntprat. Det blir billigare och bättre för både elektrikern och slutkunden. Det är bl.a därför de har sådana framgångar. Bevisligen har du aldrig begripit det.
Om jag minns rätt så är väl det detta du har trott i rätt många år. Jobbigt för dig att uppgången ligger på typ 75% per kvartal i Nederländerna de senaste kvartalen. Detta är en av de nya marknaderna de är på väg in i.
De har hittat en bra nisch, har grymt bra support, bra produkter och affärsmodell/affärsstrategi.
Det är ingen slump att både användarna och elektrikerna ger Plejd höga betyg. Att du som är utanför målgruppen är oförstående är inget större problem för någon annan än dig.
De ca 450 Plejdaktier jag har kvar har finansierats av andra Plejdaktier jag sålt med fin vinst, så de har jag fått gratis kan man säga. 😊
Självklart kan saker hända, men eftersom de kommer med nya produkter efterhand så får de omsättning på befintliga markader också. Det blir ju förstås avgörande hur det går på de nya marknaderna.
Kan du utföra lite hur det blir billigare? Alltså elektrikern tar extra betald för att installera deras puckar i dosan jämfört med att bara koppla ledarna i brytaren.Nissens skrev:
Jag kommer inte exakt ihåg men det låg runt 500 kr som elektrikern drog av för varje plejd han inte installerade hos oss. Själva puckar fick jag i en kartong och sålde dom för typ 400 kr styck. Så jag tjänade runt en tusenlapp för varje puck som inte installerades.
Istället installerade jag själv ett annat system. Då blev installationen gratis.
Sen vet jag att man genom automatiseringar och styrning kan spara in lite el. Men det är marginellt.
Om du har en annan erfarenhet så är jag intresserad att få höra. Men så har det helt enkelt gått till hos oss. Det var helt enkelt en vinst att inte installera plejd.
Jag tänkte inte på aktierna alls men det är rätt kassa grejor och deras spridning kommer från elektrikermarginaler och okunskap, elektriker kan inte hemautomation men de älskar marginaler och deras kunder vet inte bättre. För mig är det solklart att det kommer ta slut, eller att företaget förändrar sina produkter till det bättre.Nissens skrev:
Jösses. Om du menar att nördarna är de enda smarta så är du helt fel ute. De allra flesta är inte intresserade av att nörda ner sig i sitt elsystem. Svårare än så är det inte.
Vilket struntprat. Det blir billigare och bättre för både elektrikern och slutkunden. Det är bl.a därför de har sådana framgångar. Bevisligen har du aldrig begripit det.
Om jag minns rätt så är väl det detta du har trott i rätt många år. Jobbigt för dig att uppgången ligger på typ 75% per kvartal i Nederländerna de senaste kvartalen. Detta är en av de nya marknaderna de är på väg in i.
Det är rätt uppenbart att du Nisse inte vill lyfta blicken och prova annat..
Du menar gång på gång att man måste vara nörd för att få sakerna som ansluts att funka men prova och återkoppla när du testat 😊
Du menar gång på gång att man måste vara nörd för att få sakerna som ansluts att funka men prova och återkoppla när du testat 😊
Klicka här för att svara