145 274 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag passade förresten på att titta i min plejd-app som är kopplad till vårt/föräldrarnas sommarställe. Om man vill kan man ju kicka elektrikern ur systemet, men då blir det såklart krångligare att få hjälp vid behov. Man kan även välja remote eller lokal access, vilket också är lite besvärande. Remote stänger man såklart av, men även den lokala är ju på sätt och vis remote då den är trådlös.J Jonte Karlsson skrev:Du kommer aldrig få några svar. Plejd (och deras ännu lyckligt ovetande kunder) tror uppenbarligen att säkerhet uppnås genom "security by obscurity". Övriga världen tror inte det. Plejd gör som bekant ofta tvärtom mot övriga världen.
Den dagen någon med tid och kunskap bestämmer sig för att analysera systemet kommer det bli intressant. Bara det faktum att man valt att basera allting på bluetooth säger att man per design valt ett protokoll designat för att köra i processorsvaga enheter där man har låga krav på beräkningsförmåga.
Det finns en anledning till att Matter endast tillåter BLE för provisionering och att Plejd som typ enda företag i världen tyckte att det verkade lämpligt att använda bluetooth för styrning. Det kanske var ok för 13 år sen när allt man ville göra var att tända och släcka en lampa från soffan, men inte minst nu när de ska försöka konkurrera på hemautomationsmarknaden inser förstås alla att det var ett katastrofalt dåligt val.
Jo kollade snabbt och det ligger ett antal Plejdprojekt i Github, oklart hur bra man lyckas?David Wallin skrev:
https://github.com/search?q=Plejd
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
...en till:J Jonte Karlsson skrev:Du kommer aldrig få några svar. Plejd (och deras ännu lyckligt ovetande kunder) tror uppenbarligen att säkerhet uppnås genom "security by obscurity". Övriga världen tror inte det. Plejd gör som bekant ofta tvärtom mot övriga världen.
Den dagen någon med tid och kunskap bestämmer sig för att analysera systemet kommer det bli intressant. Bara det faktum att man valt att basera allting på bluetooth säger att man per design valt ett protokoll designat för att köra i processorsvaga enheter där man har låga krav på beräkningsförmåga.
Det finns en anledning till att Matter endast tillåter BLE för provisionering och att Plejd som typ enda företag i världen tyckte att det verkade lämpligt att använda bluetooth för styrning. Det kanske var ok för 13 år sen när allt man ville göra var att tända och släcka en lampa från soffan, men inte minst nu när de ska försöka konkurrera på hemautomationsmarknaden inser förstås alla att det var ett katastrofalt dåligt val.
Ser i appen att systemkoderna för att styra eller redigera systemet är åtta versaler. Full åtkomst är tolv. Bör vara förhållandevis enkelt att knäcka.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jo hittade en kommentar därute.David Wallin skrev:
"Plejds ekosystem är en så länge ganska låst och kan inte kommuncera med andra system utan deras Plejd gateway. Om man då har deras gateway så har dom inga öppna kommunikations protokoll förutom till Google Home. Sedan för dom teknikintresserade så finns det folk som har lyckas se hur Plejd kommunicerar och härma det och skapat ett plugin för Home Assistant, se https://github.com/icanos/hassio-plejd"
https://alltomsmartahem.se/plejd/
Det verkade svara på frågan om kryptering. De projekt jag kollade på kräver en nyckel så det verkar inte skickas "öppen" data (i dubbel bemärkelse. badum tish!) i luften i.a.f. 128-bitars AES verkar det vara.P paralun skrev:
Då återstår bara frågan hur "systemkoden" fungerar. Om det går att komma åt ett plejdsystem om man har den och om den går att ändra. Överlämningen av elektrikern verkar ske med enbart koden så initialt verkar det räcka med den för att ta över ett system.
Jo jag kollade mer som jag skrev till David.R RoAd skrev:Det verkade svara på frågan om kryptering. De projekt jag kollade på kräver en nyckel så det verkar inte skickas "öppen" data (i dubbel bemärkelse. badum tish!) i luften i.a.f. 128-bitars AES verkar det vara.
Då återstår bara frågan hur "systemkoden" fungerar. Om det går att komma åt ett plejdsystem om man har den och om den går att ändra. Överlämningen av elektrikern verkar ske med enbart koden så initialt verkar det räcka med den för att ta över ett system.
https://alltomsmartahem.se/plejd/
Under Nackdelar....
Verkar ta en sekund att knäckaR RoAd skrev:Det verkade svara på frågan om kryptering. De projekt jag kollade på kräver en nyckel så det verkar inte skickas "öppen" data (i dubbel bemärkelse. badum tish!) i luften i.a.f. 128-bitars AES verkar det vara.
https://www.techrepublic.com/articl...s-new-flaws-surface-in-bluetooth-and-aes/amp/
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Vad jag kan se går inte koderna att ändra. Och man behöver bara koden, den är inte kombinerad med ett lösenord. Så risken är att man kommer direkt in om man bara skriver in en existerande kod.R RoAd skrev:Det verkade svara på frågan om kryptering. De projekt jag kollade på kräver en nyckel så det verkar inte skickas "öppen" data (i dubbel bemärkelse. badum tish!) i luften i.a.f. 128-bitars AES verkar det vara.
Eventuellt kör dom en bluetooth sniffer så är det bara att repetera i annan mjukvara.David Wallin skrev:
Men varför inte öppna protokollet inkl Matter så är det klart! Betydligt enklare.
Ja, känns ju smartare att använda batterier till enheter utan matning..Dudeish skrev:
Batteriet som man monterar på en puck verkar vara en ganska dålig lösning. Först så bygger det en hel del på pucken, den är svår nog att få in i en dosa som inte endast har tändkablar i sig. Sedan, när batteriet tar slut, om 5-10 år(ingen vet) så behöver man ta in en elektriker. Det är nog inte många som vågar byta det själv och det är tveksamt ifall man får. I stockholm får du inte en elektriker som kommer och gör ett så litet jobb, och lyckas du så kommer det gå på minst 2500. Sen, vem kommer ihåg i vilken dosa det sitter? Och hur märker man att det är dags att byta? Antar att systemet inte säger till. Så, i längden, en rätt så dålig lösning.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag ställer om min fråga jag hade igår, appropå vad du skrev här. Kan man konvertera kommunikationssätt mellan puckarna direkt från BLE till Matter/Thread i och med att det körs i samma frekvensband?P paralun skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd-vad-aer-grejen.439852/page-73#post-5078907
Om man ingått ett avtal med elektrikern (firman) där båda parter vet vad som gäller och där man ger åtkomst för elektrikern i syfte att kunna ge support och man är medveten om vad detta innebär så är förstås allt i sin ordning.David Wallin skrev:
Har man däremot inte uttryckligen ingått ett avtal som ger elektrikern åtkomst till systemet men denne ändå har kvar åtkomst efter installationen så är det riktigt allvarligt. Förutom att det är ett fruktansvärt dåligt beteende från elektrikern så är det definitivt något som en jurist gärna skulle sätta tänderna i.
Det vore väldigt intressant att få statistik på hur vanligt det är att elektriker har kvar åtkomsten och hur många av kunderna som är medvetna om det. Jag har sett på många forum där elektrikern till och med har tillgång till gatewayen (dvs över internet) utan att detta var tydligt för kunden.
Det blir spännande om nu folk med Plejd börjar utöka systemet med diverse hemautomation, kameror, integration med andra system osv. Samtidigt sitter det tusentals elektriker med full tillgång till allting bara för att de en gång i tiden installerade lite belysning och lämnade kvar koder och konton "för att kunna ge support". Tänk om man hade lyssnat på mig och andra för några år sen när vi varnade för det här.