R
Bjor Bjor skrev:
Och vilken som helst kan logga in som har systemkoden.
Det här får mig att fundera lite på säkerheten. Vem som helst kan alltså styra ett Plejdsystem om de har "koden"?

- Kan man byta denna kod? Annars har ju minst den elektriker som installerat systemet tillgång till den och ditt system.

- Hur skyddas denna kod? Den bör ju skickas eller användas trådlöst på något sätt varje gång som en användare styr systemet så det är ju rätt viktigt att skydda den. Har Plejd angett vad man använder för kryptering?

Sökningar på detta gav så klart inte så mycket eftersom Plejd inte verkar våga berätta hur något alls är implementerat.

Så kan DU "nå" om Plejd och kan svara på detta?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det här får mig att fundera lite på säkerheten. Vem som helst kan alltså styra ett Plejdsystem om de har "koden"?

- Kan man byta denna kod? Annars har ju minst den elektriker som installerat systemet tillgång till den och ditt system.

- Hur skyddas denna kod? Den bör ju skickas eller användas trådlöst på något sätt varje gång som en användare styr systemet så det är ju rätt viktigt att skydda den. Har Plejd angett vad man använder för kryptering?

Sökningar på detta gav så klart inte så mycket eftersom Plejd inte verkar våga berätta hur något alls är implementerat.

Jag har också funderat på det där. Sannolikt finns det elektriker vars telefoner har tillgång till hundratals(?) system. Vad händer om den tappas bort? (Iofs kan man ju inte göra så mycket med Plejd så en säkerhetsläcka kanske inte skulle bli någon katastrof...) ;);)

• Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:

Så nu är plötsligt säkerheten viktig? Det är den ju inte när du rekommenderar att koppla in sina prylar på sitt wifi… snacka om säkerhetsrisker…

P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag kan inte se hur man kan jämföra de två. Hue har smarta lampor. Det blir dyrt om man ska sätta smarta lampor i alla våra spottar. Plejd eller nån av de andra som nämnts gör det med en kontakt. Det är inget fel på hue annars.
Klart man kan jämföra dessa två.
Hue har inte bara smarta lampor, dom har även sin tämligen billiga brygga. Du kan köpa en puck för 250 kr inkl moms som elektrikern kopplar in på exakt samma sätt som en Plejdpuck, ansluter den till Huebryggan och vips styr du alla lampor bakom pucken med ditt Hue system. Elektrikern drar tåtarna från brytaren till pucken. Föredrar du LED-stripes köp en kontroller för 180 kr som du kan koppla in själv och lägg in som lampa i Huebryggan. Pratade vi om knappar för Exxakt - köp en knapp för 220 kr och para med Hue på egen hand utan elektriker, både dimning och av/på, till både din puck och LED-kontroller eftersom den har två knappar.

Fungerar över ditt vanliga wifi med Hueappen eller ZigBee med Hue-systemet själv, inget krav på fungerande internet. Med fungerande internet får man automatiskt möjlighet att styra på distans.
Philips erbjuder support på Svenska, med secondlinestöd om nu det skulle vara aktuellt för denna typ av produkter (någon kallade Plejds support för ”proffssupport”)

Homey (m fl) har fullt supporterat stöd för Hue så belysningsautomatik kan enkelt bli hemstyrningsautomatik, inget slutet system eller ens dyrt (beroende på om man kör HA på hallonpaj eller Homey [med support]) Bygg egen dashboard då det finns API som inte är beroende av molnet utan enbart i ditt hem då bryggan har api-stödet

Hues smarta lampor ger möjlighet till färgtemp eller färger, vilket är mycket bra för koncentration vid jobb, eller ren avkoppling på kvällen. Eller som utökning av hemmabio för maximal effekt.

Finns inget i ovan som Plejd skulle göra bättre, trots det är dyrare! Ge elektrikern sina 10% marginal på pucken (25 spänn) så blir alla glada (för elektrikern vill ju inte lura kunden att köpa onödigt dyra saker)

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Så nu är plötsligt säkerheten viktig? Det är den ju inte när du rekommenderar att koppla in sina prylar på sitt wifi… snacka om säkerhetsrisker…
Att inte sätta upp ett wifi på ett säkert sätt är, eller borde vara, lika självklart som att inte koppla el själv. Som med det mesta, man får vad man betalar för, antingen en bra produkt eller ibland mest ett känt märke.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Vad ser du för säkerhetsrisk med WPA2?

Är det återigen dina bristande kunskaper som visar sig? Som när du flera gånger blandat ihop öppna protokoll med öppen källkod?

Edit: Kan du, som uppenbart är expert på Plejds produkter, redogöra för om det går att byta kod, om alla med koden man styra ett Plejdsystem, och vilken kryptering de använder i kommunikationen?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad ser du för säkerhetsrisk med WPA2?

Är det återigen dina bristande kunskaper som visar sig? Som när du flera gånger blandat ihop öppna protokoll med öppen källkod?

Edit: Kan du, som uppenbart är expert på Plejds produkter, redogöra för om det går att byta kod, om den med koden man styra ett Plejdsystem, och vilken kryptering de använder i kommunikationen?
Jag tror att "wifi" betyder "LAN" och "prylar" betyder "random grejer med kinesiska molntjänster". :D

R
David Wallin David Wallin skrev:
Iofs kan man ju inte göra så mycket med Plejd så en säkerhetsläcka kanske inte skulle bli någon katastrof...
Man kan stänga av @Nissens värme ;)

• Älska
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Man kan stänga av @Nissens värme ;)
För övrigt vore det ganska kul att kasta om kopplingarna mellan någons knappar och dimmerpuckar så att det plötsligt är en helt annan lampa som tänds mot vad som förväntades. Viss paranoia bör kunna framkallas. :crysmile:

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Plejd har sina brister, men kom inte med massa påhittade saker.
Driver du med oss?

• Gilla
HusByggare2022 och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Jag sa inte att plejd har den funktionen, eller?
Om du måste byta lampa, byt batteri då också ibland, kan det ta någon min extra och säg att du byter den vart 5år. Batteri 20kr/år pluss max 20min arbeta (4min/år) Alla sakerna kräver underhåll. Men nu ska du byta fungerande saker. Hur mycket kostar det? Och måste du då ha en uppkoppling som kostar. Men du verkar inte veta alls vad ett nytt system kostar i instakation och underhåll. Eller vet du det? Och du verkar vara elektriker. Bra att du gör så jag blir mer tveksam att anlita någon. :D
Det var ett evigt tjatande då, om jag byter till en annan lösning som inte kräver något underhåll, hur kan det bli dyrare i längden när den nya hårdvaran dessutom kostar ungefär lika mycket som ett batteri?

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det var ett evigt tjatande då, om jag byter till en annan lösning som inte kräver något underhåll, hur kan det bli dyrare i längden när den nya hårdvaran dessutom kostar ungefär lika mycket som ett batteri?
Nu var ju lösningen inte till dig själv, utan till din kund. Du har inte fiunderat på vilken lösning kunden vill ha? Det är ju ändå kunden som äger grejorna…

Nissens Nissens skrev:
Nu var ju lösningen inte till dig själv, utan till din kund. Du har inte fiunderat på vilken lösning kunden vill ha? Det är ju ändå kunden som äger grejorna…
Kunden i det här fallet är redan på min linje.
Och jag kan dessutom tänka mig att ta Plejden som dellikvid, mina kollegor på firman har nästan bara privatkunder så den kan dom ta hand om.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Batteriet som man monterar på en puck verkar vara en ganska dålig lösning. Först så bygger det en hel del på pucken, den är svår nog att få in i en dosa som inte endast har tändkablar i sig. Sedan, när batteriet tar slut, om 5-10 år(ingen vet) så behöver man ta in en elektriker. Det är nog inte många som vågar byta det själv och det är tveksamt ifall man får. I stockholm får du inte en elektriker som kommer och gör ett så litet jobb, och lyckas du så kommer det gå på minst 2500. Sen, vem kommer ihåg i vilken dosa det sitter? Och hur märker man att det är dags att byta? Antar att systemet inte säger till. Så, i längden, en rätt så dålig lösning.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har också funderat på det där. Sannolikt finns det elektriker vars telefoner har tillgång till hundratals(?) system.
Ja den här aspekten har diskuterats i andra trådar/forum tidigare.
Påpekar man det vansinniga i detta så blir man attackerad av elektriker som berättar hur fantastiskt det är att de (förmodligen utan kundens vetskap) har kvar tillgång till systemet för att kunna "ge support". De sparar givetvis tid om de har kundens system redan sparat i telefonen så att de kan lägga till och byta ut enheter utan krångel osv. Hur många elektriker som har kvar tillgången bara av farten även om det inte är medvetet vågar jag inte tänka på.

Att Nissens duckar frågorna (som vanligt när det börjar bli jobbigt) och drar in Wifi i detta visar förstås bara på okunskap eftersom det är två helt olika frågor. Att jämföra beteende/designfilosofi mot en trådlös standard blir bara larvigt. En mer rättvis jämförelse är att jämföra Wifi/wpa3 och alla säkerhetsmekanismer man kan lägga till där, med Plejds egensnickrade blåtandsleksaksprotokoll. Ett tips till Nissens är att inte ge sig in den diskussionen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.