Om man dessutom väljer att köra wifi så kan man, till skillnad om man använder exempelvis Plejds hittepålösning, utnytta alla möjlgiheter och säkerhetsmekanismer som utvecklats de senaste 25 åren eftersom allt baseras på öppna standarder. Wifi är i sammanhanget bara en bärare där man själv sedan har full kontroll. När Nissens försöker med sina larviga jämförelser så blir det som vanligt äpplen och päron då han inte verkar veta varken hur wifi eller Plejd fungerar.

Enheter jag inte litar på sätter jag givetvis på ett eget ssid som hamnar på eget vlan, så att jag kan styra i brandväggen exakt vilka enheter som får kommunicera och vad de får kommunicera. Aldrig i livet att jag exempelvis skulle låta en robotdammsugare sitta på mitt vanliga wifi-nät. Men jag har av förklarliga skäl ingen möjlighet att ansluta den med kabel. Tack vare att den använder öppna standarder kan jag lösa det så det blir tillräckligt bra ändå. För obetrodda enheter med kabel gör jag givetvis samma sak.

Har man inte tid och kunskap att hålla på med sådant så behöver man inte, men man ska vara medveten om att den här "enkelheten" som Nissens pratar om kommer med ett högt pris. Priset är bland annat att om man har Plejd så sitter man fast med ett hittepålösning med en säkerhet som motsvarar den som världen hade för 25 år sedan, med exakt noll möjligheter att kunna påverka det själv. Till er som funderar på om det år 2023 är lämpligt att investera i en sådan lösning så är svaret nej.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, man vet att batteriet håller i 10 år, det är vad Plejd säger. Jag tror inte du vet mer än de om det… och det är rent trams att någon skulle anlita en elektriker för att byta ett batteri… :rofl::crysmile:

Innan jag skaffade gateway så satte jag batteri på en puck, batterihållaren har även fäste för DIN skena så batteriet sitter väldigt lättåtkomligt i normcentralen. Pucken ersätter en timer som satt där tidigare. Sannolikt har de flesta några av sina Plejdpuckar lättåtkomliga i en normcentral, eller i en kopplingsdosa (som är större än en apparatdosa). Gulligt att du är så omtänksam att du vill förutse alla möjliga och omöjliga problem. Tänk om du vore lika omtänksam om hemautmatiseringsnördarna. Där finns det mycket mer att vara bekymrad över… :)

Eftersom batteriet byts vart tionde år så är detta ett oerhört litet ”problem”. När jag nu har gateway behöver jag inte ens byta det om tio år…

Ett mycket större problem är alla dessa hemautomstiseringsprylarna som går på batteri… och de håller inte i 10 år… eller hur?
För att inte tala om beroendet av wifi, måste vara trist för elektrikern att ständigt trassla med diverse lösenord, och kunden kanske inte tycker att det är kul att lämna ut det heller. Elektrikern får ju tillgång till allt möjligt på LAN:et i och med det…
Lättåtkomlig i din normcentral?
Ungefär hur många av de kunder du pratar om som bara vill ha bra dimmer med kanske automatik med astrour, men inte är intresserade av att "hålla på och pilla dagligen", tror du öppnar sin normcentral istället för att kalla på en elektriker?
Efter 10 år när de troligen glömt av precis allt av eventuella instruktioner?
Och emot gällande regler?

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Lättåtkomlig i din normcentral?
Ungefär hur många av de kunder du pratar om som bara vill ha bra dimmer med kanske automatik med astrour, men inte är intresserade av att "hålla på och pilla dagligen", tror du öppnar sin normcentral istället för att kalla på en elektriker?
Efter 10 år när de troligen glömt av precis allt av eventuella instruktioner?
Och emot gällande regler?
95% av alla Nissens känner tycker om att öppna sin normcentral

• Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Om man uppskattar enkelhet och vill slippa batterier så ska man välja Plejd.
Om man väljer Plejd ska man in då och då i sin normcentral för att byta batteri.

Ibland finns det "vissa" motsägelser i Nissens argument.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
95% av alla Nissens känner tycker om att öppna sin normcentral
Jag tillhör de procenten som aldrig tidigare ens hört ordet "normcentral". Mest troligt betyder det att jag inte bör öppna den. Någonsin.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Om man väljer Plejd ska man in då och då i sin normcentral för att byta batteri.

Alternativet är att skaffa en gateway för då blir det enklare. Men om man kopplar sina saker till sitt nätverk blir det svårare. Förutom med Plejds gateway för den är enklare än alla andra gateways. Men bättre. Och alla andra gateways är onödiga. Plejds gateway också för Plejd klarar sig utan gateway. Förutom när det gäller att komma ihåg tiden. Dock kommer den inte ihåg när man ska byta batteri i normcentralen. Det får man komma ihåg själv. Det enklaste vore kanske att koppla normcentralen till sitt nätverk istället. Det skulle bli enkelt...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Va? Vad jag vet så används bara batteribackupen för att vid strömavbrott, komma ihåg klockan om man har tid eller astrofunktion.
Det är inget som 'man måste ha'.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:

Du är för lustig.
Vart tionde år är ”lite då och då”???

Det betyder att det kanske blir en gång man byter batteri, för efter 20 år har det kommit ny teknik som inte finns idag, så man byter sannolikt elektroniken då oavsett vilket system man har idag.

OM man som jag har det i normcentralen så är det fyra skruv man lossar, det är allt. Totalt skulle det nog ta kanske 2 minuter att byta. Om tio år…

Men som sagt, pluggar man in en gateway (mycket enkelt) så behöver man inget batteri alls. Egentligen behövs varken batteri eller gateway, har man haft strömavbrott så är det bara att starta Plejds app så synkar sumystemet tiden via telefonen. Utan att använda något annat än blåtand.

Till skillnad från de hemautomatiseringssystem du och ett par andra Plejdhatare förespråkar. I de systemen sitter det ofta mängder med batterier som skall bytas rätt ofta. :rofl: Varför tar du inte upp det som ett stort problem?

Redigerat:
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Alternativet är att skaffa en gateway för då blir det enklare. Men om man kopplar sina saker till sitt nätverk blir det svårare. Förutom med Plejds gateway för den är enklare än alla andra gateways. Men bättre. Och alla andra gateways är onödiga. Plejds gateway också för Plejd klarar sig utan gateway. Förutom när det gäller att komma ihåg tiden. Dock kommer den inte ihåg när man ska byta batteri i normcentralen. Det får man komma ihåg själv. Det enklaste vore kanske att koppla normcentralen till sitt nätverk istället. Det skulle bli enkelt...
Nu är du nästan lite snurrigare än vanligt.

Men bara nästan.

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Va? Vad jag vet så används bara batteribackupen för att vid strömavbrott, komma ihåg klockan om man har tid eller astrofunktion.
Det är inget som 'man måste ha'.
Jag skulle säga att man måste ha det om man används tidsfunktioner. Det är flera som rapporterat att puckarna är väldigt ostabila utan batteribackup och kan tappa klockan av en spänningsvariation utan att det behöver varit strömavbrott.

//Patrik

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Ursäkta, men va? Ditt argument är alltså att det är dåligt att batteridrivna enheter kräver batteribyte oftare än vad icke batteridrivna enheter gör? Som sagt, jag hoppas att du trollar med oss för det här börjar bli komiskt.

Om man väljer att ha batteridrivna enheter är man nog metveten om att man förr eller senare behöver byta batteri. Annars hade man rimligen inte valt batteridrivna enheter. Man kanske tycker att fördelarna med att köpa en batteridriven enhet på Kjell & co för ett par hundra är större än att anlita elektriker för att göra en fast installation.

Skillnaden är att med Plejd har man inget alternativ. Det ironiska är dessutom att med Plejd måste man ha batteri ändå, även när man spenderat flera tusen på en enhet som inte drivs på batteri.
Nissens Nissens skrev:
Till skillnad från de hemautomatiseringssystem du och ett par andra Plejdhatare förespråkar. I de systemen sitter det ofta mängder med batterier som skall bytas rätt ofta. :rofl: Varför tar du inte upp det som ett stort problem?
Varför han inte tar upp det som ett problem? Det har han ju exakt precis för typ fyra timmar berättat!?

Nissens
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag skulle säga att man måste ha det om man används tidsfunktioner. Det är flera som rapporterat att puckarna är väldigt ostabila utan batteribackup och kan tappa klockan av en spänningsvariation utan att det behöver varit strömavbrott.

//Patrik
Flera?
Jag följer diverse Plejdforum, och har aldrig någonsin sett att detta skulle vara något problem.

Det låter helt osannolikt eftersom alla puckarna måste bli strömlösa för att tappa tiden, det räcker inte att någon eller några puckar gör det eftersom de synkar upp med varann automatiskt.

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Ja, jag håller med om att vid tidsfunktioner är det nödvändigt.
Men använder du puckarna bara som dimrar eller av/på via telefon så är det inget man måste ha.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag följer diverse Plejdforum, och har aldrig någonsin sett att detta skulle vara något problem.
Jag vill verkligen inte låta dryg, men det här känns lite komiskt. Har du någonsin sett att NÅGOT skulle vara ett problem med Plejd? Ja, det låter kanske som en raljerande fråga men jag är uppriktigt nyfiken.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu är du nästan lite snurrigare än vanligt.

Men bara nästan.
Det är lördag "morgon". Då är jag sån... ;):D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.