145 240 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Jag slänger in ett tips. Vill man ha utebelysning som tänds/släcks beroende på hur ljust/mörkt det är ute så finns det utmärkta ljuskällor med inbyggd sådan funktion. IKEA sålde förut ut sina för 19kr styck. Andra motsvarigheter kanske kostar ytterligare några kronor.
Eller så kan man betala flera tusen för puckar, batteribackup, elektriker och använda app och proprietärt bluetoothprotokoll, och sitta på nätet och prata om hur fantastiskt Plejd är som till och med har astrour i sitt fantastiska utbud.
Ett annat tips är att om man vill ha ett riktigt skymningsrelä kan man antingen slå på stort och köpa ett för under en hundring. Eller så kan man vänta 10-15 år tills Plejd kommer på att belysning som ska tändas vid mörker bör styras av hur mörkt det faktiskt är, inte vad klockan är.
Eller så kan man betala flera tusen för puckar, batteribackup, elektriker och använda app och proprietärt bluetoothprotokoll, och sitta på nätet och prata om hur fantastiskt Plejd är som till och med har astrour i sitt fantastiska utbud.
Ett annat tips är att om man vill ha ett riktigt skymningsrelä kan man antingen slå på stort och köpa ett för under en hundring. Eller så kan man vänta 10-15 år tills Plejd kommer på att belysning som ska tändas vid mörker bör styras av hur mörkt det faktiskt är, inte vad klockan är.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
LOL! Du kanske skulle försöka att vara lite tydligare i så fall. HUR ska jag veta att du fortfarande bara pratar om någons utebelysning när du skriver allmäna frågor och funderingar om vad som händer om plejd-puckarna blir strömlösa? Hur som helst var dina funderingar rätt intressanta på ett större plan än du tydligen hade tänkt dig, och diskussionen ryms väl inom ämnet "Plejd - vad är grejen".Bjor skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag hade tidigare helt eminenta lampor från Osram med inbyggt skymningsrelä. Kostade under 200kr styck. Lär funka för 98% av mänskligheten.J Jonte Karlsson skrev:Jag slänger in ett tips. Vill man ha utebelysning som tänds/släcks beroende på hur ljust/mörkt det är ute så finns det utmärkta ljuskällor med inbyggd sådan funktion. IKEA sålde förut ut sina för 19kr styck. Andra motsvarigheter kanske kostar ytterligare några kronor.
Om man nu vill att de skall släckas ett antal timmar under natten och istället tändas av rörelsedeccar om någon rörelse detekteras?J Jonte Karlsson skrev:Jag slänger in ett tips. Vill man ha utebelysning som tänds/släcks beroende på hur ljust/mörkt det är ute så finns det utmärkta ljuskällor med inbyggd sådan funktion. IKEA sålde förut ut sina för 19kr styck. Andra motsvarigheter kanske kostar ytterligare några kronor.
Det fixar man enkelt med Plejd.
Det är betydligt mer användbart än att fippla in en sensor i brevlådan som larmar vaje gång det kommer reklam.
Man slutar aldrig att förvånas över bekräftelsebehovet från dessa Plejdhatare. Get a life.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Intressant att du måste påpeka att det går, har någon någonsin ifrågasatt det?Nissens skrev:
Om man nu vill att de skall släckas ett antal timmar under natten och istället tändas av rörelsedeccar om någon rörelse detekteras?
Det fixar man enkelt med Plejd.
Det är betydligt mer användbart än att fippla in en sensor i brevlådan som larmar vaje gång det kommer reklam.
Man slutar aldrig att förvånas över bekräftelsebehovet från dessa Plejdhatare. Get a life.![]()
...och vad är problemet med att en del människor inspireras av att lösa ganska onödiga i-landsproblem? Varför gör det oss till sämre människor? Intressant för övrigt att du måste påpeka även det, hoppas att det kändes skönt.
Jag sa inte att plejd har den funktionen, eller?snaggletooth skrev:
Om du måste byta lampa, byt batteri då också ibland, kan det ta någon min extra och säg att du byter den vart 5år. Batteri 20kr/år pluss max 20min arbeta (4min/år) Alla sakerna kräver underhåll. Men nu ska du byta fungerande saker. Hur mycket kostar det? Och måste du då ha en uppkoppling som kostar. Men du verkar inte veta alls vad ett nytt system kostar i instakation och underhåll. Eller vet du det? Och du verkar vara elektriker. Bra att du gör så jag blir mer tveksam att anlita någon.
Detta verkar verkligen störa dig. Jag är ju inte förvånad eftersom det är något som inte Plejd löser utan att ta till rent löjliga lösningar (löjligare än din VP-styrning).Nissens skrev:
Jag löser det antagligen för runt 100:- och 30 minuters konfiguration i home assistant. Notisen om ny post kommer dyka upp på mobilen, i e-mailen, och på de Nest-hubbarna jag har.
Det är så klart nördigt. Men efter ditt missbruk av epitetet i dina inlägg har jag insett att eftersom du haft fel om allt annat så är det nog egentligen positivt att bli kallad det.
Ska vi vara ärliga så är nog, och har alltid varit, framtiden nördarnas.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Men jag har faktiskt en, för somliga, relevant plejd-fråga!
Om vi nu kan anta att Plejd tids nog får stöd för Matter så kan vi även anta att det är deras gateway som kommer att få detta stöd. Vilket, trots Matter-stöd, på sikt leder till risken att om min gateway går sönder och företaget Plejd gått omkull så är återigen puckarna i väggen rejält begränsade i sin funktion eftersom jag inte kan köpa en ny gateway.
...och nu kommer själva frågan och jag erkänner att jag inte ännu riktigt hajat vad som är Matter och vad som är Thread men jag hoppas att ni kan hänga med ändå:
Både wifi, Bluetooth och Matter/Thread går ju på 2.4Ghz. Skulle det vara mjukvarumässigt möjligt att byta ut Plejds bluetooth-protokoll mot Matter/Thread och på så vis få in Matterstödet direkt i puckarna? Antennen för rätt frekvens sitter ju där, men finns det andra tekniska mumbo-jumbo-detsljer som gör att det inte går?
Om vi nu kan anta att Plejd tids nog får stöd för Matter så kan vi även anta att det är deras gateway som kommer att få detta stöd. Vilket, trots Matter-stöd, på sikt leder till risken att om min gateway går sönder och företaget Plejd gått omkull så är återigen puckarna i väggen rejält begränsade i sin funktion eftersom jag inte kan köpa en ny gateway.
...och nu kommer själva frågan och jag erkänner att jag inte ännu riktigt hajat vad som är Matter och vad som är Thread men jag hoppas att ni kan hänga med ändå:
Både wifi, Bluetooth och Matter/Thread går ju på 2.4Ghz. Skulle det vara mjukvarumässigt möjligt att byta ut Plejds bluetooth-protokoll mot Matter/Thread och på så vis få in Matterstödet direkt i puckarna? Antennen för rätt frekvens sitter ju där, men finns det andra tekniska mumbo-jumbo-detsljer som gör att det inte går?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Att ha en lösning som bygger på att en specifik person med en specifik mobiltelefon med en specifik app ska komma vart femte år och byta ett batteri är 100% dömt att misslyckas.Bjor skrev:
Jag sa inte att plejd har den funktionen, eller?
Om du måste byta lampa, byt batteri då också ibland, kan det ta någon min extra och säg att du byter den vart 5år. Batteri 20kr/år pluss max 20min arbeta (4min/år) Alla sakerna kräver underhåll. Men nu ska du byta fungerande saker. Hur mycket kostar det? Och måste du då ha en uppkoppling som kostar. Men du verkar inte veta alls vad ett nytt system kostar i instakation och underhåll. Eller vet du det? Och du verkar vara elektriker. Bra att du gör så jag blir mer tveksam att anlita någon.![]()
Vad har du fått för dig nu?David Wallin skrev:
Är det ditt system som fungerar så? Jösses…
Men batterierna i dina rörelsedeccar håller väl inte ens 5 år? Och det sitter ju batteri i varje decca…
Plejds batteribackup håller 10 år, och det är ett litet batteri för hela anläggningen…
Kan du nå om plejd? Du verkar bara hitta på. Oseriöst. Det går att använda vilken modern telefo som helst. Och vilken som helst kan logga in som har systemkoden. Det du skrivet går det inte att tro på när du verkar ha bristande kunskap eller bara är en plejd hatare. Plejd har sina brister, men kom inte med massa påhittade saker.David Wallin skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nej det är inte mitt system och det borde du förstå om du läst tråden.Nissens skrev:
Jag vet redan att ditt system är långväga överlägset mitt så du behöver inte fortsätta att påpeka detta.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Herre Gud... Det är ju du själv som föreslår att @snaggletooth för all framtid ska ta ansvar för att den superenkla plejdlösningen han tagit upp som exempel ska fortsätta att fungera. Det har inte alls nämnts att någon på det aktuella företaget ska ha tillgång till plejdappen och då får man ju anta att det är han som blir "mannen med appen".Bjor skrev:
Kan du nå om plejd? Du verkar bara hitta på. Oseriöst. Det går att använda vilken modern telefo som helst. Och vilken som helst kan logga in som har systemkoden. Det du skrivet går det inte att tro på när du verkar ha bristande kunskap eller bara är en plejd hatare. Plejd har sina brister, men kom inte med massa påhittade saker.
Jodå, jag kan tillräckligt om Plejd för att kunna diskutera detta. För övrigt hatar jag inte Plejd, men jag är inte rädd för att diskutera problem - oavsett system.