Nissens Nissens skrev:
Nej, min uppfattning går helt i linje med vad Plejd kommunicerar.
Om du tror att Plejds prylar som klarar att leverera 16A endast är till för belysning så lever du i en bubbla.

Jag och andra här har räknat upp ett antal sammanhang som det går utmärkt att använda Plejds produkter till. Det handlar om alltifrån poolstyrning till styrning/kontroll av motorvärmare, golvvärm till värmesystem till handdukstorkar.. Du och andra Plejdgatare vägrar acceptera verkligheten och kör på i gamla hjulspår och fastnar i en negativ spiral.

Till skillnad från dig har jag ingetbehov av att övertyga någon, det jag reagerar på är när någon kommer med direkta osanningar, och vägear inse att många användare är oerhört positiva till Plejd.

Att det finns elektriker som är dåliga på att kommunicera med sina kunder har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. Oftast vill en kund ha en viss funktion så billigt som möjligt, ibland kan Plejd vara lösningen, kunden behöver inte ens märka att Plejd är där eftersom det inte använde wifi eller något annat som är beroende av andra system. Men det är inget du förstår dig på eftersom du är helt begränsad i dina tankar kring hemautomation.

Det är rätt patetiskt att sitta ute på ett forum och gå ut i rens Plejdtrådar och försöka få bekräftelse för sin mörka syn på Plejd. Men det ger dig väl något antar jag… svårt att begripa vad..
ok, men utanför Peidbubblan finns det väl en uppsjö av företag som sysslar med ungefär samma sak.
Så jag undrar förstås som är ny i Pleidsammanhang vad det är som gör Pleid unikt i tekniska- / användar-sammanhang?
Är det inte i själva verket så att Pleid bara är en bubbla i hav av bubblor i en bransch som förändras för varje dag och där 90% kommer att vara borta om några år?
Då får man nog lyfta blicken lite och titta på dom andra tusen bubblorna också och se vad som finns innanför väggarna på dom?

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J
R RogerHql skrev:
ok, men utanför Peidbubblan finns det väl en uppsjö av företag som sysslar med ungefär samma sak.
Så jag undrar förstås som är ny i Pleidsammanhang vad det är som gör Pleid unikt i tekniska- / användar-sammanhang?
Är det inte i själva verket så att Pleid bara är en bubbla i hav av bubblor i en bransch som förändras för varje dag och där 90% kommer att vara borta om några år?
Då får man nog lyfta blicken lite och titta på dom andra tusen bubblorna också och se vad som finns innanför väggarna på dom?
går att dimra två olika lampor med en puck
Går att sätta på vriddimmers som passar med ex renova eller exxakt.
Går att köpa batteridrivna enheter som man kan klistra fast.

sög någon annat märke som klara något av ovan?

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
J
Du skrattar åt mitt inlägg men svarar inte?

jag har flera olika system kopplat till HA. Har några Plejd pga det jag skrev ovan.

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
J
David Wallin David Wallin skrev:
Jag undrar allt oftare varför jag fortsätter att läsa dessa trådar. Självskadebeteende kan vara ett relevant ord i sammanhanget... :crysmile:
Du kan iallafall skylla på din diagnos. Tänk på oss andra för en liten stund :cool:

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissen, hur var det nu med yngres syn på hemautomation? Vad baserade du ditt flera gånger återkommande påstående på?

jag är som sagt genuint intresserad.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J plywoodskiva skrev:
Du skrattar åt mitt inlägg men svarar inte?

jag har flera olika system kopplat till HA. Har några Plejd pga det jag skrev ovan.
Ok.
Du menar alltså allvar?

Diskussionen är nog lite bredare än så och jag är ingen arbetande elektriker.
Så jag överlåter frågan till andra elektriker som säkert kan kommentera det som är viktigt för dig Plywoodskiva!

Det jag syftar på är system som klarar att ladda bilen, ge realtidsinfo om belastningen på varje fas, hålla koll på solpanelerna, batteripacken som mellanlagrar solenergi, växelriktaren, timtaxan och de traditionella elektriska installationerna i ett hem som du är inne på plus, vvberedare, ackumulatortank, temperatur i varje rum, reglering och styrning av ventilation och värmesystem, varje rum, lampa, eluttag, fjärrstyrda automatsäkringar och jordfelsbrytare, you name it....,

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Nissen, hur var det nu med yngres syn på hemautomation? Vad baserade du ditt fler gånger återkommande påstående på?
Vi är ju några stycken som väntar på svar. Men dessa frågor undviks konsekvent av @Nissens eftersom han inte kan svara på dom

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag skulle aldrig skaffa mig någon sådan tekniskt avancerad och nymodig produkt. Man vet väl hur känsligt sådant är. Det räcker väl med att stömmen går, och sen kan man väl inte ens tända lampan längre.

J
R RogerHql skrev:
Ok.
Du menar alltså allvar?

Diskussionen är nog lite bredare än så och jag är ingen arbetande elektriker.
Så jag överlåter frågan till andra elektriker som säkert kan kommentera det som är viktigt för dig Plywoodskiva!

Det jag syftar på är system som klarar att ladda bilen, ge realtidsinfo om belastningen på varje fas, hålla koll på solpanelerna, batteripacken som mellanlagrar solenergi, växelriktaren, timtaxan och de traditionella elektriska installationerna i ett hem som du är inne på plus, vvberedare, ackumulatortank, temperatur i varje rum, reglering och styrning av ventilation och värmesystem, varje rum, lampa, eluttag, fjärrstyrda automatsäkringar och jordfelsbrytare, you name it....,
finns nog inget system som täcker allt. Shell går väl göra mycket med. Men varför inte vara skaffa HA som är gratis.
Då kan mannkoppla upp allt man vill. Behöver inte ens en Plejd gateway.

A AG A skrev:
Jag skulle aldrig skaffa mig någon sådan tekniskt avancerad och nymodig produkt. Man vet väl hur känsligt sådant är. Det räcker väl med att stömmen går, och sen kan man väl inte ens tända lampan längre.
Ja, går strömmen blir det svårt att tända lampan oavsett om du har ett system eller inte.

• Haha
  • Ledsen
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, min uppfattning går helt i linje med vad Plejd kommunicerar.
Okej, låt oss summera.

Du har i ett antal hundra inlägg sagt saker som:
"Hemautomation är det inget sug efter, det är bara idioter som håller på med sånt, det kommer ta flera generationer innan nån vill göra mer än att tända lampor. Plejd är kungar efterom de insett att ingen vill ha sån skit."

Plejd säger:
"Nu ska vi satsa helhjärtat på hemautomation."

Och din reaktion är alltså:
"Min uppfattning går helt i linje med vad Plejd kommunicerar"

Skönt att få det klargjort.

• Haha
  • Gilla
PelleWidell och 5 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Okej, låt oss summera.

Du har i ett antal hundra inlägg sagt saker som:
"Hemautomation är det inget sug efter, det är bara idioter som håller på med sånt, det kommer ta flera generationer innan nån vill göra mer än att tända lampor. Plejd är kungar efterom de insett att ingen vill ha sån skit."

Plejd säger:
"Nu ska vi satsa helhjärtat på hemautomation."

Och din reaktion är alltså:
"Min uppfattning går helt i linje med vad Plejd kommunicerar"

Skönt att få det klargjort.
Rullgardiner är en gråzon. Om man antar att fönstret är en ljuskälla så är rullgardinen bara en mekanisk dimmer. Så det är inte hemautomation... ;)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag har en del plejd för att styra utebelysning och för att dimmra taklampor. Jag ville inte ha något system som kräver en gateway och plejd kändes som ett robust system som är tillräckligt bra för mina belysningsönskemål. Jag tycker ordet "hemautomation" känns lite fånigt. Det jag verkligen skulle behöva hjälp med att automatisera i hemmet går bara med inhyrd städning och kock. Nu har jag börjat fundera på att lägga till wifibaserade vattenläckage- och röksensorer men för mig kvittar det att de inte kör samma protokoll som plejd. Värmepumpen styrs via nibe cloud om jag vill betala för den tjänsten och temperatur och annan klimatdata inhemtas via netatmo. Vill jag hålla koll på solanläggningen gör jag det via tibber och elförbrukningen kan jag ansluta en mätare på HAN porten om jag vill.
Övervåningens alla lampor är från Hue för jag hade bara ett önskemål (att kunna stänga av allt på samma knapp) och begränsad budget. Jag tycker absoult inte att man måste ha samma lika överallt, se istället till vad du vill uppnå och vad du har för budget
"Chansen att ni skriver något som inte redan skrivits hundratals gånger förut är ganska låg" Gjorde du inte det nu????

Tycket du inte on plejd, så håll det bort frå det istället. Så enkelt är det. Bättre att diskutera vad det kan används till eller? Och så går det idag att koppla ihop det med andra system om man vill.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det handlar om alltifrån poolstyrning till styrning/kontroll av motorvärmare, golvvärme till hela värmesystem och handdukstorkar..
Alltså exakt sådana saker du hela tiden sagt att det bara är idioter som håller på med? Förstår du inte att man blir lite fundersam?

Jag gör ytterligare en summering av dina åsikter:

Plejds fördel är att man använder det till allt ifrån poolstyrning till styrning/kontroll av motorvärmare, golvvärme till hela värmesystem och handdukstorkar.

Plejds fördel är också enkelheten och att det inte används till allt ifrån poolstyrning till styrning/kontroll av motorvärmare, golvvärme till hela värmesystem och handdukstorkar, eftersom bara är idioter håller på med sån skit och nästan alla bara vill styra enkel belysning.

Det är som ett slags Schrödingers hemautomation. Fördelen är att det är ett hemautomationssystem och fördelen är att det inte är ett hemautomationssystem. Man ska köpa det för att slippa hemautomation men vill man ha hemautomation så är det Plejd som gäller. Mäktigt system!

• Älska
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Rullgardiner är en gråzon. Om man antar att fönstret är en ljuskälla så är rullgardinen bara en mekanisk dimmer. Så det är inte hemautomation... ;)
Met tanke på Nissens kommentarer i hemautomationstråden om hur larviga alla hemautomationer är och att Plejd bara löser reella problem så är uppenbarligen rullgardiner i fel position ett stort problem som skapar mycket lidande i folks liv.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.