R RoAd skrev:
Du kan knappast dra slutsatsen att "Wifi suger" utifrån att en enhet uppenbarligen inte fungerade som den skulle. Jag lovar att en felaktig zigbee-enhet kan ställa till det precis lika illa.

Wifi är bevisat mycket stabilt och används dagligen i miljarder tillämpningar.
Det är många som upplevt störningar med wifi.
Visst kan tuya relät med wifi vara ett måndagsexemplar, men jag vet att täckningen är dålig map Wifi i källaren, det framgår av hur mobilen ansluter till nätet samt tidigare försök med andra enheter. .
Samtidigt har jag som sagt 7-8 Zigbee-enheter som samtliga fungerar utmärkt utan att störa wifinätet.
Vad säger att inte Zigbee med de begränsade bandbredder som protokollet använder, skulle ha längre räckvidd än wifi?
Det anges att räckvidden vid fri sikt är 70 m för min Zigbee GW, jag har inte läst att det kan fungera så långt bort utan extraantenner, med Wifi.
 
P paralun skrev:
Jo jag vill helt fritt kunna välja mig min controller för all hemautomation, min Telldus behöver bytas ut så jag vet alla krav jag ska ställa på en ny. Sen kan jag tom tänka mig att köpa Plejd-prylar om de gör sig Matterkompatibla. Ganska enkelt och det borde vara utmärkta förutsättningar nu för mindre bolag att få till bra controllers utan inlåsningar.
Om man inte vill ha inlåsningar ja.
 
tensiden tensiden skrev:
Vlan köper jag rakt av. Det är ju common sense vad gäller nätverk generellt.

Men att många iot-wifienheter skulle belasta nätverket så hårt att det blir ett problem. Kan någon av er i tråden som påstår det visa på faktiska siffror?

Vi snackar ju inte om 20-30 enheter som strömmar video, utan ett antal enheter som skickar ganska få paket vanligtvis. Eller menar ni att routingtabellen blir ”för stor”?
Det blir många IP-adresser att hålla reda på som hela tiden skickar små uppdatreringar.
Grejen med wifi är ju att det ska vara responsivt och vakna till direkt när någon enhet kallar på uppmärksamhet.
Antalet IP-adresser vill man ju lösa med IPv6, som tydligen är sista skriket i Wifi-hemautomation...
Om det inte var ett problem med detta skulle man ju inte vara en av de första sektorerna som började använda IPv6..
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Det är många som upplevt störningar med wifi.
Visst kan tuya relät med wifi vara ett måndagsexemplar, men jag vet att täckningen är dålig map Wifi i källaren, det framgår av hur mobilen ansluter till nätet samt tidigare försök med andra enheter. .
Samtidigt har jag som sagt 7-8 Zigbee-enheter som samtliga fungerar utmärkt utan att störa wifinätet.
Vad säger att inte Zigbee med de begränsade bandbredder som protokollet använder, skulle ha längre räckvidd än wifi?
Det anges att räckvidden vid fri sikt är 70 m för min Zigbee GW, jag har inte läst att det kan fungera så långt bort utan extraantenner, med Wifi.
Problem med WiFi beror mestadels på täckningsproblem och att man inte har täckt sitt hus med tillräckligt med AP'n. Sen finns det en till sak som skulle göra WiFi bättre och det är att man fick fart på IPv6 övergången så kunde varenda pryl ha sin egen IP-adress. (har själv kört IPv6 i flera år)
 
P paralun skrev:
Problem med WiFi beror mestadels på täckningsproblem och att man inte har täckt sitt hus med tillräckligt med AP'n. Sen finns det en till sak som skulle göra WiFi bättre och det är att man fick fart på IPv6 övergången så kunde varenda pryl ha sin egen IP-adress. (har själv kört IPv6 i flera år)
Ja, jag skulle säkert fått det att fungera med en wifi AP, men en Lidl-plugg eller puck är ju mkt billigare och kan dessutom göra nytta. Den första som började mesha nätet där nere har ju dessutom bevisligen bättre mottagning än valfri wifi-enhet.
Ja detta med IPV6 säger ju allt.
Behövs ju knappast för ett hemmanätverk med några datorer o mobiler aktiva annars.
 
K karlmb skrev:
Ja, jag skulle säkert fått det att fungera med en wifi AP, men en Lidl-plugg eller puck är ju mkt billigare och kan dessutom göra nytta. Den första som började mesha nätet där nere har ju dessutom bevisligen bättre mottagning än valfri wifi-enhet.
Ja detta med IPV6 säger ju allt.
Behövs ju knappast för ett hemmanätverk med några datorer o mobiler aktiva annars.
Jo men nu gäller "Sakernas Internet" eller "Internet of Things", IoT.
Därför är det så viktigt med Matter eftersom det öppnar sig så stora möjligheter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sakernas_internet
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu gäller "Sakernas Internet" eller "Internet of Things", IoT.
Därför är det så viktigt med Matter eftersom det öppnar sig så stora möjligheter.
[länk]
Jo visst...
 
En AP har bara ett visst antal kanaler för simultan kommunikation baserat på hur många antenner den har. Överstiger man det antalet behöver enheter turas om att skicka data vilket leder till latenser. Det är antagligen inget problem för IoT nätet men kan förstöra för annat.

Hemma routrar är nästan alltid underdimensionerade i hårdvara. Det som står i specen är hastigheten på portarna men det är sällan de lever upp till det i faktiskt throughput. Processorn klarar helt enkelt inte av lasten av full throughput routing samtidigt som den ska agera AP, switch och brandvägg etc.

Var och en av dessa är tillräckligt för att det ska vara väldigt märkbart vid onlinespel. Jag har fått hjälpa flera bekanta att skaffa och konfigurera rätt grejer när deras tonåringar klagar på nätverket hemma. Ofta har det räckt att lägga till en AP för att ta bort den bördan från routern.

Jag har själv bara en handfull IoT devices via wifi 2,4 Ghz som samsas med mobiler och lite annat (5Ghz) på en Unify pro. Jag fick ändå bryta ut mina mest latens kritiska grejer till en egen Unifi Pro AP för att få bra flyt. För mig räckte det att lägga till en till AP eftersom min switch klarar 10GBit throughput på samtliga 24 portar samtidigt så den blev ingen flaskhals.
Mitt användningsfall extremt känsligt, att streama VR spel från min PC till mitt trådlösa headset. Men jag sitter på rackmonterade enterprise produkter och var ändå tvungen att göra den här förändringen efter att jag lagt till ett par enheter extra (Watty, Easee, Ngenic).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Anaii skrev:
En AP har bara ett visst antal kanaler för simultan kommunikation baserat på hur många antenner den har. Överstiger man det antalet behöver enheter turas om att skicka data vilket leder till latenser. Det är antagligen inget problem för IoT nätet men kan förstöra för annat.

Hemma routrar är nästan alltid underdimensionerade i hårdvara. Det som står i specen är hastigheten på portarna men det är sällan de lever upp till det i faktiskt throughput. Processorn klarar helt enkelt inte av lasten av full throughput routing samtidigt som den ska agera AP, switch och brandvägg etc.

Var och en av dessa är tillräckligt för att det ska vara väldigt märkbart vid onlinespel. Jag har fått hjälpa flera bekanta att skaffa och konfigurera rätt grejer när deras tonåringar klagar på nätverket hemma. Ofta har det räckt att lägga till en AP för att ta bort den bördan från routern.

Jag har själv bara en handfull IoT devices via wifi 2,4 Ghz som samsas med mobiler och lite annat (5Ghz) på en Unify pro. Jag fick ändå bryta ut mina mest latens kritiska grejer till en egen Unifi Pro AP för att få bra flyt. För mig räckte det att lägga till en till AP eftersom min switch klarar 10GBit throughput på samtliga 24 portar samtidigt så den blev ingen flaskhals.
Mitt användningsfall extremt känsligt, att streama VR spel från min PC till mitt trådlösa headset. Men jag sitter på rackmonterade enterprise produkter och var ändå tvungen att göra den här förändringen efter att jag lagt till ett par enheter extra (Watty, Easee, Ngenic).
Precis, så att gödsla med AP är heller inget bra. Hittills har det fungerat väldigt bra med wifi hemma sedan jag skaffade ett riktigt mesh-system från Asus med 1 enhet på varje våningsplan.
Till garaget där jag snart har en uppkopplad elmätare på wifi, har jag nu beställt en extra mesh-enhet till. Inte en AP.
 
R Roman86 skrev:
Jag har som sagt inga problem med mina shellys, esp32 eller andra saker som ligger på nätverket. Men jag nog också bättre koll än de flesta på vad som finns på mitt nät. Det roliga är att min nätverkshårdvara kostar nog mindre än vad många betalar för en wifi router idag, bara att man måste vet vad man ska köpa och hur man ställer in det. Wifi suger inte, men kräver kunskap, speciellt 2,4ghz, då kanalerna ska sprids om man har flera radios som skickar, de flesta har ingen aning om det.
Roman86 känns som du mest skjuter från höften
 
K karlmb skrev:
Det blir många IP-adresser att hålla reda på som hela tiden skickar små uppdatreringar.
Grejen med wifi är ju att det ska vara responsivt och vakna till direkt när någon enhet kallar på uppmärksamhet.
Antalet IP-adresser vill man ju lösa med IPv6, som tydligen är sista skriket i Wifi-hemautomation...
Om det inte var ett problem med detta skulle man ju inte vara en av de första sektorerna som började använda IPv6..
Fast en router lär inte ha problem med "många ip-adresser". Det är en routingtabell som vilken annan.

Att köra IPv6 hemma är också lite märkligt. Du lär aldrig ha publika ip-adresser på dina IoT-prylar utan lägga dom på insidan. Då kan du (förutom på billiga skitroutrar) allokera flera tusen adresser utan problem och segmentera i vlan.

IPv6 är inte sprunget ur "hemautomation" på den egentliga hobbynivå vi snackar här utan mer "professionell" IoT.

Så återigen. Jag vill gärna se en vettig analys av paketstorlekar, bandbredd, frekvenser, routingmöjligheter m.m. när det gäller att det inte skulle fungera ens i närheten av skapligt för ett vanligt hem.


Sen säger jag inte att wifi är lösningen på allt, men ibland är det faktiskt en ganska vettig lösning, åtminstone till viss del av automationsnätet i ett hus.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Det är många som upplevt störningar med wifi.
All trådlös kommunikation kan störas. Det är inte unikt för WiFi. Och exempelvis Zigbee kan störa ut WiFi på 2.4GHz.

K karlmb skrev:
Visst kan tuya relät med wifi vara ett måndagsexemplar, men jag vet att täckningen är dålig map Wifi i källaren, det framgår av hur mobilen ansluter till nätet samt tidigare försök med andra enheter. .
Nu pratar du om dålig täckning, det är något helt annat och kan uppstå med zigbee också.

K karlmb skrev:
Samtidigt har jag som sagt 7-8 Zigbee-enheter som samtliga fungerar utmärkt utan att störa wifinätet.
Då har du säkert några relä-noder i zigbeenätet som vidareförmedlar kommunikationen. Räckvidden per enhet är som sagt kortare. Och om det stör ditt WiFi eller inte tror jag faktiskt inte att du vet. Har du analyserat trafiken i luften?

K karlmb skrev:
Vad säger att inte Zigbee med de begränsade bandbredder som protokollet använder, skulle ha längre räckvidd än wifi?
Dess design ger kortare räckvidd än WiFi, det bara är så. Vinsten är lägre strömförbrukning.

K karlmb skrev:
Det anges att räckvidden vid fri sikt är 70 m för min Zigbee GW, jag har inte läst att det kan fungera så långt bort utan extraantenner, med Wifi
Det låter långt. Vad är det för GW? Men ja, Wifi kan utan problem nå så långt (och längre). "extraantenner" vet jag inte riktigt vad du menar med, antenndesign är viktig för all trådlös kommunikation.

K karlmb skrev:
Det blir många IP-adresser att hålla reda på som hela tiden skickar små uppdatreringar.
Nej, IP har inget med hur ofta det skickas data att göra. Zigbee-enheter har också adresser och skickar också data när de vill.

Jag har ca 60 anslutna klienter i mitt wlan-nät. Tror du att det är mycket att hålla reda på för ens en medioker router?

K karlmb skrev:
Grejen med wifi är ju att det ska vara responsivt och vakna till direkt när någon enhet kallar på uppmärksamhet.
Nej, den beskrivningen kan jag inte minnas att jag någonsin sett. Jag tror att du missförstått något.

K karlmb skrev:
Antalet IP-adresser vill man ju lösa med IPv6, som tydligen är sista skriket i Wifi-hemautomation...
Om det inte var ett problem med detta skulle man ju inte vara en av de första sektorerna som började använda IPv6..
Nej IPv6 har inget med brist på adresser i lokala nätverk (som typiskt är NATade) att göra. Det finns närmare 18 miljoner sk. privata adresser att använda (jämfört med zigbees 65 tusen). Däremot är det logiskt att använda IPv6 till vad som nästan kan kallas internet version 2 (IoT). Det innebär att varje enhet utan problem kan ha sin egna unika adress, även publikt ut på internet (vilket man sannolikt inte vill trots det).

Sammanlagt låter det som du inte riktigt har koll på området. Jag föreslår att du studerar lite.
 
  • Gilla
Roman86 och 2 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Precis, så att gödsla med AP är heller inget bra.
Nej, men om det är dålig täckning så är det inte att "gödsla" om man sätter upp en där.

K karlmb skrev:
Hittills har det fungerat väldigt bra med wifi hemma sedan jag skaffade ett riktigt mesh-system från Asus med 1 enhet på varje våningsplan.
Sa ju det ;)

K karlmb skrev:
Till garaget där jag snart har en uppkopplad elmätare på wifi, har jag nu beställt en extra mesh-enhet till. Inte en AP.
Ganska säker på att det är en AP (accesspunkt) i den. Hur ska något koppla upp sig mot den annars?
 
R RoAd skrev:
Nej IPv6 har inget med brist på adresser i lokala nätverk (som typiskt är NATade) att göra. Det finns närmare 18 miljoner sk. privata adresser att använda (jämfört med zigbees 65 tusen). Däremot är det logiskt att använda IPv6 till vad som nästan kan kallas internet version 2 (IoT). Det innebär att varje enhet utan problem kan ha sin egna unika adress, även publikt ut på internet (vilket man sannolikt inte vill trots det)..
Nu var det väl jag som efterlyste IPv6 och hur jag än ser det är det mycket önskvärt för att slippa omvägen med NAT och än värre otyget med CGNAT som operatörer använder. Klart enklare om allt blir IPv6 adresserat.
 
P paralun skrev:
Nu var det väl jag som efterlyste IPv6 och hur jag än ser det är det mycket önskvärt för att slippa omvägen med NAT och än värre otyget med CGNAT som operatörer använder. Klart enklare om allt blir IPv6 adresserat.
En nackdel måste väl ändå vara att du blir exponerad på nätet med din unika adress ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.