Müssli Müssli skrev:
Ja. I appen söker man efter ny enhet och en redan programmerad enhet dyker upp som okänd. Man väljer att resetta den och ombeds då att bryta och slå på strömmen till den. Efter det kan man lägga till den som vilken ny enhet som helst. Inte speciellt smart att använda Plejd som lås till dörrar med andra ord.
Aha, tack för infon. Jag trodde man behövde systemets lösenord åtminstone. Då förstår jag hur du menar.
Men man behöver åtminstone komma åt att kunna slå av och på strömmen. Det är ju ingen jättelätt operation i de flesta fall. Men ändå.
Tur att jag bara har lampor på mina puckar... 😅

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Aha, tack för infon. Jag trodde man behövde systemets lösenord åtminstone. Då förstår jag hur du menar.
Men man behöver åtminstone komma åt att kunna slå av och på strömmen. Det är ju ingen jättelätt operation i de flesta fall. Men ändå.
Tur att jag bara har lampor på mina puckar... 😅
Fast de flesta som har en garageport har villa och då är det inte otippat att man har sin inkommande el i ett mätarskåp på utsidan. Jag tycker man ska använda Plejd till vad det är tänkt som, belysningsstyrning med något undantag (termostatstyrning t. ex.). 😊

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Men man behöver åtminstone komma åt att kunna slå av och på strömmen. Det är ju ingen jättelätt operation i de flesta fall.
Nästan alla villor sedan mitten/slutet av 60-talet har inkommande elservis till fasadmätarskåp eller markskåp, om inte annat så finns servissäkringarna oftast i markskåp (vid markkabel) eller i stolpe (vid luftledning) ganska ofta på ca 1,7 m höjd.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag skulla aldrig använda en plejdpuck till en port eller liknande. Det är ju busenkelt att stå utanför porten och reseta pucken, lägga den i ett egen system och sedan öppna.
Det enda man behöver är att veta hur man gör i appen, ha tillgång till fasadskåpet eller kunna bryta strömmen på något annat sätt. Det finns en anledning till att Plejd själva avråder till sånt här.
Beroende på vilken puck det är så räcker det med att slå huvudbrytaren från och till för att porten skall öppnas. Vet av egen erfarenhet när jag inte använde min egen hjärna och satte in en puck för styrning av garageport.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hrj,
Får det inte att funka, vad missar jag?

• Elektrisk installation av garageportöppnare med synliga kablar och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikkort och transformator med kopplade kablar i ett plastskal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K krillehbg skrev:
Hrj,
Extremt tunn beskrivning.
* Drar reläet i Plejden (CTR-01?)?
* Drar det externa reläet?
* Exakt hur har du kopplat grejorna?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Extremt tunn beskrivning.
* Drar reläet i Plejden (CTR-01?)?
* Drar det externa reläet?
* Exakt hur har du kopplat grejorna?
Hej, kopplat en enligt bilden, det ör enligt kopplingsschemat ovan som någon bifogade.

K krillehbg skrev:
Hej, kopplat en enligt bilden, det ör enligt kopplingsschemat ovan som någon bifogade.
OK, men vad är det som inte fungerar då? Drar inte reläet?

K krillehbg skrev:
Hrj,
Hur har du programmerat din Plejd. Troligen behövs en impuls (dvs på och sedan av efter en sekund).

E etompau skrev:
OK, men vad är det som inte fungerar då? Drar inte reläet?
Jo reläer drar men porten öppnar inte. Men jah har endast dragit en tråd till själva port
Motorn förutom gn
P Pin skrev:
Hur har du programmerat din Plejd. Troligen behövs en impuls (dvs på och sedan av efter en sekund).
jo jag satte den på de, en hjälper inte. Men jag har endast dragit en tråd till port motorn förutom jord. Behövs det mer?

Du ser ju på kretskortet att en slutning ska in högst upp på plinten. Det räcker inte med en tråd för detta.
Säkerställ att du inte matar in spänning på denna plint, gör du det så blåser du kortet.
Dubbelkolla med en summer/universalinstrument att du bara får en potentialfri slutning/öppning från reläet som krävs för portstyrningen.

• Gilla
krillehbg och 1 till
  • Laddar…
Tja!
Fick du det till att funka sen @krillehbg?
Har klurat på just detta. Att få till ”plejdlösning” och koppla det parallellt med den fysiska återfjädrande tryckknappen.

CTR-01 inställt på impuls, till 230V relä som sluter ”tryckningen” tillfälligt. Sen scenario för att aktivera.
Precis som att trycka på knappen, men då kan man röststyra med t.ex. Google: -Aktivera ”garageporten”.

Chat GPT påstod att det gick koppla direkt i CTR-01, men det köper inte jag med hänsyn till att det inte finns annat än 230V matning ut.

M Mr_Rocko skrev:
Tja!
Fick du det till att funka sen @krillehbg?
Har klurat på just detta. Att få till ”plejdlösning” och koppla det parallellt med den fysiska återfjädrande tryckknappen.

CTR-01 inställt på impuls, till 230V relä som sluter ”tryckningen” tillfälligt. Sen scenario för att aktivera.
Precis som att trycka på knappen, men då kan man röststyra med t.ex. Google: -Aktivera ”garageporten”.

Chat GPT påstod att det gick koppla direkt i CTR-01, men det köper inte jag med hänsyn till att det inte finns annat än 230V matning ut.
Hej, provade köpa de reläet som de beskrev ovan men kom på att jag inte ville ha tillgång med Plejd där med tanke på säkerheten, så bytade ut mot yales system istället.

K krillehbg skrev:
Hej, provade köpa de reläet som de beskrev ovan men kom på att jag inte ville ha tillgång med Plejd där med tanke på säkerheten, så bytade ut mot yales system istället.
Ok, och på vilket sätt anser du att säkerheten inte är tillräckligt bra i ett ”eget” plejd system som är uppsatt för ditt hushåll?

M Mr_Rocko skrev:
Ok, och på vilket sätt anser du att säkerheten inte är tillräckligt bra i ett ”eget” plejd system som är uppsatt för ditt hushåll?
Med plejd är det enkelt att nollställa och ta över enehten genom att bryta strömmen. Då många har fasadskåp utanför kan man enkelt bryta och således komma åt enheten och därefter öppna porten. Det är därför man använder plejd till sådant som inte har med lås och annat till. Kör nu med Yales system istället

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.