R RoAd skrev:
Som @Josth skrev i [länk] så fungerar nog inte @Manne.c lösning för dig. Du styr din port med en puls och det gör inte hans lösning.
Med reläpucken CRT-01 kan man ställa in en timer. Om jag inte har helt fel så kan man ställa in timer på 1-2 sek och på så sätt få till en puls.

//Patrik

• Gilla
Manne.c
  • Laddar…
R
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Med reläpucken CRT-01 kan man ställa in en timer. Om jag inte har helt fel så kan man ställa in timer på 1-2 sek och på så sätt få till en puls.

//Patrik
Aha, jag tyckte att jag kollade och att det inte gick. My bad.

Men då kan status inte fungera så vilket läge porten är i går ju inte att se som i mannes fall.

R RoAd skrev:
Aha, jag tyckte att jag kollade och att det inte gick. My bad.

Men då kan status inte fungera så vilket läge porten är i går ju inte att se som i mannes fall.
På dimmerpuckarna finns det inte timer, men på reläpuckarna kom det kring 2020. Men Plejd-installatörerna är fiffiga och har listat ut att man kan knyta en reläpucks utgång till en ingång på samma puck och kan på så sätt styra en dimmerpuck med reläpuckens ingång och på så sätt få timer även på dom i väntan på att Plejd ska släppa den funktionalitet. Att jobba med Plejd är lite som att bo i en komministstat och få hitta på lösningar med begränsat utbud av delar. 😆

Precis och jag skulle tro att dom flesta garageportar styrs med puls. I mitt tidigare inlägg förklarar jag hur man kan lösa det (dock inte helt tillfredsställande lösning för min del som är van med att jobba med KNX och kunna få till lösningarna riktigt bra).

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Hej! Jag styr i dagsläget mina garageportar med fjärr eller återfjädrande tryckknappar i garaget.

Om man vill ha möjligheten att styra dessa med plejd, räcker det då att sätta en ctr-1 bakom tryckknapparna och hur kopplas de då? Bifogar en bild på hur det ser ut idag.
[bild][bild]

Lila/turkos kabel går in i L och Blå/vit går tillbaka.

Bifogar en bild på motorn också om det är så att det finns andra alternativ
[bild]
Löste du det? Har inte Plejd ctr-01 lågspänningsutgång?

L Laronsson skrev:
Löste du det? Har inte Plejd ctr-01 lågspänningsutgång?
Det beror på vad du menar med lågspänningsutgång?

Den har fasen (230V) på utgången,
Bild av Plejd CTR-01 med kopplingsschema för lågspänningsinstallationer, inklusive 0-10V och 1-10V buskonfigurationer.

Jag skulla aldrig använda en plejdpuck till en port eller liknande. Det är ju busenkelt att stå utanför porten och reseta pucken, lägga den i ett egen system och sedan öppna.
Det enda man behöver är att veta hur man gör i appen, ha tillgång till fasadskåpet eller kunna bryta strömmen på något annat sätt. Det finns en anledning till att Plejd själva avråder till sånt här.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på vad du menar med lågspänningsutgång?

Den har fasen (230V) på utgången,
[bild]
Men vad är den in/utgången till för som det står 0/1-10V till för?

L Laronsson skrev:
Den ger ut en spänning mellan 0 och 10 Volt beroende på vad man ställer in.

Lågspänning är upp till 1000 Volt AC eller 1500 Volt DC. Dvs det man har i vägguttagen hemma. 10 Volt är klenspänning...

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag skulla aldrig använda en plejdpuck till en port eller liknande. Det är ju busenkelt att stå utanför porten och reseta pucken, lägga den i ett egen system och sedan öppna.
Det enda man behöver är att veta hur man gör i appen, ha tillgång till fasadskåpet eller kunna bryta strömmen på något annat sätt. Det finns en anledning till att Plejd själva avråder till sånt här.
Hej, jag blev lite nyfiken på detta du skrev. Kan man resetta en plejdpuck utan någon sorts kod eller liknande?

useless useless skrev:
Den ger ut en spänning mellan 0 och 10 Volt beroende på vad man ställer in.

Lågspänning är upp till 1000 Volt AC eller 1500 Volt DC. Dvs det man har i vägguttagen hemma. 10 Volt är klenspänning...
Ja jo jag vet. Men i sammanhanget är det lågspänning jämfört med 230V. Ska vi hjälpa varandra eller märka på termer. Men då borde det gå att styra min garageport som idag har en iqremote. Dom har slutat med den appen så behöver något annat.

L Laronsson skrev:
Den utgången är för att styra olika saker, tex dimma lampor, styra EC-fläkthastighet, etc men alla styrda objekten har extern spänningsmatning, tex likt följande,
Elektrisk kopplingsschema som visar anslutningar för styrning av lampor och fläkthastighet med 1-10V extern spänningsmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-plejd-ctr-01.344260/post-3306480

Diagram över anslutning av Plejd CTR-01 dosdimmer för dimning av LED-panel med mobilapp och återfjädrande strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Ok, det var bra info. Så det finns ingen säkerhet alls i den? Kanske bättre att sikta på yale smart opener istället då? Kostar runt 1500kr men känns ju tryggare.

L Laronsson skrev:
Ja jo jag vet. Men i sammanhanget är det lågspänning jämfört med 230V. Ska vi hjälpa varandra eller märka på termer. Men då borde det gå att styra min garageport som idag har en iqremote. Dom har slutat med den appen så behöver något annat.
Nu är vi i EL-forumdelen och då är det lämpligt att använda rätt el-termer.

Klenspänning, lågspänning, högspänning, svagström, starkström, etc.

Ja, den aktuella Plejd-pucken har både klenspänning och lågspänning samt även både svagström och starkström.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Hej, jag blev lite nyfiken på detta du skrev. Kan man resetta en plejdpuck utan någon sorts kod eller liknande?
Ja. I appen söker man efter ny enhet och en redan programmerad enhet dyker upp som okänd. Man väljer att resetta den och ombeds då att bryta och slå på strömmen till den. Efter det kan man lägga till den som vilken ny enhet som helst. Inte speciellt smart att använda Plejd som lås till dörrar med andra ord.

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.