Hej!

Har ett litet problem,

Bygger ny entré och där har jag satt 3 spottar i taket som är dimbar m.m

Då valde jag att sätta in en DIM-01, har kopplat in den och tagit inkommande el ifrån en brytare som sitter under brytaren jag tänkte sätta nu.

Nu har jag kopplat in spottarna i plejden, samt tagit inkommande från brytaren, men ej kopplat in en extra brytare till spottarna.

Nu går dock både hallbelysning samt spottarna ute på samma plejd och samma knapp, hur löser jag detta smidigast?

Måste jag ha en extra brytare till spottarna eller går de köra enbart via app?

Hjälp mig!

D Daniel Nilsson8661 skrev:
hur löser jag detta smidigast?
Genom att koppla rätt.

• Gilla
el_palpo och 2 till
  • Laddar…
Rita upp exakt hur det var kopplat innan du började koppla om.
Rita även upp exakt hur det är kopplat nu.

Kolla sedan hur Plejden ska kopplas in.

Grymt! Tack för hjälpen
Med informationen i första inlägget går det inte att ge ett bättre svar än så.

Eftersom brytaren du tog ström ifrån tänder hallbelysningen så har du väl tagit strömmen/fasen från fel sida ( tändtråd ) av den brytaren ( (om du vill styra spottarna med enbart app).

D Dilato skrev:
Eftersom brytaren du tog ström ifrån tänder hallbelysningen så har du väl tagit strömmen/fasen från fel sida ( tändtråd ) av den brytaren ( (om du vill styra spottarna med enbart app).
Ja förmodligen något åt det hållet.

Har tagit ström ifrån L utgång på brytaren direkt in i plejden, tanken är att ha en brytare till takspottarna utomhus med, men hallen ska göras om helt och hållet så det var mer provisoriskt för att se så entrén funkar så jag kan bomma igen.

Finns det möjlighet att få en snabb skiss på hur jag bör dra vidare ifrån brytaren till en plejd/brytare som går vidare till entrétaket?

Brytaren som är i hallen, som går till hallbelysningen är trappkopplad, samt så går den även till fasadbelysning (kron)

Annars får jag helt enkelt ta hjälp av elektrikern, tänkte mest om de är ett enklare ingrepp så kan jag lösa det själv.

Hej!

Har ett litet problem,

Bygger ny entré och där har jag satt 3 spottar i taket som är dimbar m.m

Då valde jag att sätta in en DIM-01, har kopplat in den och tagit inkommande el ifrån en brytare som sitter under brytaren jag tänkte sätta nu.

Nu har jag kopplat in spottarna i plejden, samt tagit inkommande från brytaren, men ej kopplat in en extra brytare till spottarna.

Nu går dock både hallbelysning samt spottarna ute på samma plejd och samma knapp, hur löser jag detta smidigast?

Måste jag ha en extra brytare till spottarna eller går de köra enbart via app?

Hjälp mig!
Om jag förstår rätt så har du tagit inkommande el från en befintlig brytare och sedan satt tändtråden från den brytaren till en av styringångarna på DIM-01, är det så du gjort?

Om jag kommer ihåg rätt så har DIM-01 bara en utgång men två ingångar för styrning. Ska du styra två olika lampor eller grupper av lampor tror jag att du behöver DIM-02 som har två utgångar, som styrs separat.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ja förmodligen något åt det hållet.

Har tagit ström ifrån L utgång på brytaren direkt in i plejden, tanken är att ha en brytare till takspottarna utomhus med, men hallen ska göras om helt och hållet så det var mer provisoriskt för att se så entrén funkar så jag kan bomma igen.

Finns det möjlighet att få en snabb skiss på hur jag bör dra vidare ifrån brytaren till en plejd/brytare som går vidare till entrétaket?

Brytaren som är i hallen, som går till hallbelysningen är trappkopplad, samt så går den även till fasadbelysning (kron)

Annars får jag helt enkelt ta hjälp av elektrikern, tänkte mest om de är ett enklare ingrepp så kan jag lösa det själv.
Bild på båda brytarna som visar inkopplingen kommer att klargöra problemet
Verkar som att du har sparkopplad trapp - dubbeltrapp

Tar du fas från brytaren, vart tar du nollan ifrån?
Vill du ha en strömbrytare så koppla den mellan L & 1 på Plejden.

Elektrisk dimmer från Plejd med anslutningar markerade för takspottar och fas/nolla matning, visas mot en neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.