Hej på er.

Jag har köpt en LED-list (LED COB 230v):
https://ledmegastore.se/230v-neon-f...ip67-288-led-115w-m-kan-klippas-var-10cm.html

Till den har jag köpt en kabel-dimmer:
https://ledmegastore.se/230v/12501-...till-230v-neon-cob-max-50m-5740031800785.html

Allt funkar bra, men skulle vilja styra dimringen med hjälp av Plejd istället för kabel-dimmern, eftersom kabel-dimmern hamnar lite svåråtkomligt. Jag vill kunna styra genom mobilen istället.

Jag har kopplat in en Plejd Dim-01 istället för kabel-dimmern och det går att dimra, men belysningen flimrar, särskilt när jag vill ha lite starkare ljus.

Det står ju på LED-listen att man inte ska ha någon transformator, och kabeldimmern funkar ju felfritt. Vad har jag gjort för fel?

Det går ställa in när du programmerar vilken typ av ballast det är
Johannes Anderzon Johannes Anderzon skrev:
Hej på er.

Jag har köpt en LED-list (LED COB 230v):
[länk]

Till den har jag köpt en kabel-dimmer:
[länk]

Allt funkar bra, men skulle vilja styra dimringen med hjälp av Plejd istället för kabel-dimmern, eftersom kabel-dimmern hamnar lite svåråtkomligt. Jag vill kunna styra genom mobilen istället.

Jag har kopplat in en Plejd Dim-01 istället för kabel-dimmern och det går att dimra, men belysningen flimrar, särskilt när jag vill ha lite starkare ljus.

Det står ju på LED-listen att man inte ska ha någon transformator, och kabeldimmern funkar ju felfritt. Vad har jag gjort för fel?
Testa ändra ljuskälla på inställningar se om det blir bättre
Skärmbild av mobilapp med inställningar för ljuskällor: LED-bakkant, LED-framkant, halogen/glödljus, och ej dimbar LED, samt knappen "Nästa".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J J-banan skrev:
Det går ställa in när du programmerar vilken typ av ballast det är

Testa ändra ljuskälla på inställningar se om det blir bättre
[bild]
Jag har testat ändra där, men upplever inte att det blir bättre. Vad bör jag välja? Har testat både framkant och bakkant i alla fall men utan någon skillnad.

Okej, det är konstigt att det flimrar vid max. Är listen 230VDC eller 230VAC?

J J-banan skrev:
Okej, det är konstigt att det flimrar vid max. Är listen 230VDC eller 230VAC?
Bra fråga, står ju inget om det. Men eftersom det inte behövs någon transformator så är det väl ac tänker jag, eller har jag fel?

Bra fråga, står ju inget om det. Men eftersom det inte behövs någon transformator så är det väl ac tänker jag, eller har jag fel?
Om listen är dc behöver det växel till likspänning, hur är den inkopplad, finns det nån klump på kabeln som kan vara omriktaren?

J J-banan skrev:
Om listen är dc behöver det växel till likspänning, hur är den inkopplad, finns det nån klump på kabeln som kan vara omriktaren?
Ingen klump. Bara kabeldimmern. Ser ut såhär.

• Hand håller en vit kabeldimmer mot en skåplucka med gångjärn och etikett på insidan, ledningar synliga.
    Skapa konto
J J-banan skrev:
Listen är AC, det finns länk till den i inlägg #1

Jag har testat ändra där, men upplever inte att det blir bättre. Vad bör jag välja? Har testat både framkant och bakkant i alla fall men utan någon skillnad.
Har du provat glöd/halogen?

D Dilato skrev:
Listen är AC, det finns länk till den i inlägg #1
Det står inte, däremot står det såhär
  • Fungerar endast med kontakten för 230V LED-strip (Neon COB)

Jag börjar tro att den är DC. Klickar man på ”Tillbehör” så kan man välja enbart kontakt utan dimmer, där står ”Avstånd till likriktare”. Borde inte det innebära att det är DC?

• Produktbeskrivning för LED-kontakt 230V Neon COB strip med specifikationer och pris från LED Megastore.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag börjar tro att den är DC. Klickar man på ”Tillbehör” så kan man välja enbart kontakt utan dimmer, där står ”Avstånd till likriktare”. Borde inte det innebära att det är DC?
Stämmer, det är det som ställer till det

J J-banan skrev:
Stämmer, det är det som ställer till det
Ok, då vet jag det i alla fall. Då är det alltså en likriktare inbyggd i kabeldimmern med andra ord va?

Vet man då om likriktaren sitter före eller efter dimmern?

Går det att koppla på något sätt så att detta funkar, eller är det kört med Dim-01?

Hur har plejd dimmern kopplats till listen?

J J-banan skrev:
Hur har plejd dimmern kopplats till listen?
Jag kopplade fas och nolla från vägguttag till plejd-dimmern, och sen listen till Plejden.

Jag gissar att plejden inte klarar dc. Men om man sätter kabeldimmern på sitt max-läge och sätter den mellan plejden och listen, kan det funka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.