Vill montera en Dim-01 till lampa över köksbord. Är ett gammalt hus med solida träväggar och trätak, så det är utanpåliggande kabel draget till befintlig lampa. Tyvärr är det en 2-ledare från befintlig dimmer upp till dosa på vägg som sammankopplar taklampa med dimmer. Det går N-ledare från dosan ut till lampan. För att slippa byta kabel tänkte jag montera dim-01 i taket ovanför bordslampan med tillhörande fäste från Plejd och sedan dölja allt med en Cable Cup.
Frågan är om det är tillåtet att ha en dimmer monterad på det viset, eller måste den sitta i en dosa? Får inte plats med Plejds monteringsdosa eller annan dosa.
Frågan är om det är tillåtet att ha en dimmer monterad på det viset, eller måste den sitta i en dosa? Får inte plats med Plejds monteringsdosa eller annan dosa.
Kopplingar ska göras i anvisat utrymme tänkt för det. En takkopp kan nog säkert räknas in där då jag antar den är gjord för något sådant. Men får den plats i dosan så är det nog bättre.
Däremot behövs något brandavskiljande mellan trätak och el då grundisolerad el inte får monteras dikt an mot brännbar byggnadsdel (trätak)
Det går också att se till att alla ledningar är dubbelt isolerade där.
Däremot behövs något brandavskiljande mellan trätak och el då grundisolerad el inte får monteras dikt an mot brännbar byggnadsdel (trätak)
Tack, det var just kring brandsäkring mot trätak som jag hade funderingar påA avh67f skrev:Kopplingar ska göras i anvisat utrymme tänkt för det. En takkopp kan nog säkert räknas in där då jag antar den är gjord för något sådant. Men får den plats i dosan så är det nog bättre.
Klicka här för att svara