46 989 läst ·
153 svar
47k läst
153 svar
Plåttak skruvat direkt utan läkt.
Farmarskruv är en godkänd takskruv med beprövade tätningar, så vi pratar samma sakT Träbocken skrev:
Absolut är det så, men nu pratar vi inte så mycket om godkända lösningar för då hade jag nämnt att man har läkt för att nivåskillnader på mer än 5mm på underlaget ska jämnas ut. Vilket inte ett hus från -70 har, eller sannolikheten är väldigt låg att den har det. Sen skulle jag vända på det att säga, varför ens bemöda sig med klockarspik när den är både dyrare än farmarskruven, tar längre tid att montera samt ett sämre resultat
Och din teori håller jag med om, har rivit ett par tak i mina dagar där klockarspiken har självmant avlägsnat sig.[/QUOTE]
Ja jösses.
Man kan ju applicera samma tänk på det mesta i byggsvängen.
Varför ska man investera massor med tid och pengar i ett tätskick i våtrum? Finns ju andra lösningar som fungerar, typ ställa in en duschkabin så kommer det inget vatten på golvet.....
Funkar fint tills den dagen det blir stopp i avloppet och vatten kanske trycks upp i duschkabinen och ut på golvet. Hade man haft ett tätskick (säkerhetsbälte) så hade det klarat sig fint. Nu får man istället slå kofoten i golvet....
Att, av ren envishet, eller lathet, skita i att läkta taket är samma sak. Det funkar, tills något går snett. Det finns inte en massa bestämmelser för saker och ting bara för att trycka åt folk eller jävlas med folk, utan för att man har sett att det finns metoder som fungerar, och vissa som inte fungerar.
När jag bytte mitt tak så var läkten och arbetet att läkta taket en relativt liten kostnad i helheten. Hade jag skitit i att läkta så hade jag sparat några tusenlappar, men då hade jag stått med ett tak som inte var byggt enligt normen. För ungefär samma slutsumma...... För mig var det inte värt det.
Man kan ju applicera samma tänk på det mesta i byggsvängen.
Varför ska man investera massor med tid och pengar i ett tätskick i våtrum? Finns ju andra lösningar som fungerar, typ ställa in en duschkabin så kommer det inget vatten på golvet.....
Funkar fint tills den dagen det blir stopp i avloppet och vatten kanske trycks upp i duschkabinen och ut på golvet. Hade man haft ett tätskick (säkerhetsbälte) så hade det klarat sig fint. Nu får man istället slå kofoten i golvet....
Att, av ren envishet, eller lathet, skita i att läkta taket är samma sak. Det funkar, tills något går snett. Det finns inte en massa bestämmelser för saker och ting bara för att trycka åt folk eller jävlas med folk, utan för att man har sett att det finns metoder som fungerar, och vissa som inte fungerar.
När jag bytte mitt tak så var läkten och arbetet att läkta taket en relativt liten kostnad i helheten. Hade jag skitit i att läkta så hade jag sparat några tusenlappar, men då hade jag stått med ett tak som inte var byggt enligt normen. För ungefär samma slutsumma...... För mig var det inte värt det.
Det intressanta är ju varför band-/skivtäckning ska läggas på plant underlag medans trapetsplåt och liknande profilerad plåt ska läggas på läkt? Rent logiskt borde ju den profilerade plåten vara betydligt bättre ventilerad även utan läkt jämfört med den släta plåten...
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag skulle tro att det beror på att bandtäckt plåttak inte har någon egen bärkraft/styvhet. Det skulle inte fungera att lägga på läkt. Dessutom så monteras bandtäckt helt utan spikhål, Spikarna sitter i små plåtremsor under plåten, remsorna falsas sedan in i falsarna på taket.
Jo, jag förstår problemet med bärigheten. Men det verkar konstigt att profilerad plåt skulle ha såna problem med fukt och läckage att dom måste ha läkt trots att mindre än halva plåtytan ligger an mot undertaket samtidigt som falsad plåt ska ligga dikt an mot undertaket och i princip aldrig har motsvarande problem?
Själv har jag rivit mängder med tak som är gjorda som du beskriver och läckt som ett såll efter 20-30 år när väder och vind gjort sitt med papp, spik, skruv och tätningar. Jag skulle absolut inte rekommendera att göra så. Läkten är sån liten kostnad i det hela så bara dumt att snåla på det