T Träbocken skrev:
Peter Henry.!
Självklart inga farmarskruvar man använder takskruv med beprövade tätningar och skruvar i dalen.
Håller förhoppningsvis livet ut
Farmarskruv är en godkänd takskruv med beprövade tätningar, så vi pratar samma sak :) Det håller livet ut om det inte skruvas för hårt som brukar vara det vanligaste misstaget.

R
Sätt bredare läkt så slipper du missa med skruven.

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Absolut är det så, men nu pratar vi inte så mycket om godkända lösningar för då hade jag nämnt att man har läkt för att nivåskillnader på mer än 5mm på underlaget ska jämnas ut. Vilket inte ett hus från -70 har, eller sannolikheten är väldigt låg att den har det. Sen skulle jag vända på det att säga, varför ens bemöda sig med klockarspik när den är både dyrare än farmarskruven, tar längre tid att montera samt ett sämre resultat :) Och din teori håller jag med om, har rivit ett par tak i mina dagar där klockarspiken har självmant avlägsnat sig.[/QUOTE]

Håller med.
Klockspik är gammelvärden.
Trots det hållit tak tätt.
Fan vet hur....
Min åsikt är också skruva....
Och skit i att läkta...

I johan ivarsson skrev:
För att det funkar hur bra som helst utan läkt.
Bara för du vart på några tak som funkar så betyder det inte att det är en bra lösning.
Det finns regler och normer som är baserat på mer än ett fåtal tak.

Japp några funkade tydligen perfekt.
Trots klockspik
Varför skulle inte alla göra det om man även slår på stort och skruvar rejält...

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
T Träbocken skrev:
Japp några funkade tydligen perfekt.
Trots klockspik
Varför skulle inte alla göra det om man även slår på stort och skruvar rejält...
Och gör inte śom mig .
Läkta på bara och va glada i tron att nu gjorde jag ju ändå efter regler och bestämmelser...

Ja jösses.

Man kan ju applicera samma tänk på det mesta i byggsvängen.

Varför ska man investera massor med tid och pengar i ett tätskick i våtrum? Finns ju andra lösningar som fungerar, typ ställa in en duschkabin så kommer det inget vatten på golvet.....

Funkar fint tills den dagen det blir stopp i avloppet och vatten kanske trycks upp i duschkabinen och ut på golvet. Hade man haft ett tätskick (säkerhetsbälte) så hade det klarat sig fint. Nu får man istället slå kofoten i golvet....

Att, av ren envishet, eller lathet, skita i att läkta taket är samma sak. Det funkar, tills något går snett. Det finns inte en massa bestämmelser för saker och ting bara för att trycka åt folk eller jävlas med folk, utan för att man har sett att det finns metoder som fungerar, och vissa som inte fungerar.

När jag bytte mitt tak så var läkten och arbetet att läkta taket en relativt liten kostnad i helheten. Hade jag skitit i att läkta så hade jag sparat några tusenlappar, men då hade jag stått med ett tak som inte var byggt enligt normen. För ungefär samma slutsumma...... För mig var det inte värt det.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Det intressanta är ju varför band-/skivtäckning ska läggas på plant underlag medans trapetsplåt och liknande profilerad plåt ska läggas på läkt? Rent logiskt borde ju den profilerade plåten vara betydligt bättre ventilerad även utan läkt jämfört med den släta plåten...

Jag skulle tro att det beror på att bandtäckt plåttak inte har någon egen bärkraft/styvhet. Det skulle inte fungera att lägga på läkt. Dessutom så monteras bandtäckt helt utan spikhål, Spikarna sitter i små plåtremsor under plåten, remsorna falsas sedan in i falsarna på taket.

• Gilla
brumbjorn och 3 till
  • Laddar…
Jo, jag förstår problemet med bärigheten. Men det verkar konstigt att profilerad plåt skulle ha såna problem med fukt och läckage att dom måste ha läkt trots att mindre än halva plåtytan ligger an mot undertaket samtidigt som falsad plåt ska ligga dikt an mot undertaket och i princip aldrig har motsvarande problem?

• Gilla
Träbocken
  • Laddar…
R
Följ leverantörens anvisningar... eller köp en annan produkt.

Själv har jag rivit mängder med tak som är gjorda som du beskriver och läckt som ett såll efter 20-30 år när väder och vind gjort sitt med papp, spik, skruv och tätningar. Jag skulle absolut inte rekommendera att göra så. Läkten är sån liten kostnad i det hela så bara dumt att snåla på det

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Läkt är ju som bilbälte. Den sitter där som skydd utifall det skulle komma in vatten under.

Att det funkat utan läkt i ett enstaka fall har lika stor betydelse som att någon annan åkt bil utan bälte och aldrig krockat.
Ha ha vilken jämförelse...tydligen helt ovetande...

• Gilla
  • Arg
tobul och 1 till
  • Laddar…
T Träbocken skrev:
Ha ha vilken jämförelse...tydligen helt ovetande...
Eller är det du som är ovetandes....
låt oss istället vara överens om att alla tycker olika

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.