Hallå på er!
Jag har ett inte speciellt stort garage där väggarna är byggda av blåbetong 28cm vilka i sig håller ett okej till bra U-värde. Däremot så är taket helt oisolerat med endast råspont och takpapp. Betongplattan är oisolerad.
Jag vill nu isolera mitt garage för att kunna hålla värmen bättre än idag. Tanken är inte att hålla 20 grader året om, men gärna runt 5-7 utan större problem under vinterhalvåret mha nåt oljeelement eller liknande med frostvakt.
Min idé är att trycka upp hunton träfiberisolering mellan takreglarna (eller takstolarna om man nu vill), och en ångbroms (för att jag har ett par rullar kvar sen en husrenovering) och därefter råspontluckor alternativt OSB som då får bli mitt nya fina innertak.
Kruxet är att taklutningen är låg, minns inte exakt men runt 5-6°, och takreglarna löper vinkelrätt mot lutningen vilket ger att facken går tvärs över garaget och inte längs med.
Hur gör jag då med luftspalt och luftning?
Behövs det ens? Kommer ju aldrig ha något varmt eller fuktigt där inne bortsett från typ blöta cyklar, någon blöt utemöbel på hösten osv.
Grön: port
mvh
G
Jag har ett inte speciellt stort garage där väggarna är byggda av blåbetong 28cm vilka i sig håller ett okej till bra U-värde. Däremot så är taket helt oisolerat med endast råspont och takpapp. Betongplattan är oisolerad.
Jag vill nu isolera mitt garage för att kunna hålla värmen bättre än idag. Tanken är inte att hålla 20 grader året om, men gärna runt 5-7 utan större problem under vinterhalvåret mha nåt oljeelement eller liknande med frostvakt.
Min idé är att trycka upp hunton träfiberisolering mellan takreglarna (eller takstolarna om man nu vill), och en ångbroms (för att jag har ett par rullar kvar sen en husrenovering) och därefter råspontluckor alternativt OSB som då får bli mitt nya fina innertak.
Kruxet är att taklutningen är låg, minns inte exakt men runt 5-6°, och takreglarna löper vinkelrätt mot lutningen vilket ger att facken går tvärs över garaget och inte längs med.
Hur gör jag då med luftspalt och luftning?
Behövs det ens? Kommer ju aldrig ha något varmt eller fuktigt där inne bortsett från typ blöta cyklar, någon blöt utemöbel på hösten osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön: port
mvh
G
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Papptak är rätt okänsliga mot fukt generellt pga att det blir så jäkla varmt under den vilket driver bort fukten så du kan ju testa utan om du vill.
En annan lösning som inte är så gds-vänlig men som kan vara en bra lösning är att lägga hård isolering ovanpå takpappen och sen ett till lager svetsad takpapp.
En annan lösning som inte är så gds-vänlig men som kan vara en bra lösning är att lägga hård isolering ovanpå takpappen och sen ett till lager svetsad takpapp.
Det förutsätter att taket ligger i solen stor del av dagen, utan att vara skuggat av träd eller annat.Rickard. skrev:
Det är dessutom inte tillräckligt då detta fenomen huvudsakligen inträffar på sommaren, medans vinterhalvåret inte pga frånvarande sol och att om den är framme en kort stund så står den lågt så att ett låglutande tak inte har så mkt glädje av den.
Att ett isolerskikt fuktas upp lite lätt en kortare tid kan vara ok, men nyckelkriteriet är kortare tid, sedan måste den kunna torka ut innan möglet börjar växa till. Kortare tid är dagar eller möjligtvis en eller annan vecka, inte ett halvår.
Tak utan ventilation kan, om man har tur, fungera på södervända branta tak.
Klicka här för att svara